SD i riksdagen

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

SD i Riksdagen

Ja!
23
31%
Nej tack!
51
69%

Antal röster : 74

Inläggav PutteA » tis okt 05, 2010 11:03 pm

Frågan är ju varför dom känner sig provocerade?? Dom borde snarare uppskattat de prästen säger om dom nu anser att dom inte är ett rasistiskt parti! Alla som satt i kyrkan borde vara överens med prästen, så varför reagera på de sättet! För mig är SD:s reaktion bara en bekräftelse på de vi redan vet!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav alfax » tis okt 05, 2010 11:26 pm

Fetisov skrev:nu är du bara för mycket Alfax. Är det Monas och "miljöfumlarens" fel att SD lämnade kyrkan??
Nej det har jag inte sagt men se utfrågningen och Mona och flummaren sitta och hånle mot att de som fick mest röster nämnligen alliansen är för mej så lågt så , tror verkligen dessa 2 att Sverige skulle må bättre med en kommunist vid sidan om sig i deras gemenskap då skulle jag vara rädd för var Sveige är på väg,
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Fetisov » ons okt 06, 2010 8:53 am

och det har med detta ämne att göra??
Fetisov
Forumamatör

Inläggav serra » ons okt 06, 2010 9:08 am

Alfax, du är ju inte mkt bättre än Mona så som du håller på...
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » ons okt 06, 2010 9:55 am

PutteA skrev:Frågan är ju varför dom känner sig provocerade?? Dom borde snarare uppskattat de prästen säger om dom nu anser att dom inte är ett rasistiskt parti! Alla som satt i kyrkan borde vara överens med prästen, så varför reagera på de sättet! För mig är SD:s reaktion bara en bekräftelse på de vi redan vet!!
Att SD valde att gå därifrån i som en protest för det prästen tog upp angående demonstrationer mm är jag nog övertygad om att det inte hade med rasism att göra..som om SD tänkte innan de gick ut: "Oj, nu går jag för att jag är rasist!" SD var nog bara inte överens med prästen om fallet med demonstrationerna. De kände sig förolämpade och kränkta för sin politik.

Frågor man kan ställa sig:
1. Var det ett lämpligt tillfälle av prästen att ta upp ämnet med risk för att göra SD till ett åtlöje på SD:s första arbetsdag? VAR DET RÄTT?
2. Såg SD prästens tal som ett "1:a Maj-tal".??
3. Varför gick SD över huvud taget till kyrkan, om de nu visste att Kristendomen står för värderingar om människors lika värde osv?

Tillfället blev nog lite för mycket för SD av känslan "vi" och "dom" i kyrkan, och i detta sammanhang sittandes i en kyrka kändes det nog lustigt för SD.

Jag är varken rasist eller röstar på SD utan är opartisk i denna diskussion då jag tycker det är intressant att diskutera om. Personligen kan jag väl tycka i efterhand att prästen gott kunde ha tagit upp det här i predikstolen på en vanlig Högmässa dagen efter, istället för att medvetet eller omedvetet spänna "Pilbågen" mot SD:s politiker. Det var väl som gjort för att det skulle bli FEL.

Måhända borde alla som sätter sig i kyrkan vara överens med vad prästen säger. Men det är lätt att blanda ihop två saker som ingen verkar vilja tala så högt om: En sak att vara rasist i sin rätta bemärkelse, men man behöver inte vara rasist bara för att man protesterar mot dagens politik där vi tar in fler invandrare än vi kan hantera, vilket också leder till segregation, fattigdom, arbetslöshet och ökat våld. Vad är det egentligen för fel att satsa pengar på muslimernas närområden för att flyktingar ska kunna leva någorlunda drägligt under tiden de är på flykt? Varför ska de i förlängningen behöva ta sig ända hit till Norden? Är man rasist om man ställer den frågan?

Det är väl ingen här som vill ha en ("mass") invandring om den inte garanterar rätt hjälp, stöd, förutsättningar och introduktion för att dessa individer ska kunna utvecklas och växa som människor i det svenska samhället. Invandringspolitiken har ju varit som den varit, och inte fungerat under diverse mandatperioder. Det är nu som SD vill göra nåt åt det. Har ni någonsin tänkt över det, att det kanske rent av krävs att man "stryper" invandringen till 10% för att kunna hantera den flykting- och invandringsström som vi har i Sverige Idag?

