av Lakershjärta71 » ons jul 28, 2010 6:01 am
1. Malmö – Har rensat ut ordentligt, med all rätt. Laget ser jämnare ut nu, men Fredrik Eriksson är en tung förlust. Annars tycker jag att man har ersatt förlusterna, gott och väl! Man har även kryddat med några juniorer. Två nyförvärv sticker ut i Jesper Mattsson och Mikael Wahlberg. Mattsson lär bli lagets viktiga härförare. När han nu går ner en division så kommer det att betyda en cirka 50-60 poäng.
2. Almtuna – Som sagt var, flera förändringar vad avser kvalitén i ett antal lag gör att Almtuna likväl kan sno åt sig andraplatsen. Kul att det lilla, kvicka, tekniska ”yrvädret” Fredrik Abrahamsson är tillbaka i laget, som verkar ha haft några bra säsonger i Norge. Till sist drog man också det längsta strået i ”poängmaskinen” Mark Hurtubise, som öste in hela 75p (!) i div1, och som tydligen ska vara ”klippt och skuren” för Almtuna. Backsidan ser bra ut, trots att man tappat Elias Fälth. Kanske vill man ge den nye rightaren Niklas Andersson, med spel i ES, chansen att axla hans roll? Tycker att man fortfarande har ett mycket starkt lag med många målskyttar, som kan bära det här laget långt. Nu har man också erfarenhet av några PO:s, och det enda som skulle kunna fälla Almtuna vore väl i så fall en defekt av det nya tränarbytet.
3. Örebro – Jag kanske inte är klok som sätter laget 3:a, men med tanke på att de övriga lagen blivit både sämre och några bättre, borde Örebro ha ett tillräckligt bra lag för att vara med häruppe (!) Likt IKO ser värvningarna mycket bättre ut än de som har lämnat. Örebro har sedan tidigare en hel drös med potentiella ”poängkungar”, och laget gör mycket mål. Därtill plussar man i år till med Sjödell-Wiklander, Weinstock, Palmebjörk och Edblom, som kommer att betyda ännu mer kvalité. Man har även värvat defensivt skicklige centern Lukac. Örebro har haft problem med defensiven, men det har man förhoppningsvis nu rättat till, dels i förre ES-backen Christoffer Norgren och amerikanen Ryan Gunderson, som man tror mycket på. Så ändå med årets justeringar, även om de är relativt små, borde man ha lärt sig läxan och täppa igen lite bättre bakåt, inte minst med keepern Zajkowskis hjälp. Ser ut som att man nu har de spelartyper som krävs för att det ska bära ”frukt” den här gången. Anmärkningsvärt är lagets snittålder. Med ett snitt på 26.33 tycker jag nog, att det är på gränsen till för högt, så kanske på tiden att börja föryngra med lovande juniorer för framtiden??
4. Leksand - Prestberg och OEL är tunga förluster. Backsidan ser dock mycket stark ut, men på forwardssidan har man inte värvat så mycket nytt mer än att man har föryngrat med ett flertal egna juniorer. För många, att det påverkar det sportsliga målet.? Norske Ken Andre Olimb tycker jag var relativt färglös i VM, och det återstår att se om man har haft för höga förväntningar på honom. Genom att ha satsat mer ungt i år har nog inte Lif råd att ”stjärnorna” floppar.
5. Växjö – Är lite försiktig med placeringen med dagens lag. Utgår ifrån att våra unga målisar gör det med betyget väl godkänt den här säsongen även om vi inte har en klar 1:a. Backbesättningen är sedan för mig enda frågetecknet. Nu har vi ingen back som kan göra mycket på egen hand som MacNevin. Frågan är hur man kommer att matcha dessa backar.? Jag ser mest en besättning av mer skickligt defensiva passningsspelare. MEN, jag saknar skyttar! Vad ska man ställa för krav på veteranen Rahm som floppade, som knappt hade ett skott på mål förra säsongen? På forwardssidan är Hillding och kanadensaren Johner än så länge två osäkra kort för hur de kommer att leverera i HA. För att Laudius ska leverera som i Taif krävs det nog att hans kompanjon Hillding lyckas och vise verca, om man vill få ut maximal effekt. Jag hoppas att backbesättningen kommer att jobba för att släppa in färre mål den här säsongen, då man inte har en självklar och hårdskjutande back i ”MacNevin”. Dock har man en bred stomme kvar i laget, som gör att man borde sno åt sig en PO-plats.
