Loobs våta drömmar

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav LasseMaja » lör jun 12, 2010 8:27 am

En svensk mästare känns ju meningsllöst att kora om dom här planerna blir verklighet. Eller ska man ha två mästarlag?? :?
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav Stoffe » lör jun 12, 2010 8:37 am

LasseMaja skrev:En svensk mästare känns ju meningsllöst att kora om dom här planerna blir verklighet. Eller ska man ha två mästarlag?? :?

Men i den här Europa-ligan blir dom här 10 "svenska" lagen Europa-mästare! Pajas föreningar :!: :oops:
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav Lakershjärta71 » lör jun 12, 2010 11:10 am

Den här europaserien betyder ingenting för de inblandade lagen. De vill bara ha några lag att spela emot, och få in lite fina publikintkter, mycket mer handlar det inte om.
Att tro sig kunna kora en svensk mästare i det här sammanhanget är bara patetiskt.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » lör jun 12, 2010 11:18 am

ja kul o vara svensk mästare när de tio främsta inte längre är med..usch
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Escargot » sön jun 13, 2010 3:08 pm

Malul skrev:ja kul o vara svensk mästare när de tio främsta inte längre är med..usch

Ungefär lika roligt som att kora en världsmästare när alla de främsta spelarna inte är med. I synnerhet ett OS-år. Urvattnat, sa Bull.
Det finns plats för två lag i Växjö
Escargot
Forumamatör

Inläggav Niles » ons aug 25, 2010 11:59 pm

Nils Montan-Lunds förslag på ny tvådelad elitserie och lite annat..

http://blogg.expressen.se/ishockeyblogg ... sid=617537
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » tor aug 26, 2010 12:26 am

Tycker han är Top Notch över hela kartan Montan! Många hade nog tyckt att "Varför i h-e ska Björklöven vara där?" Bara en sån sak som har en sån lätt förklaring: Björklöven har kapacitet till att dra storpublik!

Visst så är konceptet ganska kört, för det kommer aldrig att hända! Men jag tror helt klart att vi hade fått en väldigt stark liga om det hade varit på detta sättet!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Stinklink » tor aug 26, 2010 2:07 am

Detta är ett riktigt bra förslag! Tyvärr som svartvadet säger så är detta enbart ett förslag som kommer stanna på en blogg! Men som han påpekar så är en ren Europaliga helt fel väg att gå enligt mig. Det kommer bara döda svensk hockey.
Användarvisningsbild
Stinklink
Forumamatör

Inläggav Per_växjö » tor aug 26, 2010 8:36 am

Stinklink skrev:Men som han påpekar så är en ren Europaliga helt fel väg att gå enligt mig. Det kommer bara döda svensk hockey.

Ja vi ser ju hur bra det går för de svenska lagen i Euro hockey tour :roll:
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Användarvisningsbild
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tor aug 26, 2010 5:26 pm

Jag måste fundera vidare på två av Montan-Lunds idéer:

1. En delad ES. Har jag själv inte ens tänkt på och inget jag hört/läst om tidigare. Det som kraftigt talar MOT förslaget är den empiriska erfarenheten vi skaffat oss genom att göra AS till en riksserie. Kvaliteten på hockeyn har ökat markant på nivån direkt under den högsta. Få anser idag att det gamla systemet med en delad AS är att föredra. Åtminstone inte ur ren sportslig synvinkel. Men jag ska fundera vidare. Tidigare har jag förordat enbart 2 div1-serier. Idag är de serierna för ojämna och lämnar för mycket plats åt lallande. Jag anser att Sverige ska kunna ha 3 elit-divisioner i landet. Det har vi inte idag.

