NU ÄR DET KLART FÖR BYGGET AV ARENAN!!!

Här diskuterar vi allt som gäller Vida Arena.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav dolitle » tis okt 12, 2010 10:27 am

1. Hur många av dagens besökare är tjejer/kvinnor? 4-5%??

Varför?

- Toa, mkt svårt att hinna dit, trångt och inte alls trevlig i dagens hall.
- Sittplats, nästan omöjligt att få en bra plats idagens hall.
- Bekvämligheter, såsom kiosk, restaurang

Kan vi öka enbart antal tjejer/kvinnor i hallen från dagens 4-5% till kanske 20-30% drar även det med sig fler killar/män.

2. Oerhört svårt att få tag på bra sittplatser.
Många orkar/vill inte stå en hel match (2,5h)

3. Oerhört trångt redan när det är strax under 3000 pers i hallen vilket gör att det är svårt att ens ta sig till toan.
Man får nästa välja, toa eller kiosken denna pausen?

4. Hallen är inte attraktiv ett dugg.
Nej det är inte enbart hockeyn som spelar roll.
Samma som du inte vill sitta och äta jättegod mat i en svinstia utan i en restaurang, vill du njuta av bra hockey i en fin arena.

5. Barer, ja många människor tycker om att kunna dricka en öl vid och kring en match.

Om vi spelar samma hockey om ett år som vi gör nu (och ligger kvar i HA) är jag övertygad om att vi kommer att ha ett publiksnitt som ligger på MINST 1000 pers mer än vad den gör idag. ENBART för att vi har en ny och attraktiv arena.

Likadant dom det annordnas bussresor till Jönköping, kommer det börja annordnas resor till Växjö. Så det är inte enbart Växjöbor (med omnejd) som kommer utgöra ökningen.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 12, 2010 10:29 am

Ja det är ju en sak om hela turnen hade varit i Växjö. Det var kanske en dålig jämförelse, så återigen till frågan Putte.

Handlar allt om utrymmet?

Återigen, någon härinne som känner någon med eller utan hockeyintresse som inte varit på Lakers förut, men som skulle tänka sig att gå dit först när VIDA Arena står klar?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Etnoj » tis okt 12, 2010 10:46 am

Jag tror också att marginalåskådarna är trötta på att köa en timme för att komma ut från hallen efter matchen om de sitter på tex sektion A-B-C.

Av egen erfarenhet så måste man gå 5 minuter innan matchen är slut om du skall kunna passera VS utan att stanna pga folkmassa som uppstår med de smala gångarna i dagens ishall.

I längden blir detta oehört tröttsamt om jag ska vara ärlig.

I den nya hallen ska du inte behöva gå innan matchen är slut för att komma ut fort, utan det ska vara ett bra flow när alla skall ut vilket det nu kommer att bli.
Hörde Saviano tala med Tom Koivisto under en match - "Kör du först så väntar jag där framme"
Användarvisningsbild
Etnoj
Forumentusiast

Inläggav Klonis » tis okt 12, 2010 10:56 am

Lakershjärta71 skrev:Återigen, någon härinne som känner någon med eller utan hockeyintresse som inte varit på Lakers förut, men som skulle tänka sig att gå dit först när VIDA Arena står klar?

Ja jag vet några stycken som inte vill gå på Lakers just för at det är trångt och obekvämt men som kommer att köpa abbonemang i nya hallen när det är klart
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Inläggav Leyker » tis okt 12, 2010 11:04 am

Att redan nu börja jämföra helhetsupplevelsen och publiksnittet i den gamla isladan mot vad som komma skall i den nya arenan är ju som att ställa en lådbil i trä jämte en Ferrari
Senast redigerad av Leyker tis okt 12, 2010 11:16 am, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast

Inläggav Power Play » tis okt 12, 2010 11:10 am

Varför försöka förklara för någon som inte vill förstå? Låt honom tro det han tror, framtiden kommer att visa för honom.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav alfax » tis okt 12, 2010 12:18 pm

Klonis skrev:
Lakershjärta71 skrev:Återigen, någon härinne som känner någon med eller utan hockeyintresse som inte varit på Lakers förut, men som skulle tänka sig att gå dit först när VIDA Arena står klar?

