Svenska ishockeyns geografiska karta

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Svenska ishockeyns geografiska karta

Inläggav Lakershjärta71 » mån sep 06, 2010 3:06 pm

Här tänkte jag att man kan diskutera om Sveriges geografiska karta, om de aspekter som spelar roll vad gäller varför hockeykartan ser ut som den gör. Fundera på om det finns en röd tråd om man jämför ES:s och HA:s geografiska läge, och varför?
http://eliteprospects.com/league_home.php?leagueid=1
http://eliteprospects.com/league_home.php?leagueid=2

Sverige är ett väldigt avlångt land. Tar man bara Norrland så är det en ganska stor del av Sverige. Har ni tänkt på att samtliga fem norrländska lags städer i ES ligger enbart belägna som ett långt "Pärlband" längs den norrlänska östkusten. Finns det någon enkel förklaring på detta eller är det mer komplext än så?

Varför har relativt stora städer som Östersund, Kiruna och Sundsvall inte kunnat ha hockeylag som kunnat konkurrera om en plats i den yppersta eliten, ES? Finns det andra städer eller orter ut mot den norska gränsen som skulle kunna bedriva ett hockeylag på toppnivå, eller skulle det bara krävas en "Percy Nilsson" att möjliggöra detta?
Har det med kuststädernas Handel att göra, som gjort att stora företag velat etablera sig där, och som då även gynnat hockeyn i form av sponsring? Sponsring är ju en viktig del för att kunna bedriva en hockeylag på toppnivå.

Jag är medveten om att Norrland generellt sätt, och slarvigt uttryckt, är en mer eller mindre stor glesbygd, men ändå. Hockeyn är trots allt stor i Norrland också.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Qrax » mån sep 06, 2010 4:16 pm

De största städerna i Norrland ligger vid kusten, så det är inte så konstigt att det är just dom som ligger eller har varit (Umeå) i elitserien. Undantaget är Östersund som ligger lite väl avlägset för att kunna hävda sig på elithockeynivå. Timrå räknar jag till Sundsvall. Jag antar att har mycket publik och sponsorer därifrån. Alla andra städer i Norrland är nog för små för att kunna ha ett lag i elitserien.
Qrax
Forumproffs

Inläggav Herr Oberst » mån sep 06, 2010 7:22 pm

Det finns 19 städer i Norrland
Ö-vik har 28 765 invånare och är sjunde största stad. Östersund och Umeå är de enda större städer som inte har elitlag.
Från plats 8-19 bland städerna så undrar jag... Vilket lag skulle ens kunna komma i närheten av att kvalificera sig i Elitserien? Då är åttonde stad Sandviken med 22.574. Good luck lixom

Sundsvall har lag.
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Lakershjärta71 » mån sep 06, 2010 7:31 pm

Haparanda med Asplöven (drygt 10 000 inv.) verkar ju ha satsat en del de senaste åren, inte minst med spektakulära nyförvärv, och som alla vet spelat HA-kval de senaste åren.

Qrax, varför kan inte en mer avlägsen stad som Östersund kunna ha ett framgångsrikt hockeylag? Är det så lätt att bara säga att stan är avlägset belägen?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Återgå till Hockey