Biljettpriser

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Biljettpriser

Inläggav majjen » sön aug 22, 2010 10:15 pm

Nu måste VLH landa i verkligheten!

För några veckor sedan gäspade vi oss igenom KO-cup. För att se vårt kära lag fick vi betala minst 140 kronor. Jo jag vet att det var HELDAGSBILJETT men Mörrum-Nybro betalar jag inte för, speciellt inte när jag inte tittar på matchen.
Men ok det är ett speciellt tillfälle med LITE extra kringarrangemang. De stollepriserna kan jag stå ut med. EN gång om året.

Men nu presenterar man biljettpriserna för träningsmatcherna mot BHC och IKO: HUNDRA SPÄNN?! FÖR EN SKETEN TRÄNINGSMATCH??!!
Lakers styrelse (?) menar med andra ord att en träningsmatch är lika attraktiv som en seriematch eftersom det är samma pris.
Jag har all förståelse för att det kostar stora pengar att driva ett elithockeylag. Jag tillhör inte heller dem som brukar ropa på sänkta biljettpriser för att lösa problemet med att publiken stannar hemma.

Men detta är patetiskt! På detta sättet skrämmer man ju bort publik.

Jämför med GSK-cupens biljettpriser som finns berättat om på VLHs hemsida. Där har vi priser som känns rimliga även på HA-nivå.

Att VLH inte har riktig kontakt med verkligheten visar man när man försöker kränga förköpsbiljetter till dessa träningsmatcher som med störst sannolikhet kommer att ha publiksiffror under 1000 pers. Hur många vill betala 15 kronor extra till biljettföretaget, för en biljett till en match som garanterat inte kommer att bli utsåld?

VLH: Förköpsbiljetter köper man, trots högre kostnad, om man tror att det kommer att sälja slut i förtid!
majjen
Forumproffs

Inläggav Stinklink » sön aug 22, 2010 10:22 pm

Stämmer priserna håller jag definitivt med. Det ger helt fel signaler till supportrar..

Dock är det inte värre än Östers priser. Deras priser för fotboll på tjernobylvallen är skrämmande. Dessutom hade de också 100 kr i inträde på försäsongen.

Men sänk priserna och låt de trogna supportrarna följa sitt lag även på försäsongen!
Användarvisningsbild
Stinklink
Forumamatör

Inläggav Niles » sön aug 22, 2010 10:41 pm

Handlar om prioritering. 1,5 öl på krogen är det vi snackar om. Lakers har också bara två träningsmatcher hemma utöver KO-Cup. Är ni så känsliga ska ni nog inte följa med tåget mot elitserien när det är dags för rejäl satsning. Det kostar nämligen pengar.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » sön aug 22, 2010 10:56 pm

Jo, tyvärr är det väl så att det kostar, även om jag håller med om att det är dyrare än förra året. Är man några i familjen så kanske man väljer att avvakta till serien börjar.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Stinklink » sön aug 22, 2010 11:11 pm

Men herregud Niles. Det är väl ändå inte på Lakers träningsmatcher Lakers elitseriesatsning ska sponsras.

Att dom har hyfsat höga priser mitt under säsongen tycker jag är helt ok. Men när en träningsmatch som endast ska vara till för att träna laget och få upp matchtempo i laget kräver dom pengarna ger det helt felsignaler.

När man försöker dra in pengar på fel saker är man väldigt farligt ute..

Dessa priserna är garanterat HA:s dyraste försäsongspriser!

Bortsett från Malmös European Trophy-matcher då..
Användarvisningsbild
Stinklink
Forumamatör

Inläggav Niles » sön aug 22, 2010 11:14 pm

Jävla gnällande på priser nånstans varenda år. Är det inte här så är det där. Börja titta på boule istället, det kostar inte nåt.

Vadå dra in pengar för fel saker? Tror du inte klubben har några kostnader bara för att det är träningsmatch? Ingen hyra, inga domarkostnader osv. Dags att vakna kanske.

Vi håller på med ett megabygge just nu, klubben kommer behöva växa så det knakar. Nånstans hoppas jag ni fattar att satsningen inte får gå fel. För att säkerställa det krävs pengar. Gnäller några för en träningsmatch kostar en hundring får man nog hoppas att klubben inte står och faller med dessa. I annat fall kan hjullastare och lyftkranar nog börja dra sig tillbaka så sakta och nån spika upp uterinken igen.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » mån aug 23, 2010 12:04 am

Helt rätt, det behövs mycket pengar.
Helt rätt, folk är villiga att satsa mycket pengar på det de gillar.

Vi var många som öppnade plånboken och bidrog med vad vi kunde när VLH var i kris. Många familjer lägger en smärre förmögenhet på att följa VLH säsong efter säsong. Det gör vi utan att klaga. Det känns ok.

Men det finns en viktig psykologisk vinkel på hur mycket man kan ta betalt. Man måste undvika att besökarna känner sej lurade. Det går inte att ta 50 kronor för en kokt med bröd även om klubbens kassa skulle må bra av det! En kaffe eller en Cola får inte kosta så mycket mer än en tjuga, för då ger folk fan i att handla även om VLH får pengarna.

Samma sak är det med biljettpriser. Känner man sej "uppkörd" stannar man hemma. Det handlar inte om vad en öl kosta på krogen. Det handlar om vad andra klubbar tar betalt och det handlar om förra säsongens priser. Enorma procentuella höjningar retar folk enormt.

Vill minnas att träningsmatcherna kostade 50 (60) spänn förra året.
majjen
Forumproffs

Re: Biljettpriser

Inläggav Niles » mån aug 23, 2010 12:09 am

majjen skrev:Att VLH inte har riktig kontakt med verkligheten visar man när man försöker kränga förköpsbiljetter till dessa träningsmatcher som med störst sannolikhet kommer att ha publiksiffror under 1000 pers. Hur många vill betala 15 kronor extra till biljettföretaget, för en biljett till en match som garanterat inte kommer att bli utsåld?

VLH: Förköpsbiljetter köper man, trots högre kostnad, om man tror att det kommer att sälja slut i förtid!

Det är en tjänst man har för sina besökare. De 15 kronorna tar biljettföretaget. Tjänsten finns HELA SÄSONGEN, hur skulle man bara kunna ha den när det väntas bli fullt i hallen? Om du INTE köper där kostar det INTE 15 kronor extra. Vill du köpa där och slippa köer gör du det. Begriper fan inte hur du kan få det till nåt negativt. En del människor är bra märkliga.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Stinklink » mån aug 23, 2010 12:29 am

Det är klart att jag förstår att en träningsmatch kostar med hyra domare osv. Men om syftet med träningsmatcherna är att dra in pengar massa pengar blir budskapet fel till publiken precis som majjen skrev.. Att Lakers som förening behöver/kommer växa med den nya arenan är klart. Men jag tror inte att det är på såna här saker man växer ekonomiskt. snarare tvärtom.

Sen kan jag hålla med om att det är lite väl dramatiskt att behöva starta upp en stor diskussion för en ynka 100 på en match.. Men jag håller med Majjen i vad han säger.
Användarvisningsbild
Stinklink
Forumamatör

Inläggav mace » mån aug 23, 2010 5:57 am

Stinklink skrev:Bortsett från Malmös European Trophy-matcher då..

Malmös matcher kostar 90 kr valfri plats.
KHK = Blekinges Stolthet!
Användarvisningsbild
mace
Forumentusiast

Inläggav majjen » mån aug 23, 2010 11:09 am

Niles: Vi vill båda att det ska gå bra för VLH. Jag GNÄLLER inte för att VLH vill ha in pengar. Min utgångspunkt är att man använder fel taktik för att få in dem.

Min lilla utläggning om förköp var bara ytterligare ett försök att belysa att man inte riktigt vet vad man pysslar med. Självklart kommer man inte att sälja några förköpsbiljetter. Även om varenda kotte har råd att betala de 15 kronorna i serviceavgift. Det är inte det saken gäller.

Ett helt annat exempel för att förklara vad jag menar: Bensinpriset höjs med 25 öre/litern. Det blir ett jävla liv! Men hur mycket pengar handlar det om? För "normalbilisten" blir det kanske 3-400 kronor på hela året.
Vissa prishöjningar är svåra att acceptera.

Att nästan fördubbla biljettpriset till träningsmatcherna är en sådan "opsykologisk" höjning.
majjen
Forumproffs

Inläggav Flanders » mån aug 23, 2010 11:45 am

Jag är på Majjens sida, jag tror också att detta är fel ställe att dra in pengar till klubben på.

Istället hade träningsmatcherna kunnat vara ett tillfälle att få upp suget inför den kommande säsongen, exempelvis genom att kunna visa upp fina publiksiffror. Om Tingsryd kan visa upp bättre publiksiffror på försäsongen än Växjö, så kommer åtminstone en och annan marginalåskådare att dra slutsatsen att hockeyn är hetare i Tingsryd än i residensstaden, och ratta bilen söderut för att se Allsvensk hockey.

Om jag får fantisera kan jag även tänka mig att samma hjärna som kommit på idén att höja priserna på försäsongsmatcherna även resonerar att det skulle gå att tjäna goda pengar på alla de hockeyintresserade som samlas för att se första isträningen för säsongen, och därmed får för sig att ta en liten nätt summa i inträde för detta evenemang också.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav Niles » mån aug 23, 2010 11:57 am

Nåt lag tog betalt vid första ispasset, kommer inte ihåg vilket. Det tror jag dock inte kommer hända här.

Jag tänker inte tjafsa mer om denna petitess, fortsätt ni. Det finns viktigare saker att lägga energi på. SMP kanske gör ett heluppslag denna gången också om nyhetstorkan blir alldeles för stor.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Putte#24 » mån aug 23, 2010 12:05 pm

Håller med dig Majjen!

"Lura" in eventuell ny publik på försäsongen med låga priser istället
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » mån aug 23, 2010 12:28 pm

På ett sätt så väljer man ju givetvis vad man vill lägga sina pengar på men på så sätt accepterar du ju allt eftersom du älskar VLH!

Öka till 200kr det är ju bara att prioritera dina utgifter :roll:

Nej jag stannar hemma för jag prioriterar den 100 lappen till en match som faktiskt är värd 100 kr!!

Träningsmatch för 100 kr är inte okey i min värld eftersom man tar 100 spänn för en vanlig match i seriespel!

Löspriserna för en A-match skriker inte heller valuta för pengarna med tanke på hallen, visst du får bra hockey men sikten på ståplats är ju inte den bästa precis och inte lockar det fler till att bidra med skönsång heller .

Glöm inte bort marginalpubliken !!!!!

Det behöver inte vara 50 für alle men nja hänger ekonomin på biljetthöjningarna så börjar man ju undra :!:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » mån aug 23, 2010 12:31 pm

som vanligt handlar det inte om oss detta,utan de som går på hockey då och då.en grupp som är priskänslig som få,speciellt i Växjö.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav dolitle » mån aug 23, 2010 1:11 pm

Skriv gärna att det var under webbiljetter som priserna finns. Höll på att leta halft ihjäl mig för att hitta rätt.

Att man använde den tjänsten som man har med webbiljett, även till träningsmatcher är väl skitbra. Sen väljer du ju själv om du vill köpa den där eller inte. Serviceavgiften finns ju alltid.

I övrigt tycker även jag att 100:- för träningsmatch mot Åskashamn och Borås är för mkt. 60:- tycker jag det kan vara värt.
För att punga upp med 100:- ska det faan vara Elitseriemotstånd.

Man har ju själva valt att lägga på bortaplan.

Hellre 2-3000 på en träningsmatch för 30:-/st än 600 för 100:-/st.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » mån aug 23, 2010 1:58 pm

Anders83 skrev:Träningsmatch för 100 kr är inte okey i min värld eftersom man tar 100 spänn för en vanlig match i seriespel!

Det finns inte en match i serien där du kan sitta på den bästa sittplatsen i hallen för 100:-...om man nu ska jämföra vad man får.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » mån aug 23, 2010 2:40 pm

Nu handlar det fortfarande om en träningsmatch mot mediokert allsvenskt motstånd.

Hade vi deltagit i European trophy eller liknande hade det varit befogat då kvallen hade varit betydligt högre och man har chansen att se något man kanske inte normalt har chansen att uppleva.

Gislvaved tar 60kr match
100kr heldag
140kr helgbiljett

och då erbjuder dem sin publik även på mer intressant motstånd .
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Stoffe » mån aug 23, 2010 2:55 pm

Anders83 skrev:Nu handlar det fortfarande om en träningsmatch mot mediokert allsvenskt motstånd.

Hade vi deltagit i European trophy eller liknande hade det varit befogat då kvallen hade varit betydligt högre och man har chansen att se något man kanske inte normalt har chansen att uppleva.

Gislvaved tar 60kr match
100kr heldag
140kr helgbiljett

och då erbjuder dem sin publik även på mer intressant motstånd .

Men sen har dom inte riktigt samma lönebudget som vi har heller :roll:
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav Malul » mån aug 23, 2010 3:56 pm

Lite farligt spel o höja träningsmatchbiljetterna med 66%

Återkommer till hur Hammers shockhöjde när de gick upp i allsvenskan och sedan aldrig kunde återfå den förlorade massan som valde att lägga sina pengar på annat.Historia finns där som varnande exempel.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav zorro » mån aug 23, 2010 5:56 pm

BHC tar 40kr vuxen 20kr ungdom lagom för träningsmatch..
Användarvisningsbild
zorro
Forumentusiast

Inläggav Fredrik R » mån aug 23, 2010 6:16 pm

Personligen skiter jag i om mitt lag tar 50, 70 eller 100:- för en träningsmatch, jag går i vilket fall eftersom jag älskar laget och mer än gärna ger pengar till klubben. Särskilt nu med tanke på bygget av en ny arena som Niles också påpekar ett antal gånger.

Och zorro, med de priserna (ungd.20:- och vuxen.40:-) så tycker jag det är konstigt att det inte kommer mer än 388 personer och tittar? :?
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån aug 23, 2010 7:07 pm

BHC, har alltid haft moderata priser, på den tiden som vi åkte på bortamatcherna, så var tjejer/kvinnor gratis, det fanns ingen annnastans, då i allafall.

Jag tycker att man på träningsmatcherna, kan hålla ett lägre pris, jag tror också att man skulle fått in mer pengar totalt genom att göra detta och som flera skrivit innan, så kan man locka marginalåskådarna så att de får lite blodad tand inför allvaret.

För mig är det inga problem, jag går i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav out4speed » mån aug 23, 2010 10:42 pm

Ja som trogen supporter som knappt missar en match kommer jag INTE ge 100:- spänn för en träningsmatch.

Och det hänger inte på vilken ekonomi jag har eller inte har utan på att det är just en träningsmatch!!!!

Och som så många skrivit innan, detta är definitivt inte rätt sätt att locka fler folk till hallen.
Nu ökar vi !!
Användarvisningsbild
out4speed
Forumentusiast

Inläggav Lakershjärta71 » mån aug 23, 2010 11:25 pm

Instämmer med out4speed! Träningsmatcher har inte samma "värde" som riktiga matcher, där man bara spelar för segrar och där man i varje byte kämpar till typ sista "blodsdroppen"..
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav norje » mån aug 23, 2010 11:52 pm

Har missat 1 hemma match sen 2005 inkl träningsmatcher. Som det känns nu kommer jag att strunta i dessa 2.. för mig så känns det lite fel att betala fullpris för just vanliga träningsmatcher. Iofs brukar jag handla kaffe & dylikt så det hamnar på 100 i alla fall.. men men
"Baywatch had a lot to with promoting world peace."

-David Hasselhoff
Användarvisningsbild
norje
Forumproffs

Inläggav Lakershjärta71 » tis aug 24, 2010 1:11 am

Alla männniskor har olika förutsättningar för nöjen av olika slag, så är det bara! Men man kan också SPARA för att utnyttja sina intressen.

Tänk på miljön..ställ bilen och cykla mer till jobbet då.. så kommer ni underfund med att ni faktiskt sparat några hundralappar/månad som gjorde att ni plötsligt hade råd att gå på hockey! Det kan vara så enkelt. Allt har sitt pris..
Själv har jag inte råd med allt som jag skulle vilja ha och äga. Livet handlar om prioriteringar och vad man vill göra bäst möjliga av sin ekonomi. Det är inte bara en själv som ska överleva utan även hela samhället. VLH kan inte ta hänsyn till alla specifika privatpersoner bara för att du, du och du ska ha råd att gå på hockey.
VLH är en klubb som går ut på företagande som allt annat här i världen där man måste visa positivt resultat för att kunna överleva, utvecklas och expandera för att så småningsom kunna bli ett slagkraftigt lag i ES, men även kunna skörda framgångar internationellt.

Sen kan man diskutera vad som är rimliga biljettpriser i proportion till evenemanget..Hockeyallsvenk ishockey i det här fallet ?? Det skulle ju ex. inte funka att ta 450:- för en ståplatsbiljett för då hade ingen gått på hockey.

Vad kostar en ståplatsbiljett i ES? Kan inte tänka mig att den vanliga "Medelsvensson" har råd, även om "han" skulle vilja, att spendera pengar på alla hemmamatcher.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » tis aug 24, 2010 6:37 am

Räven skrev:...på den tiden som vi åkte på bortamatcherna, så var tjejer/kvinnor gratis...

Wow... Gratis tjejer. Det var ju ett annorlunda sätt att locka folk... :wink:
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav serra » tis aug 24, 2010 8:29 am

100 spänn för att få sitta var som helst är ju som hittat :)
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » tis aug 24, 2010 8:45 am

Absolut, halva priset mot seriepremiären. :)
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Putte#24 » tis aug 24, 2010 9:23 am

Sitta ska bli skönt :wink:
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis aug 24, 2010 9:34 am

Hoppsan, jag borde ha lärt mig att man ska läsa igenom sitt inlägg innan man trycker på skicka. Men jag har alltid hållit Borås högt i sitt sätt att sätta priser och locka en blandad publik, för förr när vi åkte fyra jag frugan och två ungdomar (tjejer) så var det bara jag som betalade inträde. Det var så jag menade, men oj vad fel det blev. :?

Bra PowerPlay att du såg fadäsen. :D
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » tis aug 24, 2010 10:47 am

Va?!? Var det inte sant?? :(
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Räven » tis aug 24, 2010 11:38 am

Nix det var helfalskt. :wink:

Ja, vi får väl utvärdera efter träningsmatcherna, nu har vi i allafall diskuterat lite och mitt förslag hade nog legat på 60 kr vuxen och 30 ungdom. Skulle kunna sträcka mig till 70 och 30.
Faktum är att just 100 kr gör att skillnaden känns mer än 10 kr till 90 kr.

Det är inget konstigt att butiker gärna lägger sitt på 99:95, vilket blir 100 kr, men det tänker man inte på just då.

Så sätt 99:95 så lockar det hur många som helst. 8O
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Nästa

Återgå till Hockey