6. Oskarshamn – Den här säsongen tror jag att vi får se ett helt annat Oskarshamn. Har en känsla av att IKO får ett rejält uppsving i år. Förlusterna känns på långa vägar inte alls lika tunga ut med tanke på vilka spelare man fått in. Nu har man fått in mer rutin och tyngd. Tycker också att man har kunnat ersätta mer än väl Sjödell-Willander med en sådan som Stefan Gråhns. Ranglige Ryno kan säkert få en nytändning i sin gamla klubb då gamla goda minnen kan väckas vid liv. Sen har man unge Mattias Guter som har ”näsa” för mål. På backsidan har Ljungqvist fått avlastning i form av finnen Konttinen. Jag är fräck, och säger PO!
7. Mora – Svårt! Hur bra är årets Mora? Inte så många förändringar än att Greger Artursson är en tung förlust. Ser inte att de har ersatt honom. Istället satsar man på unga lovande ”bjässar”! I övrigt snålt med värvningar, men har ändå fått in en grovarbetare i Toukko, och rutinerade Bröms. Tuffare och ”tätare” i år?
8. Rögle – Ännu en enorm spelaromsättning, och en förhållandevis ung trupp där man i stort sätt har tappat ett helt lag efter sejouren i ES. Dessutom har Peter Högardh fått sluta p.g.a. skada. Backsidan är en ung och osäker lagdel. Är tveksam om nye Simon Olsson, kanadensaren Adam Hodgson och Nils Bergström kan hjälpa Rögle till ett återtåg till ES. Rögle har genom åren alltid varit hemmastarka, men hinner de spela ihop sig? Det vill till att de båda kanadensarna bidrar till poängproduktionen om Rögle ämnar vilja gå till KS. Och med tanke på att värvningarna inte sticker ut, så tror jag att Rögle får problem.
9. Västerås – Verkar som att det är Canada och Frankrike som ska ”göra” det för VIK. Tunga ”pjäser” har man tappat i Stefan Hellqvist, Sebastian Meier, Henrik Nordfeldt och Henrik Eriksson, som mer eller mindre varit ”navet” i VIK de senaste åren. Detta har man ersatt med transatlanter, och i viss mån avslutaren Emil Mårtensson. Men att komma från div1 till HA kan för vissa bli en stor omställning. Sisca och Walters ser inte ut att ha spelat på stor rink över huvud taget, så här kan det bli både flipp eller flopp.
Nej, det blir inget PO nu heller! Det har förlorats alltför bra spelare från ”stommen”. Den ersätter man inte så lätt med relativt färglösa transatlanter!
10. Troja - Ron Pasco, Pär Edblom är tunga förluster. In kommer tuffe Ahlén, även finske centern Pellinen. Även Ellerstad är en fin forward som kommer att göra mycket nytta framåt. Sami Sandell blev en succévärvning ifjol, och blir viktig framåt för Ljungbylaget. Återstår tydligen en back. Hur som helst, får det här laget slita hårt då man först måste uppvisa en högre lägstanivå om man ska tro på högre placeringar, samt att man måste förbättra bortastatistiken.
11. Bofors – Tunga förluster i Patrik Lundh och fjolårets succénykomling Jacob Blomqvist. Har i det stora hela bara fått in Daniel Wessner, som kan bidra med en del. Fått in några unga spelare, och speciellt Marcus Nilsson verkar ju, trots sin storlek, vara en storstjärna i vardande..! Fortsättningsvis tror jag att Thermell och Näslund måste hålla en hög lägstanivå om Bofors ska undvika de sista platserna.
12. Tingsryd – Ja, vad ska man säga om Taif? Första årets som nykomling. På förhand känns det som, när man analyserar laget, att Taif likväl kan komma jumbo men som likväl kan vinna serien(!). Årets trupp innehar hela åtta spelare över 30 år(!), inkl. ett par finska stjärnor (36 år vardera!) som sjunger på sista versen. Finns såklart mycket rutin att hämta från de finska ”veteranerna”. Men laget håller ojämn klass, och backarna kommer att sättas på ordentliga prov, som de inte är vana vid. Finns en risk att befintliga div1-spelare i laget kommer att förlita sig för mycket på att Kauppila, Elomo och Vas ska göra det. Vas kan bli både en flipp eller flopp. Har man värvat alltför desperat? Jag tror inte att det blir så bra som somliga vill få det till. Nej, inget PO för ett icke homogent lag!
13. Borås – Vet inte hur spelarbudgetens ser ut, men utifrån sina ekonomiska möjligheter ser det ut som, att man har värvat lite mer kvalité inför den här säsongen. Henrik Eriksson och Magnus Isaksson är inga direkta ”monster”-värvningar man blir rädd för. Däremot sticker Linus Fagemo ut, och är en stark värvning som kan göra ca 40-50p. Med tanke på att några av de sämre lagen också har värvat mycket bättre så kommer Borås att få det tufft.
14. Sundsvall – Börjar att bli klara med lagbygget, och fick nyligen in tre nya spelare. Gör mig kort, och fler än jag inser nog att det kommer att sluta så här efter 52 omgångar.