Klubbor

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Klubbor

Inläggav Dave » sön sep 26, 2010 12:59 pm

Såg på Hockeykväll med Wikegård och Lehman att man gjort en uträkning över hur mycket kostnader klubbarna har för klubbor. Det var x antal miljoner för varje ES-klubb varje säsong. Trodde att åtminstone a-lagen var sponsrade med klubbor?

Frölunda har klubb-budget som en mindre allsvensk förening har spelarbudget. Sjukt!

Bild
Once a laker, always a laker
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav Anders83 » sön sep 26, 2010 5:38 pm

Stefan Liv har en ny klubba/match sen 2 plockar per säsong , 2 hjälmar osv

blir ju över 50 klubbor en säsong och vad kostar en klubba?
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav InmeDes » sön sep 26, 2010 5:42 pm

Vida sponsrar er säkert med klubbor. TRÄKLUBBOR är nog förutsättningen, dock :wink: !
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav sid » sön sep 26, 2010 6:28 pm

Bättre än plast :-)
Användarvisningsbild
sid
Forumproffs

Inläggav Niles » sön sep 26, 2010 6:34 pm

Enorma pengar, förvånande att man inte kan tillverka klubbor billigare med den åtgången. Men det är väl som andra brancher där konkurrensen är satt ur spel. Man kommer överrens om nivån.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » sön sep 26, 2010 7:39 pm

InmeDes skrev:Vida sponsrar er säkert med klubbor. TRÄKLUBBOR är nog förutsättningen, dock :wink: !

:ok: :lol:
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Lakershjärta71 » sön sep 26, 2010 8:57 pm

Sen kan man ju se det så här, att om inte klubborna gå sönder så kan inte tillverkarna tjäna några större pengar på det. Sen vet man ju inte hur mycket dom vill göra i vinst varje år, för då måste man ju göra alltmer skörare klubbor som går sönder oftare för att också sälja fler under en säsong. Tillverkarna jublar väl varje gång som en klubba går sönder (:clap:) :lol:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav RonnyRasp » mån sep 27, 2010 6:01 am

InmeDes skrev:Vida sponsrar er säkert med klubbor. TRÄKLUBBOR är nog förutsättningen, dock :wink: !

Trä är lika bra som komposit har man kommit fram till....ändå ska spelarna ha det dyrare och mindre hållbara.
Användarvisningsbild
RonnyRasp
Forumentusiast

Inläggav Leyker » mån sep 27, 2010 1:06 pm

I framtiden så kanske ett par arkeologer står och stirrar på en utgrävning av en hockeyarena och konstaterar:

"Ja det var alltså den stora konsumtionen av så kallade hockeyklubbor som gjorde att skogarna försvann från jorden.... " :wink:
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast

Inläggav sjön » mån sep 27, 2010 1:35 pm

RonnyRasp skrev:

Trä är lika bra som komposit har man kommit fram till....ändå ska spelarna ha det dyrare och mindre hållbara.

Det är skitsnack att trä är lika bra.
sjön
Forumamatör

Inläggav RonnyRasp » mån sep 27, 2010 3:53 pm

Jasså?? Vad basera du det på?! Det de flesta brukar säga är att man skjuter hårdare med komposit. Men enligt en dokumentär jag såg som jämförde träklubbor med kompositklubbor så blev det ingen skillnad i hur hårt/snabbt man skjuter. Så endå fördelen isåfall skulle ju vara att kompositklubban väger mindre, hur mycket mindre vet jag inte, men antagligen inte såpass att spelarna blir snabbare iallafall.. :wink:
Användarvisningsbild
RonnyRasp
Forumentusiast

Inläggav Anders L » mån sep 27, 2010 4:03 pm

Du har helt rätt RonnyRasp.
Jag såg också detta program när man jämnförde trä/komposit. Skillnaden var marginell förutom vikten.
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon

Inläggav sjön » mån sep 27, 2010 5:51 pm

I trängda situationer när man inte har tid att ladda så blir skotten hårdare med en komposit. Spelare med sämre skottteknik är jag helt hundra på skjuter hårdare med komposit. Om jag bara ska gå till mig själv är det betydligt lättare att skjuta med komposit och skotten blir även hårdare.
sjön
Forumamatör

Re: Klubbor

Inläggav Herr Oberst » mån sep 27, 2010 6:06 pm

Dave skrev:Trodde att åtminstone a-lagen var sponsrade med klubbor?

Finns nog ingen klubb som betalar fullt pris på en klubba. På den tiden jag var aktiv så fick vi alltid klubbor från klubben och dom har alltid haft någon form av rabatt, även ner till knattenivå upp till A-lag div 3
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Svartvadet » mån sep 27, 2010 6:14 pm

RonnyRasp skrev:Jasså?? Vad basera du det på?! Det de flesta brukar säga är att man skjuter hårdare med komposit. Men enligt en dokumentär jag såg som jämförde träklubbor med kompositklubbor så blev det ingen skillnad i hur hårt/snabbt man skjuter. Så endå fördelen isåfall skulle ju vara att kompositklubban väger mindre, hur mycket mindre vet jag inte, men antagligen inte såpass att spelarna blir snabbare iallafall.. :wink:

Släpp sargen och kom in i matchen: Komposit väger 1/3 utav en träklubba, Shea Weber gjorde ett test mellan Trä och Komposit och fick upp 136 km/h med Trä och 166 km/h med Komposit! En komposit klubba ändrar inte svikten, inte ens om du har använt samma klubba i ett år! Medan trä ändrar svikten efter 3-4 träningspass! Kompositklubban är också konstruerad så att den ska gå sönder om du kommer i ett läge där du kan skada dig (köra in med klubban i sargen osv) vilket inte alls gäller för trä!

Dock kan jag hålla med Wikegård i att man måste våga pressa spelarna lite som materialare! Ett exempel: Om klubban går sönder vid bladet, vänd på den och stoppa in ett blad på träningar, istället för att ta en ny! Finns många exempel!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav RonnyRasp » tis sep 28, 2010 6:34 am

jag utgår bara från det programet jag såg, finns säker liknande som kommer fram till motsatsen. Men jag tror tyvärr att många har en övertro på kompositklubbor.

ps. Bra träning för handlederna med lite tyngre klubba ds. :roll: :wink:
Användarvisningsbild
RonnyRasp
Forumentusiast

Inläggav InmeDes » tis sep 28, 2010 8:26 am

Genom att köra med träklubbor kan Lakers dra sitt strå till stacken när det gäller Växjö som Europas grönaste stad.

Efter matcher och träningar är det bara att samla alla brutna klubbor i en container som Vida kan hämta och sedan flisa upp spillrorna och köra in i produktionen. Handpapper av gamla hockeyklubbor, ett tips.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav Lakershjärta71 » tis sep 28, 2010 8:38 am

Är det bara "Det Rätta Virket" så.. :)
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » tis sep 28, 2010 11:08 am

Har för mig att träklubbor innehåller ganska mycket icke trä material också. Bl.a plastväv av nån typ!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav InmeDes » tis sep 28, 2010 11:38 am

Det har du säker rätt i, PutteA! Alltid är det någon hake :( !
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav Räven » tis sep 28, 2010 2:30 pm

Vi borde nog tänka lite anorlunda och börja använda Vidas träklubbor. :wink:
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Återgå till Hockey