VÄXJÖ ARENA

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Dave » sön feb 14, 2010 11:51 pm

Mycket sant att publiksnittet är viktigt och avgörande för vilken serie man vill och kommer spela i.

Själv så tror och hoppas jag att det sker nån sorts självsanering på den fronten..

Dåligt publiksnitt = Vem vill sponsra ett ointressant lag? = Inga pengar = Degradering.

Både Sundsvall och Södertälje kommer att halka ner från respektive serie förr eller senare..
Senast redigerad av Dave mån feb 15, 2010 12:26 am, redigerad totalt 1 gång.
Once a laker, always a laker
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav majjen » mån feb 15, 2010 12:15 am

Denna tråden har ju kommit att handla om publiksiffror. Så:
Jag har ofta hävdat att sänkningar av biljettpriser har oerhört liten påverkan på publiktillströmningen.
Denna säsong har Bofors sänkt sina priser rejält. Publiken ökade inledningsvis ganska mycket. Inte tillräckligt för att klubben skulle göra lika stort netto på biljettintäckter som tidigare säsongen men nästan. Drar man in nästan lika mycket flis som tidigare finns det andra uppsidor med en ökande publik.
MEN efter jul har BIK tappat publik. BIG TIME! Av årets ÅTTA (2010) hemmamatcher har man haft under 2000 besökare FEM matcher. Januari är en fattig månad för många. Men det är faktiskt i de senaste matcherna som Lokatterna tappat riktigt många besökare.
Jag förutspår att deras publiksnitt för hela säsongen kommer att bli obetydligt bättre än förra. Det blir inte roligt att räkna samman budgeten Karlskoga. Totala inkomsten på biljetter sjunker som en blytyngd.

Anledningen till att vi inte har samma publik som för sex, sju år sedan stavas nyhetens behag.
En ny arena kommer att väcka nyfikenheten hos många igen. Publiken kommer att öka rejält. MEN även här kommer nyfikenheten att minska efter några år. Jämför Globen, Sparbanksarenan i Ö-vik, tom Kinnarpsarenan är inte slutsåld alla matcher längre.
Så VLH har några GOLDEN YEARS på sej att höja den sportsliga nivån ytterligare.
majjen
Forumproffs

Inläggav Stinklink » fre feb 19, 2010 7:53 pm

En liten fråga bara: Jag vet att man har länge haft planer om att arenan ska stå klar lucia 2010. Men när dom nya ritningarna kom (nya fasaden) så skrevs det att planerna var att den skulle stå klar hösten 2011? Sen har jag hört från håll att 2010 är det som är rätt. För det låter ju orimligt att bara fasadens nya planer ska ge ett års extra i byggtid.

Vad gäller ?
Användarvisningsbild
Stinklink
Forumamatör

Inläggav Niles » fre feb 19, 2010 8:07 pm

Hösten 2011 har jag aldrig hört talas om. Lucia i år är väl fortfarande förhoppningen såvitt jag vet.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » fre feb 19, 2010 10:09 pm

Lucia 2010 är planan, helt riktigt. Om de sen lyckas återstår att se. Det du läst om 2011, Stinklink, gällde antingen fotbollsarenan eller så var det ett skrivfel.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Stinklink » lör feb 20, 2010 1:49 am

Ok. Skönt att höra :) Det var när smålandsposten kom ut med ritningarna. Men det var nog ett skrivfel då :roll:
Användarvisningsbild
Stinklink
Forumamatör

Inläggav Primeau » lör feb 20, 2010 2:05 pm

Saxat från dagens SMP:

Arenastad?
Ett märkligt stolpskott av Lakers styrelse. Gäller beskedet att damerna inte får kvala kommer jag att rösta nej till byggnation av ny arena när ärendet kommer till fullmäktige för slutligt avgörande.

Gunnar Storbjörk (s)

:eeeh:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » lör feb 20, 2010 2:08 pm

Problemet för honom är väl bara att beslutet redan är klubbat...
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 2:21 pm

KHKs senaste publiksiffra. 3148 mot mörrum. Klara för Play off ett. Men kolla deras biljtettpriser.