Sen är jag medveten om att SD står för åsikter som är häpnadsväckande även för mina öron!
Senast redigerad av Lakershjärta71 ons okt 06, 2010 10:26 am, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakersfan_03 » ons okt 06, 2010 10:17 am

Går verkligen inte att försvara SDs barnsliga beteende. Det här är bara början på deras fjantiga politik.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » ons okt 06, 2010 10:31 am

Då tycker du säkert att det var lika barnsligt av Ohly som vägrade att sätta sig i samma sminkloge som Jimmie Åkesson.?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Dave » ons okt 06, 2010 10:35 am

Lakershjärta71 skrev:Då tycker du säkert att det var lika barnsligt av Ohly som vägrade att sätta sig i samma sminkloge som Jimmie Åkesson.?

word!
Once a laker, always a laker
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav majjen » ons okt 06, 2010 10:36 am

Snälla!
Kan vi inte slippa SD här på vårt forum!
Politik och idrott hör ihop. För mej är det helt ok att diskutera politik i SAMBAND med hockey. När det finns ett samband!

Men SD är inte politik! Det är bara bitter DUMHET!
majjen
Forumproffs

Inläggav Lakershjärta71 » ons okt 06, 2010 10:43 am

majjen, du väljer dina trådar du vill vara med i. Som du kan se så är det flera här som valt att vara med och diskturera SD, utan att man för den delen behöver sympatisera med dom.
SD har kommit in i Riksdagen! Du hörde rätt, va!?
Är det bättre att gräva ner huvudet i sanden och låtsas som "ingenting", eller är det bättre att prata om det? Väljer du det förstnämnda, ja då vet du var utgången finns.

Vad hade hänt om vi bara satt handfallna och tysta åt alla de sjukdomar och epidemier som härjar i vår värld. Hade vi fått fram mediciner och läkemdel och vaccinationer genom att ha varit tysta???
Senast redigerad av Lakershjärta71 ons okt 06, 2010 10:52 am, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Dave » ons okt 06, 2010 10:44 am

För mig är SD´s politik dumhet men sättet som de andra partierna, media och vissa här bemöter dom är ännu större dumhet
Once a laker, always a laker
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav Malul » ons okt 06, 2010 11:51 am

Klockrent.

Ur ett större perspektiv,eller om man så att säga tittar utanför boxen,så är det ett rätt komiskt scenario som nu utspelas där SD kommer ta varje chans att väcka uppmärksamhet och debatt så fort chansen ges.

Jag o tjejen har två olika framtidsscenarios ur det uppkomna ämnet,antingen är det väldigt illa ställt med oss alla och vi står inför en mardröm likt det landskap som numer finns i Danmark.Eller,enligt mig, så kommer de Rödgröna kunna komma få igenom sina hjärteämnen tack vare SD som inser vikten av att rösta igenom populära lösningar för den breda massan och iom detta hoppas på att kunna växa som parti.Om jag får rätt kommer vi ha en riksdag som röstar igenom det bästa från bägge blocken.

Den som inte dog fick se hur det gick.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav buck » ons okt 06, 2010 11:56 am

det här är faktiskt en ohyggligt viktig diskussion.
Sättet som SD behandlas av den dominerande mediaskaran samt övriga partier skulle i vilken annan kontext klassas som mobbing.
Oavsett vilken agenda de för MÅSTE de bemötas med argument och fakta för att isf övertyga folket. det funkar INTE att tiga, köra huvudet i sanden och förlöjliga. Det torde valresultatet bevisat vid det här laget.

Ganska komiskt åxå att Biskopen står och talar om tolerans och allas lite värde med tanke på vad de har i bagaget. Vi behöver inte gå speciellt långt bak för att se finfina exempel på motsatsen. Går vi sen 100 år tillbaka... ja.. ;)

Ska man jämföra Åkesson med Hitler och Mussolini _MÅSTE_ man åxå jämföra Ohly med Stalin, Pol Pot och Castro.

(och nej, jag värnar inte för SD utan för demokrati)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » ons okt 06, 2010 12:15 pm

Olika scenarior pratades det om här..
Jag läste ett inslag i Aftonbladet för ett tag sedan att (OG), Original Gangsters, är på gång att starta ett nytt parti, många som uppenbarligen sympatiserar med dem. Det förvånade sig inte om de kom in i Riksdagen redan efter nästa mandatperiod.

Skrämmande?

Kan SD så kan även..jag menar..

