Power Play skrev:Varken 6 eller 7000 är särskilt maffigt med gapande tomma stolar. 5000 är alldeles precis perfekt. Stan är inte redo för mer än så i dagsläget. När den är det, är arenan förberedd för ett etage till som innebär 1000 stolar extra. Tills dess är 5000 mer än tillräckligt. Finns inget tråkigare än en arena med massa tomma stolar, oavsett hur liten eller stor arenan är...
Mot vilket motstånd menar du att det är uppnåerligt med uppåt 5000 åskådare i den nya arenan? Tänk på att vi i dagsläget i snitt kanske inte har mer än
bäst 2300-2500 åskådare mot "mittenlag" som Almtuna, Bofors, Borås, Oskarshamn, Västerås, Sundsvall. Vart ska du i lilla Växjö hitta de övriga 2500 personerna som vill gå på hockey varje gång för att just fylla hallen till uppåt 5000??
Som Idag när vi tar emot lag som Tingsryd, Troja, Leksand finns möjligheten att kunna fylla hallen. Till dessa matcher kan vi säkert öka publiksnittet något över 4000 för de som inte kunnat komma in tidigare för att det varit slutsålt. När vi tar emot de övriga lagen i HA så tror jag att publiksiffran återigen kommer att sjunka som en "Sten".
Tänk er följande exempel på varför du aldrig velat gå på en ishockeymatch förut.
Ponera att du gillar all slags mat, men hatar fisk. Det är som att försöka locka dig med alla möjliga superlativ att få dig att tycka att fisk är gott fast det är det värsta du vet i matväg! Då spelar det ingen roll vad reklamen säger.
Ponera att få dig, ung som gammal, att gå på en hårdrockskonsert fast du bara tycker om dans/schlagermusik. Då spelar det ingen roll hur mycket korv, godis, öl eller lotter jag kan kunna köpa på konserten.
Det kostar en massa pengar att gå på både hockey (ibland två hemmamatcher/vecka = 200-280kr) och konserter. Jag betalar i alla fall inte för något jag inte gillar.
Alltså, vad jag vill säga med detta är, att man måste ha ett hockeyintresse för att över huvud taget vilja ta sig till en ishall.
Hur många av er härinne känner någon som aldrig tidigare varit på en hockeymatch i Lakerdome, som kommer att vilja betala uppåt 140:-/match för att se på Lakers
först när VIDA Arena står klar??
Min tro är att Lakers behöver ta sig till Elitserien för att kunna öka publiksnittet med allt från 500-2000 åskådare. Tror att det finns folk runt om i stugorna som bara intresserar sig för sport på allra högsta nivå. Finns säkert folk som struntar i HA utan bara är intresserade av vad som händer i ES.