Öppettider i KHK Shopen för biljettförsäljning

DAG DATUM KL
Måndag 22/2 13.00-18.00
Tisdag 23/2 08.45-18.00
Onsdag 24/2 10.00-18.00
Torsdag 25/2 08.00-18.00
Fredag 26/2 10.00-16.00
Lördag 27/2 09.00-15.00

BILJETT SITTPLATS STÅPLATS
Vuxen 110:- 80:-
Pensionär 80:- 40:-
Ungdom/Stud 50:- 40:-
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » lör feb 20, 2010 5:35 pm

Men du Erok, det är ju som att jämföra biljettpriserna för en Berth-Rålandz spelning och en Bruce Springsteen konsert. :wink:
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Varanen » lör feb 20, 2010 6:10 pm

Var du tvungen att ta den jämförelsen PP? Jag är rätt säker på att Erok föredrar Berth-Rålandz. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakej11 » lör feb 20, 2010 6:16 pm

Erok de priserna hadde vi med i 1.an
Alltid Glad
Användarvisningsbild
Lakej11
Forumproffs

Inläggav NEDOMANSKY » lör feb 20, 2010 6:16 pm

Dags för mer GoodWill för Lakers :whistle:

Texten Nedan taget från Smp:

I går faxade Växjö Lakers styrelse ett brev till Svenska Ishockeyförbundet där de beskriver olika problem med att bedriva damhockey på högsta nivå i Sverige. Bland annat skriver man att eftersom toppen av damlagen är så utspridda i Sverige ”så innebär det också stora kostnader för föreningarna att driva dessa lag på en rimlig nivå i förhållande till den sportsliga nivån”. :?

En serie som skulle kräva att vi också börjar värva av andra lag och bara flytta problemet vidare till andra klubbar. Styrelsens vilja är att laget kvarstår i division 1 och att vi börjar arbetet med att på sikt bygga en bredare grund med fler underliggande årskullar”, står det att läsa. :eeeh:

– Vi kommer att åka till Sandviken och spela och betalar resan själva med hjälp av sponsorer som vi har fixat. Sedan får vi se om vi spelar med överkryssade klubbmärken eller inte, säger Pär Engstrand.

Slut Smp"

Man undrar stilla om seriens upplägg kom som en överraskning för Öman och Co i Februari 2010 :roll:

Med tanke på den mycket goda ekonomin som antyds här på forumet så är detta beslut än mer förvånande :?

Trovärdigheten i att satsa på Tjejsidan blir inte större när man ser dagens U-J :wink:

Vad är det som pågår :?: , 4.4 miljoner i eget kapital, 3 nya sponsormiljoner enligt Paldan, Avlönad 3:e Målis, 425 sponsorer med minst 1.5h personliga besök (=106 arbetsdagar utan restid för Paldan), eventuellt uppskjuten Träningshall :dontknow:

Mot denna bakrgrund så bör Lakers kunna skicka tjejerna på kval :wink: , eller är Damernas A-spelare bättre på att Ragga pengar än Herrarnas och Paldan tillsammans.

Uppdatera Mig, Ni som VET vad Öman säger på Väckelsemötena.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav mace » lör feb 20, 2010 6:21 pm

erok skrev:KHKs senaste publiksiffra. 3148 mot mörrum. Klara för Play off ett. Men kolla deras biljtettpriser.

Öppettider i KHK Shopen för biljettförsäljning

DAG DATUM KL
Måndag 22/2 13.00-18.00
Tisdag 23/2 08.45-18.00
Onsdag 24/2 10.00-18.00
Torsdag 25/2 08.00-18.00
Fredag 26/2 10.00-16.00
Lördag 27/2 09.00-15.00

BILJETT SITTPLATS STÅPLATS
Vuxen 110:- 80:-
Pensionär 80:- 40:-
Ungdom/Stud 50:- 40:-

Är det något fel med priserna eller?
KHK = Blekinges Stolthet!
Användarvisningsbild
mace
Forumentusiast