2. VM (OS-kval) i ishockey. Något bör göras åt landslagshockeyn. Men vad? Ett stort problem för hockeyn är att NHL har så mycket makt. Att en liga så ensidigt kan ställa och styra hade skapat problem även för gräsätarna. Nu balanserar de största europeiska ligorna varandra och FIFA kontrollerar sporten, med en stark landslagsverksamhet som följd. Även här ska jag fundera vidare. Men det känns inte helt klockrent att knappt något landslag har tillgång till sina bästa spelare i ett eventuellt kval. NHL släpper ju inte ens spelare till junior-VM. En fråga där IIHF måste stampa ner foten. FIFA skulle aldrig acceptera att spelare nekas landslagsspel av klubbarna.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » tor aug 26, 2010 7:33 pm

Jag förstår inte detta att man vill ha mindre rinkar?? Jag är stor motståndare till det. Då undrar jag för vilka spelare som de mindre rinkarna är ämnade för? Får vi se mer attraktivare hockey med NHL-mått?? Blir den mer teknisk, mer "finlir" eller bara fysisk hockey dvs "start och stopp". Spelare på rinkar med NHL-mått får mycket mindre tid på sig, de kommer att tappa pucken mycket oftare, anfallen blir kortare osv. Med mindre rinkar så blir det ett helt annat spel, och lite av en stor "gröt" alltihop.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav ratscore » tor aug 26, 2010 10:19 pm

Varanen skrev:Jag måste fundera vidare på två av Montan-Lunds idéer:

1. En delad ES. Har jag själv inte ens tänkt på och inget jag hört/läst om tidigare. Det som kraftigt talar MOT förslaget är den empiriska erfarenheten vi skaffat oss genom att göra AS till en riksserie. Kvaliteten på hockeyn har ökat markant på nivån direkt under den högsta. Få anser idag att det gamla systemet med en delad AS är att föredra. Åtminstone inte ur ren sportslig synvinkel. Men jag ska fundera vidare. Tidigare har jag förordat enbart 2 div1-serier. Idag är de serierna för ojämna och lämnar för mycket plats åt lallande. Jag anser att Sverige ska kunna ha 3 elit-divisioner i landet. Det har vi inte idag.

Kvaliteten på hockeyn har ju till största del att göra med $tålar! Jag tror definitivt på en delad elitserie så länge alla medverkande lag har pengar till att dels satsa på sina juniorer och dels köpa spets. Se bara på NHL's Eastern och Western Conference. På lång sikt tror jag starkt på att en delad serie där man möts i playoff fungerar. :)
Thats Mr. Ratscore to you..!
Användarvisningsbild
ratscore
Forumproffs

Re: Loobs våta drömmar

Inläggav Varanen » mån jan 31, 2011 2:21 pm

Och så är vi igång igen...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8489411.ab

Med jämna mellanrum startas den här debatten upp. Antagligen för att testa opinionen. Hittills har de varit tvungna att backa, men de ger sig inte. Nu dödar vi som befinner oss under ES hockeyn sporten, dessutom bidrar vi till att människovärdet förminskas. Varför dödar inte ett öppet seriesystem gräsätningen i England? Varför förminskar inte ett öppet seriesystem människovärdet i Spanien? Eller det kanske La Familia menar att det gör.

Frölundas VD:

– Jag gillar inte begreppet stängd liga, men enda sättet för att få ordning på det här är att skapa lite lugn och ro, att det blir en mjukare förhållning mellan elitserien och allsvenskan, säger Mats Ahdrian.

Mjukare förhållning? Sug på det begreppet. Lagom intetsägande och mysigt. Är det verkligen det som efterfrågas av hockeypubliken? Det tror inte jag. Jag tror de vill ha drama, himmel eller helvete, fler matcher som betyder ALLT.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » mån jan 31, 2011 2:33 pm

Frölunda har väl alltid varit på det spåret tillsammans med sina ryska wannabekollegor i färjestad. Sen blir lipandet alltid större nu när dom riskerar kval. Vore väldigt trevligt att se Frölunda som 3:a i en kvalserie. Vilket grinande det skulle vara på kärringarna :lol:

Flera klubbar har oerhört svårt att tackla utmaningar på samma villkor som andra. Man har också oerhört svårt att greppa hela idén med svensk lagidrott i seriesystem. Väx upp, kamma er och kom in i matchen.

Vi vågar inte spela ut för då kan vi ju ramla ur. Jo, precis..så tänker vi ju i Hockeyallsvenskan oxå :ajaj: Jävla lalleföreningar.
Senast redigerad av Niles mån jan 31, 2011 3:59 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav buck » mån jan 31, 2011 2:57 pm

Vill Mats Ahdrian ha lugn och ro tycker jag han kan börja med stickning, akvarellmålning eller boule...

jävla tomte...