Om ett x antal år kanske OG och Hells Angels är de två största partierna i Sverige. Kanske just bara för att de senaste regeringarna varit så slapphänta i mångt och mycket, att allmänheten nu fått nog och agerar!?

Al Qaida-anhängare i Sverige lär väl gå ihop sig och starta ett parti också.?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakersfan_03 » ons okt 06, 2010 12:31 pm

Terrorismen lär snart även nå sverige
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders L » ons okt 06, 2010 12:41 pm

Jag alfaxar dej Buck, alias sågmästarjävel. :golfclap:
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon

Inläggav buck » ons okt 06, 2010 12:44 pm

bäva månde allmänheten, men om majoriteten vill ha det på ett sätt får minoriteten rätt finna sej i det...

Å vill nu mer än 4% av de som röstar ha in HA i riksdagen så är det helt i sin ordning.

Aint democracy a bitch?
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Viktor666 » ons okt 06, 2010 2:43 pm

Jo, visst är det.
Det var dumt från början och inte blev det bättre när de dessutom införde kvinnlig rösträtt.
Inte konstigt det går utför...
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Användarvisningsbild
Viktor666
Forumterrorist

Inläggav Räven » ons okt 06, 2010 4:16 pm

SD har kommit in i riksdagen på demokratiska grunder och deras väljare ska behandlas exakt likadant som andra partiers väljare, för de har samma värde (i mitt synsätt) som alla andra. För en seriös diskussion med dem.

Ska man börja prata om hot, som vissa tror att de utgör, så borde man slängt VPK i majbrasan på 60-70-talet, då det partiet var en rak kanal till vänsterextrema stormakten Sovjet.

Nej, jag är inte ett dugg rädd för SD (röstade ej på dem), de kan ge de förbannat självsäkra partierna i riksdagen något att tänka på, för de har i många år levt tämligen skyddade, nu får de visa vad de går för. Ska bli väldigt intressant att se hur de löser det och hur herr Reinfeldt klarar av att inte bara leeende få igenom allt han vill.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » ons okt 06, 2010 5:49 pm

Och jag kommer att njuta av debatterna mellan Ohly och Åkesson :D De lär inte slicka röv direkt..
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Herr Oberst » ons okt 06, 2010 6:15 pm

PutteA skrev:Frågan är ju varför dom känner sig provocerade?? Dom borde snarare uppskattat de prästen säger om dom nu anser att dom inte är ett rasistiskt parti! Alla som satt i kyrkan borde vara överens med prästen, så varför reagera på de sättet! För mig är SD:s reaktion bara en bekräftelse på de vi redan vet!!

Att kritisera andra (SD i det här fallet) utan att känna till bakgrunderna till deras agerande är rätt tramsigt
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Niles » ons okt 06, 2010 10:07 pm

Räven skrev:SD har kommit in i riksdagen på demokratiska grunder och deras väljare ska behandlas exakt likadant som andra partiers väljare, för de har samma värde (i mitt synsätt) som alla andra. För en seriös diskussion med dem.

Ska man börja prata om hot, som vissa tror att de utgör, så borde man slängt VPK i majbrasan på 60-70-talet, då det partiet var en rak kanal till vänsterextrema stormakten Sovjet.

Nej, jag är inte ett dugg rädd för SD (röstade ej på dem), de kan ge de förbannat självsäkra partierna i riksdagen något att tänka på, för de har i många år levt tämligen skyddade, nu får de visa vad de går för. Ska bli väldigt intressant att se hur de löser det och hur herr Reinfeldt klarar av att inte bara leeende få igenom allt han vill.

Håller med dig fullt ut. De här jävla fjanterierna.."jag vill inte prata med".."jag vill inte sitta med" är ju så löjligt så man skäms. Respektera att folk tycker nåt som du inte tycker och stå upp och ta en kamp i så fall. Det är väl det demokrati handlar om. Vänsterpartiets clown är ju bara pinsam.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » ons okt 06, 2010 10:25 pm

Precis Niles, vi tycker exakt likadant.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » ons okt 06, 2010 10:51 pm

Herr Oberst skrev:

Att kritisera andra (SD i det här fallet) utan att känna till bakgrunderna till deras agerande är rätt tramsigt