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 6:25 pm

Visar bara att det går att ha ungdomspriser, studentrabatter :wink:

Jag reagerade jag med på att man inte vill låta damerna spela kval. Men så länge de inte har nått ordentligt stöd från allmänheten så blir det nog tyvärr så här.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » lör feb 20, 2010 6:35 pm

Nedomansky - SATAN! Du hittade min soft-spot. Självklart har du DENNA gång helt rätt i din kritik. Jag blir ärligt ledsen att vi gör så här även denna säsong. Jag förstår att läget förra var knepigare för föreningen och jag tog då ställning för föreningens beslut. Jag kan inte göra det nu. Alldeles för sent med en skrivelse nu (även om det är bra att man skickar den). Om man redan förra säsongen såg att det var strukturella problem med att driva damhockey på vår nivå skulle man reagerat redan då. Jag trodde i min enfald att det hade med vår allmänna kris att göra. VLH gör fel och Engstrand och damlaget har givetvis mitt stöd. Dags för en åtgärd. Inte i LL:s namn, men det finns säkert en del hockeytokar som är beredda att bidra med vad de kan. Erok vad ska vi göra?
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 6:41 pm

Börja stödja den ekonomiskt :lol: Kolla taif. Där hade Dam-Ungdomssektionen i VLH haft jävligt stor nytta av 16.000 i månaden. Vilket lakerspucken var änmad för från första början :!:
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » lör feb 20, 2010 7:03 pm

Jo så är det givetvis även om TAIF:s damlag inte finns, men Öhman måste försöka balansera rollerna som ordförande för föreningen och som representant för bolagsverksamheten. VLH (föreningen) har tidigare tagit ett beslut om att ha ett damlag, vilket må vara det mest korkade beslutet ur affärsmässig synvinkel man kan göra. Men som den gode demokrat jag vet att Öhman är måste han förmå resten av sin styrelse att gå med på att damlaget spelar i Rikssserien. Jag kräver inga personliga insatser utan att man helt enkelt för över de resurser som borde reserverats i början av denna säsong. Har styrelsen felaktigt budgeterat de för a-laget får man tulla på nästa års spelarbudget för herrlaget, allt för att korrigera sitt tidigare misstag.

Styrelsen måste, om de lackar på att vi har ett damlag, presentera sina tankar för årsmötet. Gärna att man meddelar sina funderingar INNAN så att varje engagerad medlem hinner förbereda sig och analysera argumenten. Allt handlar om prioriteringar. Nedomansky försöker få det till att J sitter samma båt vilket givetvis tillhör hans vinklade synsätt. VLH hade aldrig hindrat ett J-lag att spela i en högre serie.
Senast redigerad av Varanen lör feb 20, 2010 7:16 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 7:16 pm

Problemet är väl det som jag fattade i början av Lakers uppkomst att dam och juniorerna skulle ligga under samma sektion. Nu drar kostnaden iväg för damerna och övriga J-verksamheten blir lindande. Men detta kan ha blivigt ändrat genom tidens gång. Kanske inte LLs jobb att stötta Dam och juniorerna men med så mycket folk det ändå bor i växjö tycker jag det är lite märkligt att inte dam och juniorerna har bildat egna små klacksektioner innom LL.

Nått man skulle kunna göra på ett enkelt vis är väl att bjuda in hela damlaget till klubblokalen så att det blir lite kvinnlg fägring där uppe med innan matchstart och på så sätt få en större vikänsla i klubben

Kanske rent av kärlek kan uppstå :wink: Och helt plötsligt är damhockeyn fan så mycket trevligare att glo på :lol:
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » lör feb 20, 2010 7:26 pm

Splittring är ingen väg till framgång. Dessutom är det så som du beskriver att LL har EN rak uppgift, och det är att stödja representationslaget.