Mjukare förhållning mellan HA och ES? Vad menar han med det.. att de allsvenska klubbarna ska skicka med en chokladkaka med varje spelare som skickas uppåt i seriesystemet?
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Jocke86 » mån jan 31, 2011 3:55 pm

Gör det istället lättare att ta sig upp/ramla ur. Ett lag som går direkt upp från AS och ett som ramlar ner från ES.

Sedan kan man behålla kvalet som finns nu för övriga topp/bottenlag och utöka ES!

Stänger man ES så tror jag att svensk hockey kommer att stanna av. Det är väll det som är tjusningen att man kan gå upp och ramla ur?

Sedan om man stänger ES och lägger till fler lag, vilka lag ska man lägga till? Storstad/landsbygd?
Ska man få spela i ES bara för att man är från "stan"?
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Användarvisningsbild
Jocke86
Forumterrorist

Inläggav Niles » sön feb 27, 2011 9:06 pm

Till och med tomtejournalister börjar nu så smått inse varför vi har lagidrott i Sverige och vad som är livsnerven. Normalt folk har insett det för många år sen vad allt handlar om. Loob lipar på sin kammare :lol:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... 8631717.ab
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » sön feb 27, 2011 9:29 pm

Det bästa Wennerholm skrivit NÅGONSIN!!

Små rinkar och 14 lag i eliten? Ja tack gärna för min del.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » sön feb 27, 2011 9:49 pm

Små rinkar ser jag ingen anledning att sträva efter, men 14 lag är elitserien definitivt mogna för.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » mån feb 28, 2011 12:17 am

Japp, det absolut bästa Wennerholm skrivit i hela sin journalistiska karriär. Tänk om tomtar som Loob och Adhrian också kunde inse detta. Vilken utveckling vi skulle ha framför oss i så fall för svensk hockey.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Anders83 » tis mar 01, 2011 12:01 am

Många är livrädda för att små rinkar skulle sabba den tekniska hockeyn och att det bara blir dumpa och köra och visst en kass NHL match kan se ut så men är det bättre med att köra fast vid sargen och peta med pucken och man inte får tacklas ?

En bra match på liten rink ökar farten, innehåller mycket teknik och det blir helt enkelt bra mycket mer action men det är ju individuellt hur man tycker hockey skall spelas men jag tror inte det förstör svensk hockey :!:

Det vore fantastiskt kul att få se en diskussion mellan Loob och Wikegård i ämnet utveckling av svensk hockey !
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » tis mar 01, 2011 9:08 am

Anders83 skrev:Många är livrädda för att små rinkar skulle sabba den tekniska hockeyn och att det bara blir dumpa och köra och visst en kass NHL match kan se ut så men är det bättre med att köra fast vid sargen och peta med pucken och man inte får tacklas ?

Mycket av det som jag ser som tjusningen med hockey skulle försvinna med små rinkar. Slöa backar skulle få lättare att uppehålla sina platser, det hafsiga spelet man ser ibland skulle bli ännu hafsigare. Mer dump och mindre vackra uppspel och långa härliga pass. Kör kör istället för strategiska linjer och taktik. Nej, jag är verkligen ingen fan av små rinkar i Sverige. Spelet är tillräckligt snabbt ändå och den förändring jag tycker man sett i hockeyn, som väl speglas i Tre Kronors sätt att spela för tillfället är väldigt positivt.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » tis mar 01, 2011 2:22 pm

Håller med i omdömet om Wennerholms artikel. Är annars ingen fan av den mannens åsikter.

Jag håller MEST med i att införa liten rink. Att tycka att det skulle leda till avveckling istället för utveckling av spelet har jag ingen förståelse för alls. Självklart kommer det att ta ett tag att hantera ett snabbare spel men sen... Jag tror att det är enda sättet att hänga med i utvecklingen. Är man snabb på liten rink så blir man snabb på stor rink om nu något framtida mästerskap skulle spelas på gammal omodern sådan.

När Marcus Winnerborg intervjuades och fick frågan om skillnaden mellan NHL och ES motsvarade hans förväntningar svarade han att den var större än han kunde föreställa sig. Han var oxå oerhört imponerade av hur skickliga spelarna var att hantera puck och spel i den höga farten. Det är fullt tillräckligt för att förstå var och hur vi måste gå för att hänga med i utvecklingen.

Att spela jämnt med och tidvis slå Finland, Tjeckien och Ryssland i meningslösa sketturneringar är inget argument för stor rink. Alla lag vinner sin egen turnering vilket är ett ganska sjyst tecken på kartellbildning. När agnarna ska skiljas mot USA och Kanada så kommer laget att utgöras av NHL proffs med erfarenhet av små rinkar. Små pojkar från stora rinkar göre sig icke besvär.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Niles » tis mar 01, 2011 3:47 pm

Hockeyn har alltid varit mer för att införa förändringar än att lägga energin på att bli bra på att spela spelet. Förändring är allt elitserielagen tänker på. Inget är bra i produkten, och vi måste absolut titta på hur andra gör och ta efter det. Först då kan vi bli hela människor där alla är rika och glada. Fotbollen är annorlunda, man har uppfunnit spelet en gång och ägnar sig åt att spela det istället för att göra det till nåt annat. Där skiter man inte heller ner sig eller lipar ut i massmedia om man är sämst och åker ur en serie.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » tis mar 01, 2011 6:28 pm

Nu överdriver du allt Niles. Se så... upp med hakan och acceptera att det enda konstanta är FÖRÄNDRINGEN.

När det gäller fotbollen i Sverige så kan du ge dig f-n på att man är nära paniken och tittar efter förändringar efter den publikt katastrofala fjolårssäsongen. Var så säker. Ett tips kan ju vara att göra planen mindre ;-).

Egentligen har det inte skett särskilt många förändringar senaste 20 åren. Det som hänt är ganska bra grejer faktiskt.

- Man har återgått från touch-icing till som det är nu = mindre risk för skador och mindre dump'n chase. BRA!!!

- Red line offside togs bort = snabbare spel och mindre avblåsningar. BRA!!!

- Stävja spelförstörande moment - hakning, fasthållning, slashing mm och vårdslöst spel = främjar dom tekniska spelarna. BRA!!!

- Större skydd på målvakterna = svårare att göra mål. SÅDÄR.

- Annan spelstil av målvakterna = svårare att göra mål, fler räddningar, snabba spelvändningar. BRA!!! (det kanske hade räckt med denna förändringen av målvakterna och inte av skydden)

- Hockeyklubbor av komposit - lättare klubbor = hårdare och snabbare skott. BRA!!!

Alla dessa saker har man även ändrat i NHL förutom icingen = ett betydligt snabbare och roligare spel. Man står ju för f-n upp i soffan när man tittar.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Varanen » tis mar 01, 2011 7:13 pm

Jag håller med Niles i den här frågan. Självklart har du rätt även på dina punkter Charlamov (även om jag lutar åt att gå tillbaka i offside-regeln). Men debatten de senaste åren har i princip handlat om att PRODUKTEN är skit och måste förändras. Med konstanta ändringar av regler, regeltolkningar, serier, tjat om tekniska hjälpmedel, antalet matcher, priser, och att till och med den aboluta eliten är uttråkade och MÅSTE spela på ett sätt de inte vill, som följd.

Ni haussar Wennerholms artikel ovan, men samma dag som den publicerades föreslog han också ett system där AS-vinnaren skulle möta ett ES-lag i bäst av 7 matcher. ES-laget skulle utses efter semi -och final bland de fyra sämst placerade lagen för att uppnå den nödvändiga trögheten i systemet. Varför trögheten är nödvändig eller önskvärd framgår inte.

Hockeyn lyckas inte skapa stabilitet i sin sport därför att det inte är svensk hockey som styr utvecklingen i det här landet eller internationell hockey som gör det internationellt. ES-föreningen dominerar här och internationellt är vi beroende av NHL:s välvilja.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Föregående

Återgå till Hockey