Jag har min fulla rätt att kritisera SD för deras agerande likaväl som jag tycker tex Ohlys agerande under valkvällen är lika dåligt. Sen undrar jag vad som är tramsigt?? Och vad för bakgrund jag inte känner till. Prästen pratar om människors lika rätt samt om personer som var ute och protesterade mot rasism. Om man då tar åt sig av detta, och anser att det är provocerande, var har vi hamnat då. Ska det bli lika fult att prata om rasism nu, som det är att bära den svenska flaggan?? Då lyckas rasismen med ytterligare ett mål. Nä SD, visa att ni inte står för rasism genom att ta fighten politiskt, och samma uppmaning skickar jag till andra partier. Sluta fjanta, ta fighten.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Räven » ons okt 06, 2010 10:58 pm

Jo, exakt, ta en seriös debatt och för dessa i demokratins tankesätt. Det är så alla partier har fått sina röster. Samtliga valda riksdagspartier har skyldighet att driva den linje de har fått sina röster på, annars är det ett svek mot väljarna.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Herr Oberst » ons okt 06, 2010 11:10 pm

Demonstrationen var mot SD
Många i denna demonstration tillhör de grupperingar som med våld och hot försöker få bort SD.
Under demonstrationen skanderade folk att Åkesson skulle utvisas. Några påstod att dom skulle våldta hans fru.

Biskopen, som borde uppträda professionellt och opartiskt, framförallt under denna ovanligt högtidliga och offentliga dag, bör inte stå på någons sida. Och framförallt inte på extremisternas sida. Att då stå inför SD, hela riksdagen, kungafamiljen och hela svenska folket och bete sig på detta sättet.... Tro fasen att det är skäl nog till att bli förbannad
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Lakershjärta71 » ons okt 06, 2010 11:26 pm

Håller med Herr Oberst.

Prästen kunde med lite känsla ha visat SD respekt och uttryckt sig på ett annat sätt, om man som präst är något insatt i politiken och i de politiska partiernas ideologier (?), för att inte trampa SD på "tårna" när de var gäster i Kyrkan.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Herr Oberst » tor okt 07, 2010 12:39 am

Japp
Och sen får Brunne gärna prata om antirasism och människors lika värde. Det kan nog alla i riksdagen och de flesta utanför ställa upp på
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Viktor666 » tor okt 07, 2010 8:06 am

För att sammanfatta det hela kan man väl säga att etnisk mångfald tydligen är betydligt viktigare än politisk dito... :roll:

Oh, sweet irony.
Användarvisningsbild
Viktor666
Forumterrorist

Inläggav PutteA » tor okt 07, 2010 9:16 pm

Nope, håller fortfarande inte med dig. Man löser inte konflikter och man skapar sig inte respekt genom att bete sig likadant tillbaka. Jag hade helt klart känt mer respekt om dom vart kvar och senare uttalat sig genom genom att påpeka att dom inte tar åt sig, då detta inte är nått dom står för.

Nästa gång min flicka kastar sig på golvet i leksaksaffären för att hon inte får det hon pekar på så kanske jag ska agera likadant, kasta mig på golvet och skrika. Skulle hon känna sig tillfreds med mig då.....??? Knappast, hon skulle fråga sin mamma om pappa är sjuk!!!! :wink:
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Herr Oberst » tor okt 07, 2010 11:53 pm

Vad har barnuppfostran med detta att göra?

Är det för mycket begärt att kräva att Stockholms stifts biskop uppträder korrekt? Nu har det ju faktiskt visat sig att en hel del personer inom C, KD och FP samt en och annan journalist (och kanske andra också) håller med i sak om att Eva Brunne gjorde ett stort misstag under gudstjänsten.
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav buck » fre okt 08, 2010 9:16 am

Rekommenderar alla att läsa detta!

http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/modera ... et(2136131).gm

klippåklistr...
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » fre okt 08, 2010 10:16 am

Mycket bra artikel, som säger allt.

Återigen, tar man inte SD på samma sätt som allt annat i samhället, så kommer det innebära att partiet växer sig stora genom denna behandling, istället för att diskutera sakinnehåll.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Viktor666 » fre okt 08, 2010 12:22 pm

Exakt!
Det är ju de övriga partiernas särbehandling och vad som närmast kan beskrivas som en ovilja att ens erkänna SD's existens som gör att de faktiskt sitter i Riksdagen idag.

Som man bäddar får man ligga, etc...
Användarvisningsbild
Viktor666
Forumterrorist

Inläggav Malul » fre okt 08, 2010 12:27 pm

lite humor att de som skapat ett problem motarbetar det uppstådda missnöjet av just det initiala problemet.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Off-Topic