Damlaget ligger, av vad jag förstår under U (hos föreningen alltså). Minoritetsägarna har ännu inte bestämt sig om de framtida majoritetsägarna även ska ta över J. Jag tycker vi lägger J vid sidan av den här debatten då de egentligen inte ingår här. Damlagets resor är en belastning ekonomiskt, det måste erkännas. Jag vet inte heller hur dealen var efter förra gången. Jag vet att damsektionen allvarligt funderade på om det ens var fördelaktigt att ingå i VLH. Kanske togs beslutet om att ha ett damlag på den här nivån (då det begav sig) av känslomässiga skäl, kanske var det ett beslut av årsmötesdeltagare och styrelseledamöter som saknade verklighetsförankring. Men nu valde vi att göra så här, och vi fullföljer det vi sagt. Eller hur var det nu igen, Anders?
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » lör feb 20, 2010 7:47 pm

erok skrev:Nått man skulle kunna göra på ett enkelt vis är väl att bjuda in hela damlaget till klubblokalen så att det blir lite kvinnlg fägring där uppe med innan matchstart och på så sätt få en större vikänsla i klubben

Kanske rent av kärlek kan uppstå :wink: Och helt plötsligt är damhockeyn fan så mycket trevligare att glo på :lol:

Jag tycker vi bjuder in a-laget till klubblokalen så kärlek kan uppstå och helt plötsligt skulle 2-7 inte kännas så jobbig.

Trist sexistisk kommentar Erok. Jag vill inte vara en partyspoiler, men jag tar damhockeyn seriöst och de behöver inte behaga oss på något annat sätt än med sina hockeykunskaper.
Senast redigerad av Varanen lör feb 20, 2010 7:48 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 7:48 pm

Jo men om nu LL skulle bjuda in damlaget till sig och försöka få en liten klackkärna hos vissa LLmedlemmar vore det väl inte fel väg att gå. Som jag sagt så många gånger tidigare. Växjö är en stor stad. Damlaget känner nog mer folk i växjö än vad herrarna gör. Skulle damerna känna ett stöd från LL sida tror jag även att fler folk vaknar till liv framöver även på tjejernas matcher. Behöver ju inte vara nått stort för att få igång nått litet. Ha öppet i lokalen även när damerna spelar hemma. Sälj några öl till dem som vill gå å kika på dem å ha efterfest med damerna efteråt om de spelar en lörda

Tanken var inte att föra några sexuella paraleller utan bara ren fakta av att damer och herrar faktiskt kan bli kära om de träffas på lokal oavsett om det är i LLs eller på harrys
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » lör feb 20, 2010 8:24 pm

Dam-Hockey ger inga pengar, inte U-Hockey heller, J-Hockey KAN göra det (indirekt) OM man VET VAD man håller PÅ MED.

Hur går det med Lakers Elitlicens samt Skatteverkets revision som var klar vid årsskiftet :dontknow:

Detta beslut för DamLaget känns inte som ett Ekonomiskt styrkebesked för en Klubb som har råd att avlöna en 3:e Målis.

Hur ser Ekonomin ut egentligen :?:

Publiksnittet skulle höjas 300/match = 1.5 Mille + 3 nya Sponsormiljoner, har dessa uteblivit, och ändå ska Zeb/#68/STIG ha lön :dontknow:

Hoppas Jag har fel, men det känns allt mer som OM KS är NÖDVÄNDIG
och inte Bonus, det förklarar JK o Everts Spelarpolicy och Matchning där utrymme för Juniorer kan riskera en nödvändig KS.

:(
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 8:27 pm

Nä damhockyn drar inga pengar till VLHs verksamhet men kanske kan dra in pengar till LLs när medlemsantalet ökar för att fler får upp ögonen för damerna och på sikt ökar även publikintresset.
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » lör feb 20, 2010 8:42 pm

Nedomansky - Lugna dig. Du vet att reurserna inte är oändliga. Jänkarna ska givetvis ha lön. Beslutet om Elitlicensen kanske har med detta beslut att göra, om du misstänker fuffens med skatter och ersättningar, kräver jag att du anmäler. I annat fall lämnar vi de insinuationerna. Ditt trista och fruktlösa tjat, dina försök att göra varenda diskussion en del av ditt korståg för junisarna, har bara motsatt effekt. Jag har aldrig varit så negativ till de ynga, egna, spelarnas chanser till a-lagsspel. Mest beroende på att du till och med fått med Svartvadet med på tåget.