Ja jag vet några stycken som inte vill gå på Lakers just för at det är trångt och obekvämt men som kommer att köpa abbonemang i nya hallen när det är klart
Då fyller jag på med 4 personer som kommer att lösa abonnemang när hallen blir klar.
Och ifjol bjöd jag in 5 Värnamobor på en match och de återkommer gärna på fler matcher men inte i den lada som är nu.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Stinklink » tis okt 12, 2010 12:27 pm

Dessutom kommer säsongsplatser från företag osv öka väldigt mycket skulle jag tro!!

Det finns nog väldigt många som just kan tycka det är trevligt att gå på hockey då och då men som inte riktigt fastnar i hockeyträsket för att upplevelsen är långt ifrån ultimat i den nuvarande hallen. Med finare hall osv kommer fler fastna för klubben!
Användarvisningsbild
Stinklink
Forumamatör

Inläggav PutteA » tis okt 12, 2010 12:41 pm

VLH kan ju erbjuda fantastiska lösningar för företag, med konferanser innehållande lokal, mat och hockey. Möjligheterna med en ny arena är ju hur många som helst. En nivå som inte finns över huvudtaget i dagens isHALL, för det är vad det är, en isHALL. Det nya bygget är en multiarena. Stor skillnad!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 12, 2010 1:46 pm

alfax skrev:
Klonis skrev:

Då fyller jag på med 4 personer som kommer att lösa abonnemang när hallen blir klar.
Och ifjol bjöd jag in 5 Värnamobor på en match och de återkommer gärna på fler matcher men inte i den lada som är nu.
Tänk vad mycket bra hockey de har missat under alla dessa år pga att de valt att stanna hemma och sura.

Om folk nu tycker att det är trångt och bökigt i nuvarande hall, långa köer till toalett och till kiosker, så om nuvarande hall har i snitt 2500 åskådare, så skulle det med en ny och större hall minska på dessa köer? Men om ni nu tror att det kommer att finnas ytterligare minst 1000-1500 åskådare till i den nya arenan, tror ni inte att köerna skulle bli lika långa??

Jag har gärna fel i min analys, vill bara diskutera och tycker det är intressant att få veta vad som får folk att titta på eller avstå från hockey.

Jag skulle tycka att det vore intressant om man gav ut en enkät till Växjöborna för att svara på vad det krävs för dessa, att de som ännu inte visat sig i Lakerdome så småningom kanske vill göra det?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav PeterLake » tis okt 12, 2010 2:15 pm

Hur många unika besökare har VLH? Och då inkluderar jag de som går på 1-2 matcher per säsong? Eftersom jag känner själv 3 st som följer VLH resultatmässigt men går sällan på matcherna så kan jag tänka mig att siffran är ganska hög. Det är dessa som den nya arenan ska locka, att de ska gå på fler matcher än 1 gång/2ggr per säsong.

Sedan har jag alltid undrat hur många Lakers supportrar rymmer i vårt nuvarande hall? DVS alla sektioner förutom borta och neutrala sekt.
:idea:
STOLT LAKEJ
Användarvisningsbild
PeterLake
Forumproffs

Inläggav dolitle » tis okt 12, 2010 3:44 pm

Lakershjärta71 skrev:Om folk nu tycker att det är trångt och bökigt i nuvarande hall, långa köer till toalett och till kiosker, så om nuvarande hall har i snitt 2500 åskådare, så skulle det med en ny och större hall minska på dessa köer? Men om ni nu tror att det kommer att finnas ytterligare minst 1000-1500 åskådare till i den nya arenan, tror ni inte att köerna skulle bli lika långa??

Läser du vad du själv skriver.
Skriver du bara för att väcka debatt, eller är det vad du tror och tycker?

Idag finns det två (2) kiosker +ngr provisoriskt uppställda bord som ska förse 3800 personer kafe, kaka, korv, godis, Popcorn mm

- I den nya arenan kanske det kommer finnas någon kiosk mer, eller vad tror du??

- I den nya arenan kommer det finns några fler pubar/sportbarer och restauranger än i nuvarande, eller vad tror du?

- Korridorerna kanske kommer vara bredare än dagens 2 meters, eller vad tror du?

- Det kommer kanske finnas fler toaletter, eller vad tror du?

- Har du någonsin varit i en ny modern arena? Malmö, Linköping, Jönköping mm mm brukar du uppleva det trångt och svårt att komma fram där? Lika trångt som i våran islada?

Vill du gå och kolla på bio i en sunkig källare med mögellukt och liten bild. Eller vill du sitta i en fin lokal med bra ljud, mjuka stolar, stor fin bild. Även om det är samma film?

Vill du äta grymt god (dyr) mat i en sunkig källare med mögellukt, trångt, äkliga toaletter. Eller vill du sitta i en fin restaurang med fina dukar, levande ljus. Samma goda (dyra) mat?
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav Rex » tis okt 12, 2010 4:05 pm

jag alfaxar på ditt senaste inlägg dolitle.

Jag tycker du Lakershjärta71 ska läsa igenom listan över vad den nya arenan ska innehålla och jämföra med den som finns i dag.

Så borde du kunna räkna ut resten själv.

Självklart vill folk ha bekvämlighet.
Användarvisningsbild
Rex
Forumentusiast

Inläggav alfax » tis okt 12, 2010 4:25 pm

Dolitle :mitt i prick :ok:
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » tis okt 12, 2010 4:37 pm

PeterLake skrev:Hur många unika besökare har VLH?

Frågan har varit uppe tidigare och är omöjlig att svara på givetvis. En gissning från min sida är allt mellan 10-15.000 som nån gång under ett år ser någon match. Kan naturligtvis vara mer, dock inte så mycket mindre. :wink:
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Leyker » tis okt 12, 2010 6:06 pm

Multiarenan vilar på 4 viktiga pelare.

1. Ishockey

2. Konserter/underhållning

3. Konferenser

4. Restaurang/pub/souvenirshop/kiosk

Tänk på alla kunder Vida koncernen kommer dra dit...
Vida omsätter idag 4 miljarder kronor/år och exporterar 80% procent av sina produkter. Det blir en hel del konferenser och möten som kommer att läggas i "deras" nya tempel, var så säkra på det. Och så finns det ju en mängd andra företag i regionen som kommer haka på tåget och göra en helhetsupplevelse av sina konferenser.

Lägg där till alla andra "vanliga" hockeyfantaster, matälskare, ölare, musikälskare och ja gud vet allt vad som rör sig i en multiarena...
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast

Inläggav Niles » tis okt 12, 2010 6:13 pm

För att vitsa till det skulle jag vilja säga att Arenan vilar på betydligt fler pelare än så :wink:

Skämt åsido, det fordrar mycket för att räkna hem en sån här arena och du har nämt de flesta sakerna som är viktiga. Kommunen kommer vad jag hört också vara engagerade i att, utöver GO VXO hjälpa till att få arrangemang till Växjö. Möjligheterna är med våra mått mätt..ENORMA. Men det kommer krävas stora arbetsinsatser, av väldigt många.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » tis okt 12, 2010 6:17 pm

Jag vet inte riktigt hur många toaletter vi har idag i vår lada, som publiken kan komma åt. Jag vet att damerna slåss om väldigt få. Totalt är det säkert inte mer än kanske 6-7 st??? Inte säker här.
I den nya arenan kommer det totalt att finnas 96 toaletter för 5300 åskådare. Idag har vi under 10 st för 3800.

För övrigt kommer det finnas företagslounger för 400 personer, restaurang för 250 sittande, varav 130 st kan se matchen samtidigt som dom äter. 27 st loger för 8-12 pers. Och sen övriga konferansutrymmen.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 12, 2010 6:49 pm

Dolitle, visst är det kul att väcka debatt, precis det jag vill. Om du inte visste det så är det mer eller mindre sådant vi gör här på forumet, dvs skapar debatt.

Jag ställer mig fortfarande frågan vad människor är gjorda av som bara kan ta sig till ishallen bara för bekvämlighetens skull? Om man tänker som jag så tycker jag att man ska vara tacksam för att det finns toalett tillgängligt över huvud taget i Lakerdome. Det är trots allt det sportsliga som DRAR folk att åka dit, och det som borde DRA. I min värld borde det räcka! Vill man se hockeyspelare som Saviano och Soares m.fl lirare så borde det vara värt besväret att trängas lite och att kön till toaletten är lite längre än man kanske önskade.
Du, jag och alla härinne och våra trognaste besökare som tar sig till Lakerdome tänker ju mer på det sportsliga än på bekvämligheten (annars hade vi ju inte tagit oss dit var gång), och vad det nu är för bekvämlighet annat folk saknar.?
Det kan ju knappast handla om ekonomin, att folk tycker det är för dyrt att gå på hockey om det nu är för kioskerna, restaurangerna, ölen och lotterna som folk suktar efter för att vilja ägna 2.5 timma en vardagskväll i Lakerdome.
Senast redigerad av Lakershjärta71 tis okt 12, 2010 7:13 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » tis okt 12, 2010 7:09 pm

Nej, det verkar svårt för dig att inse att komfort, bekvämlighet och utbud är viktigt för marginalbesökare och företag. Ingen mening att nån tjatar på dig, lika lite som att du tjatar vidare.
Senast redigerad av Niles tis okt 12, 2010 7:15 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 12, 2010 7:14 pm

Niles, trevligt att du vill delta i debatten. Debatter ska kunna väcka känslor, och det hör till att man har olika åsikter, vilket kan få både mig och andra att kanske kunna lära sig nåt nytt, välja sida, välja ståndpunkt osv.

Ja du säger det, och jag kan faktiskt "svälja" det faktumet, att du och somliga andra har rätt. Men tycker fortfarande att det är märkligt, att du å jag och över 500 lakejer inte är lika kräsna som kanske dina och andras kompisar och bekanta som väljer att sura hemma för att det inte finns öl, restauranger och inte tål lite trängsel i Lakerdome.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » tis okt 12, 2010 7:42 pm

Favorit i repris:

Varför försöka förklara för någon som inte vill förstå?
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Svartvadet » tis okt 12, 2010 7:53 pm

Du skjuter ju dig själv i foten LakersHjärta?! Om du ser det såhär: Vi har idag ett snitt på ca; 2700 personer och för att fylla den nya hallen behöver vi ungefär det dubbla! Och då kommer min fråga till dig (som förövrigt blir hur dum som helst) tror du att det finns 2700 hockeyälskare i trakten som drar sig ifrån ishallen för att den inte är bekväm? Svaret är NEJ

Följd frågan blir: Tror du att det finns 2700 personer som företag vill bjuda in till hallen och som gärna går in i en fräsch hall istället för ett gammalt sunk där man inte ens kan gå på en normal toalett eller köpa kaffe utan att man ska behöva gå innan perioden är slut? Svaret är JA

Vi kommer att få ett högt snitt i början, sedan kommer det sjunka lite (många går dit för "nybyggt-känslan") och för att sedan få upp snittet igen, hur gör man då? Jag kan tala om för dig gladligen att det är inte 2700 "hockeyälskare" som kommer att fylla på då, utan det är kanske blivande "hockeyälskare" som kommer att komma dit! Troligtvis via en inbjudan ifrån ett företag!

Sluta vara så naiv med att du är "en-man-som-klarar-av-att-ha-lite-smuts", det är för bövelen kvinnor vi pratar om här också, och så vitt jag vet så är en kvinna oftast mycket mer pedant än vad en man är och just därför så kommer nya hallen dra tjejer också, var så säker!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis okt 12, 2010 8:01 pm

Jag tror också att det handlar om marginella publikhöjningar efter att nyhetens behag har lagt sig. Det som kommer att göra en viss men ändå klar skillnad är att företag av olika slag kommer att ha sin representationer lagda till Arenan. Titta i Kinnarps Arena hur det ser ut där.
Vi kommer till en del att se andra typer av människor mot var vi ser i vår nyvarande hall. Det kommer att finnas loger som företag kommer att äga.

Men det viktigaste kommer sist, vi får mer publik när vi spelar i ES, det är på sätt och vis det som leveraras i Arenan som lockar folk. En film i världsklass drar publik, medan en medioker film inte gör det. Även att man kan sitta i t-shirt, köpa öl i varje hörn, kunna gå ut och in från sin plats, utan att alla ska resa sig, träffa folk på alla sällskapsutrymmen, slippa köa till toa osv.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 12, 2010 8:29 pm

En sån otrevlig ton det blev på vissa bara för att man för en diskussion där det är normalt att ha delade åsikter?? :roll:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 12, 2010 8:47 pm

Svartvadet skrev:
Följd frågan blir: Tror du att det finns 2700 personer som företag vill bjuda in till hallen och som gärna går in i en fräsch hall istället för ett gammalt sunk där man inte ens kan gå på en normal toalett eller köpa kaffe utan att man ska behöva gå innan perioden är slut? Svaret är JA

Vad menar du med att "bjuda in"? Du menar att företag och VLH tror sig kunna locka de ytterligare 2700 personerna du nämnde, som inte ens en gång har sett en Lakersmatch, som då ska ge över 5000 åskådare varje hemmamatch i nya hallen?

Hur många av dessa 2700 nya åskådare är då sponsorer? Är det exkl. sponsorer?

Sen har jag sett en hel del tjejer/kvinnor redan i Lakerdome, förvånansvärt många, killar och män som tar med sina respektive, så det är långt ifrån bara män som tar sig till hallen. Möjligt att kvinnor generellt sätt är mer renliga än män, men jag tror att den aspekten är marginellt avgörande för att kvinnorna hellre stannar hemma. Har svårt att se att kvinnor får mer skit under naglarna i Lakerdome än nån annanstans.

Även om damhockeyn kommer allt mer i Sverige så har ishockey alltid varit en typisk manssport, så bara det gör ju att det säkert alltid kommer vara fler män än kvinnor som kollar på hockey. Och skulle det komma fler kvinnor till nya arenan så blir det som bäst tillsammans med sin respektive.

Som jag tidigare skrev i ett inlägg kan jag acceptera faktumet att somliga här har rätt, men för det behöver man inte "bajsa" på den man diskuterar med.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » tis okt 12, 2010 9:27 pm

Jo men just nu så diskuterar du inte, du ordbajsar om saker som är helt irrelevanta?!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Rex » tis okt 12, 2010 10:27 pm

eftersom lakershjärta inte verkar förstå, får jag väl ge ännu ett exempel.
Det är betydligt mer företag som kommer att bjuda in sina affärskontakter, kunder och även sina anställda, när man kan bjuda på en "helkväll". Det är ju lättare att få dit de som inte är jätteintresserade av hockey om man kan bjuda på en helhetslösning med mat och lite öl och förstås hockey. Sköna stolar och fräscha toaletter m.m.

Jag går personligen på det flesta hemmamatcherna, har aldrig bjudit med mig någon kund. Det kommer jag nog däremot göra i den nya hallen.

Jag tar helllre med mina kunder till Kinnarps arena, trots att jag håller på Lakers.
Användarvisningsbild
Rex
Forumentusiast

Inläggav alfax » tis okt 12, 2010 10:31 pm

Jag förstår dej fullständigt Rex ,ta mej sig kunder till ladan då kanske man mister den kunden.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis okt 12, 2010 10:31 pm

Jo, det är precis det jag menar innebär en marginell ökning av publik, låt säga mellan 10-20%. Min gissning givetvis. :wink: Kanske är mer än en marginell ökning i och för sig.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » tis okt 12, 2010 10:39 pm

Helt rätt Rex, jag känner en hel del företagare också som resonerar exakt som du!!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Flanders » tis okt 12, 2010 10:47 pm

Lakershjärta, du har helt rätt, om alla hade varit likadana som du utger dig för att vara, då hade en ny hall inte inneburit en enda extra person i publik. Men det alla andra i denna tråd diskuterar är:

Tänk om alla inte är likadana som Lakershjärta71??? :wink:
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav PutteA » tis okt 12, 2010 10:53 pm

Du ställer många frågor Lakershjärta, men du svarar sällan på några. Vad tror du da?
Vad tror du den nya hallen kommer innebära när det gäller publiksnitt, och varför tycker du så??
Du kanske tycker vi skulle skita i en ny arena, och knegat på i den gamla kartongen?
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Räven » tis okt 12, 2010 11:11 pm

Ät det något som är säkert, så är det att med den nya Arenan så byggs framtiden för Lakers och hela Växjö stad.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » tis okt 12, 2010 11:40 pm

PutteA skrev:Du ställer många frågor Lakershjärta, men du svarar sällan på några. Vad tror du da?
Vad tror du den nya hallen kommer innebära när det gäller publiksnitt, och varför tycker du så??
Du kanske tycker vi skulle skita i en ny arena, och knegat på i den gamla kartongen?
Putte, tro det eller ej, jag tycker ingenting. Jag tror väl mer för hockeybesökarens bästa att denne ska undvika att grubbla för mycket på vad jag kan tycka är bagateller, som gör att folk hellre sitter hemma och surar för att allt inte ser ut som det gör exakt hemma. Det gör det knappast aldrig var man än kommer. Det är det här som gör mig så förundrad, att Lakers inte mäktar med att locka i snitt 3000-3500 åskådare/match i nuvarande hall, som man uppenbarligen skulle göra minst när den nya står klar.

Sedan försöker jag bara resonera mig fram med er hjälp för att finna kloka svar. Jag vill förstå hur människan fungerar i det här fallet. Jag har kanske svårt att förstå, men faktum är att det finns ibland saker i världen som människor kan ha svårt att förstå, t.ex. Varför finns vi här på jorden?
Men vad är det ni andra förstår så bra, som jag tycker är märkligt fenomen, som gör att plötsligt ointresserade personer som inte sett en hockeymatch här sedan 1997 vill ta sig till hallen för att betala för en hockeymatch de aldrig gjort tidigare bara för att man har byggt en modernare hall? Inte ens de som ÄR intresserade av Lakers avstår i brist på modernare hall, bara för att det finns individer som är "allergiska" mot lite trängsel, offentliga toaletter, köer. Man offrar alltså att hellre stanna hemma än att få kolla på ett av ens favoritsporter.? Man får väl helt enkelt planera bättre när man går på toaletten, när man tar sitt kaffe osv så slipper man de värsta köerna. Men jag vet, alla är och kan inte vara så ödmjuka som jag.. Men vi pratar om tusentals fler personer till den nya hallen i så gott som till varje match. Har vi denna population i Växjö? Måste inte orten ha en stor portion tur också? Vi är ju alla individer. Ni kanske har rätt, men jag är inte helt övertygad om att publiksiffrorna över tid kommer att öka i sådan omfattning som ni hävdar här. Möjligtvis i början, men då är jag snäll när jag säger det ;) Först när Lakers är i Elitserien, då tror jag man kan snacka publiksiffror, bara för att jag tror att det finns personer både i och utanför Växjö som bara engagerar sig i högsta ligan och i sport på högsta nationella nivå.

Kanske man bara ska lägga ner och acceptera att människan bara är så här funtad??

Jag har många frågor, t.ex. hur många av Växjös invånare som är intresserade av hockey? Hur många av dessa väljer att inte betala för att gå på hockey? Är inte publiksiffrorna beroende av vilken population som bor på orten? Kan man locka vilka människor som helst, unga som gamla, till att gå på hockey? Kan man göra samma sak om det hade rört sporter som boule, schack, innebandy, boxning, brottning, dans osv osv?

Att jag tror som jag gör beror väl på, att jag inte vill tro att människan är så dum som den utgör sig för att vara när man avstår från hockey "live" för att bara få kolla på det bästa som finns i idrottsväg, ishockey, utan att man "måste" lägga ut RÖDA MATTAN åt folk för att de ska vilja ta sig hallen. Jag är den jag är, och alla är vi olika, finns sniket och snålt folk, människor som kanske känner sig lite förmer än andra och anser sig ska få allt på dukat "bord" för att vilja ta sig till hallen. Är väl funtad så att jag tycker, att de som ändå har ett visst hockeyintresse som inte vill gå på hockey är otacksamma och kanske rent av alltför bekväma. Hur långt är arenor i framtiden beredda att gå för att locka till sig nya åskådare?

Däremot är jag inte alls emot en ny och rymligare hall, är lika glad för det som ni andra.

Visst är det trevligt med nya och moderna ishallar, för de behöver renoveras också. Frågar mig, varför man inte har gjort något åt toalettbeståndet i hallen tidigare, byggt ut eller gjort något annat om det varit så viktigt för att locka fler personer till hallen?

Som sagt, jag har mina åsikter, tankar och ideér, en djuphet som kanske breder ut sig och ligger lite utanför era tankevyer för att finna kloka svar på hur något förhåller sig. Jag säger inte alltid att jag vet, utan ibland får jag lust att ventilera och debattera till sin spets för att bena ut och höra andras röster kring det hela. Kanske kan ni andra också få er en tankeställare över varför människan är som den här och beter sig som den gör, i detta fallet när det gäller att locka tusentals nya personer till en hockeymatch.
Senast redigerad av Lakershjärta71 ons okt 13, 2010 12:47 am, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Vida Arena