Nä, ingen har hävdat att damlaget bidrar med pengar till klubben, men ingen kan ha missat att de gör allt i sin makt för att bidra till sina kostnader. Något jag respekterar, och något jag utgår från att Nedomanskys omhuldade juniorer också gör.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » lör feb 20, 2010 8:44 pm

:clap:
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Niles » lör feb 20, 2010 9:02 pm

Tråden handlar om Lakers nya arena. Gör en egen forumkategori till Neddo där muppen kan veva sin rebus dag ut och dag in.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » lör feb 20, 2010 9:09 pm

Jag har möjligen fel, men Jag Citerar ändå Evertsson nedan i Hans Filosofibroschyr: som finns på hemsidan under Marknad.

" För att en sådan satsning ska vara trovärdig har vi jobbat hårt med den sportsliga organisationen och satsningen på våra egna Juniorer. Utan egen försörjning av någon/några spelare kontinuerligt så blir resan än svårare och än mer resurskrävande " slut citat

Jag misstänker inget fuffens, bara signaler på att gamla synder inte förekommer.

Detta med Dam-Laget passar annars in om Lakers har ansträngd kassa.

Hur ovanstående citat efterlevts får var och en bedömma.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 9:28 pm

Bara hoppas att damerna går sin egen väg å skiter fullständigt i vad Lakers säger. Åker till kvalet med överstrykna klubbmärken. Och i framtiden kommer ha några hunmdra på hemmamatcherna i den nya arenan. Hur det sen ska gå till kan ju alla fundera på.
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » lör feb 20, 2010 9:35 pm

Det hoppas inte jag. Det hjärta damkrigarna visar vill jag visa upp med klubbemblemet. För inte så länge sedan ville jag att coach Engstrand skulle tala om inställning, om att ha hjärta, för a-laget. Det finns skäl för det. Men jag har förståelse för om damsektionen bryter sig ur, men det vore ett misslyckande. För oss alla.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 9:43 pm

erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » lör feb 20, 2010 9:55 pm

Nä men har man sett? ÖMANS telefonnummer. Kan det vara möjligt?

http://www.vaxjolakers.se/website1/1.0. ... 2_grp-s1/3

* Jag ser att den läggs ut på hemsidan, men de intresserade måste hämta den därifrån. Aldrig direktnummer på ll.com. Policy. */Varanen.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Varanen » lör feb 20, 2010 9:58 pm

Gott med rak information, men jag är FÖRBANNAD! Omklädningsumsproblemet? Är detta verkligen ett skäl? Trams! Värvningar? Ja, så är det men jag trodde vi skulle vara pionjärer. Vi tappar knappast massa tv-pengar även om motståndarna värvar sönder oss, och rent moraliskt kan vi inte ha några synpunkter på det om man kollar a-laget. Och så avslutar man med omklädningen igen. Köp en husvagn om det är problemet! Värvning från andra lag? Javisst, vi har inga betänkligheter avseende herrlaget. Fråga IKO.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » lör feb 20, 2010 10:58 pm

Ja detta är ju ingen bra reklam för klubben. Ledsen å arg blir man ju nu när damerna har kommit så här långt. Skillnad om intresset hade varit lågt och man bara spelade för skoj skull eller inte hade lag att ställa upp med. Nä här får dom nog tänka om från styrelsen sida. Tror de flesta medlemmar känner som dig varanen.

Sen kan man ju undra antalet omklädningsrum i den nya arenan om inte damerna får plats att byta om. Nä detta luktar skunk ta mig fan.
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Stinklink » sön feb 21, 2010 3:42 am

Klart att detta är väldigt tråkigt. Men jag måste ändå säga att jag kan förstå föreningens agerande, så liten förening som Lakers förhållande vis är så kan det inte fungera hur som helst ekonomiskt osv.

Ett litet plus i det hela är ändå att det för en gång skull kommer ut på hemsidan så att det inte sker några missförstånd.
Användarvisningsbild
Stinklink
Forumamatör

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey