Hockeyvåld

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Hockeyvåld

Inläggav majjen » fre jan 14, 2011 1:52 pm

Läs Stubbens artikel om hockey och våld i dagens Smålis. Den är lysande!
majjen
Forumproffs

Re: Hockeyvåld

Inläggav Räven » fre jan 14, 2011 2:19 pm

Jag kan bara hålla med. :)
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » fre jan 14, 2011 2:59 pm

Jag ställer mig inte i applådera-kön. Det enda hockeyn behöver bekymra sig över och åtgärda är vårdslöst spel på oförberedda spelare samt stockholmsmupparnas våld på läktaren.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » fre jan 14, 2011 3:09 pm

håller med niles..
vore ju som att ta bort kvastarna för curling utövarna
'visst..stenhelvetet kommer ju fram till slut men det är ju inte alls lika spännande..
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » fre jan 14, 2011 3:23 pm

Ett modeuttryck i dagens hockey är: "att sända signaler".
Jag undrar vilka signaler skickar vår sport
¤ som tillåter att handlingar som man garanterat fått fängelse för om det skett på stadens gator?
¤ där den vanligaste reaktionen när "hårdingarna" i VIK och IKO (helt oprovocerat?) haft väldens drängaslagsmål var: "Kul med en ärlig och sjyst fight."
¤ där det gängse sättet att ställa upp för laget, kompisen är att klappa till någon på käften.

Mina elever (12 år) säger: "Hockey det är sporten där man slåss." Jag försöker förklara att det är inte det det går ut på men det är svårt att få gehör när vart och varannant Sportnytt visar att de har rätt.

Håller med Stubben:
Varför är hockeyn den enda sporten som glorifierar neandertalbeteende?
På en säsong skulle man kunna plocka bort våldet - OM MAN VILLE!

Jag tycker att hockey ska va en tuff fysisk sport där man använder kroppen för att stoppa motståndaren. Men jag tycker det är ovärdigt vuxna människor att bete sej som grottmänniskor och slå varann på truten!
majjen
Forumproffs

Inläggav buck » fre jan 14, 2011 3:25 pm

håller också med Niles.

Inför istället nolltolerans på tacklingar bakifrån och mot huvet... det är ju där skadorna uppkommer.. inte specielt ofta i bråken.
sen är det ju inte för att det eventuellt kan bli slagsmål som man går på hockey, men jag tror att om man totalförbjuder all form av boxning så ökar risken för efterslängar dramatiskt och DÅ blir det farligt.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » fre jan 14, 2011 5:02 pm

Det ena utesluter ju inte det andra. Att stävja vårdslöst och respektlöst spel är en väg att gå. Jag håller med i att risken för skador är stora vid dessa förseelser. En annan är att stävja slagsmål. Det känns som om de flesta slagsmålssituationer uppkommer runt målet efter avblåsning. Att freda sitt mål och målvakt med alla till buds stående medel verkar vara helt ok. I 90% av fallen frias kombattanterna. Här kan domarna göra en större insats. Sen tror jag att många fighter uppstår efter respektlösa och våldsamma angrepp, egentligen av rädsla att svåra skador ska uppkomma (ex Jens Karlssons idiotiska crosschecking på Soares). Även här måste man stävja orsaken till att slagsmålet startade. Ett annat ex är när Lundbohm fick klubban i ögat och höll på att mista synen. Oavsett avsiktlighet eller inte så skulle Björklövenspelaren stängts av då man är ansvarig för sin klubba. Ska man få bort farligt spel så måste alla moment straffas hårdare.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Anders83 » lör jan 15, 2011 12:32 am

Nolltolerans mot hockeyslagsmål ?

Hockey går fort, det gör ont att smälla ihop , det är påfrestande att få höra i 60 minuter att du är en snopp med öron , du rappas , tjuvnyps , din målvakt körs över likt Karol blev ikväll men fy säg inte ifrån nej nej då går du över gränsen...

Grundorsaken till slagsmålen ska väl bort först och då kan man ju börja införa en ny mentalitet där det inte förekommer några som helst provokationer.

*Aldrig spela fult tex slå på klubban

* Inte knuffas i hjälmhöjd.

*Inte säga fula saker

* Ryggtacklingar

fyll på!

För att få bort detta måste ju allt förändras inte bara höja straffet som måste vara något i hästväg om det ska ge effekt eller är USA fria ifrån mord som har dödsstraff på straffskalan?

Överfall som direkt är livshotande t ex en ryggtackling ska inte ha game + böter eftersom utgången kan vara livshotande ? men där är det ju bara utgången som avgör bötessumman medans en blåtira i en ren fight blir flera matcher...

Håller inte med stubben dessutom gillar jag en schysst hockeyfight där bägge ställer upp och kastar handskarna för att stå upp för laget men det är ju valfritt att tycka och jag tycker Stubben är fruktansvärt fel ute .
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Qrax » lör jan 15, 2011 1:31 pm

Jag håller med Enestubbe i det mesta. Provokationer och fula tilltag finns i de flesta sporter utan att det leder till slagsmål. Vid de få tillfällen det ändå sker i andra sporter så är det ingen som säger att spelarna "ställer upp för laget". Det är enbart negativt för egna laget med avstängda spelare. Det samma tycker jag gäller i hockey. Varje gång en spelare kastar handskarna, oavsett vad som ligger bakom, så är det det sämsta han kan göra för laget och klubben.
Qrax
Forumproffs

Inläggav Anders83 » lör jan 15, 2011 6:10 pm

Tilltagen i hockey är väl lite hårdare än i handboll kanske? slashing , tackling mot huvudet , i ryggen osv är ju inte att jämföra med att krocka i handboll precis.

Men för all del skräm upp straffen på slagsmålen så lagen kan börja spela ännu fulare istället då man vet att den man tacklar i ryggen kommer få rejäla straff sen :!:
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav lakers10 » mån jan 17, 2011 1:29 am

majjen skrev:Ett modeuttryck i dagens hockey är: "att sända signaler".
Jag undrar vilka signaler skickar vår sport
¤ som tillåter att handlingar som man garanterat fått fängelse för om det skett på stadens gator?
¤ där den vanligaste reaktionen när "hårdingarna" i VIK och IKO (helt oprovocerat?) haft väldens drängaslagsmål var: "Kul med en ärlig och sjyst fight."
¤ där det gängse sättet att ställa upp för laget, kompisen är att klappa till någon på käften.

Mina elever (12 år) säger: "Hockey det är sporten där man slåss." Jag försöker förklara att det är inte det det går ut på men det är svårt att få gehör när vart och varannant Sportnytt visar att de har rätt.

Håller med Stubben:
Varför är hockeyn den enda sporten som glorifierar neandertalbeteende?
På en säsong skulle man kunna plocka bort våldet - OM MAN VILLE!

Jag tycker att hockey ska va en tuff fysisk sport där man använder kroppen för att stoppa motståndaren. Men jag tycker det är ovärdigt vuxna människor att bete sej som grottmänniskor och slå varann på truten!

Ska man följa detta tankesättet så är det ju ett antal sporter som ska läggas ner helt, t ex boxning, k1, mma, brottning, karate, judo m.m.

Det håller inte att tänka såhär, man måste börja med vårdslösheten som uppstår med våra svenska hockeyregler, låt spelare göra upp som i NHL så tänker man en extra gång innan man delar ut skittacklingar och slashingar :!:
Användarvisningsbild
lakers10
Forumamatör

Inläggav majjen » tis jan 18, 2011 1:45 am

Lakers 10: Sport? Den idioti vars framgångsrikaste uttryck är att man slår någon medvetslös kallar jag inte sport! För mej får gärna boxning, k1, mma och annat lika sjukt fara och flyga. Brottning och judo är något helt annat. De sporterna går inte ut på att misshandla sin medtävlare.
Det är inte så att det är mindre fult spel i NHL för att du riskerar att få på käften. Det är mer slagsmål i NHL för det tjänar man pengar på!

bucken: Jag funderar inte så mycket på skaderisken. Det blir mest näsblod. Nej det som stör mej är att man godkänner våldet. "Så här är det ok att lösa konflikter."
Håller med dej att det finns många andra handlingar på rinken som är mycket farligare. Ser gärna att man bedömer ex tacklingar bakifrån, tacklingar mot huvudet etc hårdare. Det är ju sjukt att någon som delat ut en riktigt regelvidrig tackling får två matchers avstängning medan killen som utsatts för tacklingen får en hjärnskakning och är borta i månader eller kanske måste avsluta sin karriär.

anders: Nej, det är en myt att det gör så mycket ondare att spela hockey och att det är därför man slåss. Det handlar om attityder. Det är ok att slåss för att våldet säljer.
Sjyst att du erkänner att du gillar "en sjyst hockeyfight". Det är ju det det handlar om och du är inte ensam. Det är därför man inte tar i med kraft och rensar bort tramset.

Problemet är att våldet inte stannar på rinken. Problemet är att kidsen tar efter sina idoler. Problemet är att de lär sej: "är någon dum ska han inte ha på käften".

Å SÅ FUNDERAR VI PÅ VARFÖR UNGARNA SLÅR VARANN PÅ TRUTEN!
majjen
Forumproffs

Inläggav Niles » tis jan 18, 2011 8:49 am

I så fall föreslår jag primärt att du siktar in dig på videovåld, datorspel, delar av internet och socialt missanpassade föräldrar snarare än lite gnabb på en hockeyrink. Det är väl ungefär som att tro att det blir fred på jorden om bara ungarna slutar palla äpplen.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav PeacE_FroG » tis jan 18, 2011 12:05 pm

Jag är så fruktansvärt kluven i detta samtalsämnet...vet inte vad jag ska tycka ärligt talat, tycker att alla har lite rätt på nått sätt, men det mest vidrigaste jag har sett på en hockeyrink var överfallet som Todd Bertuzzi gjorde på den där Colorado spelaren som jag har glömt vad han heter, crosscheckningen i nacken, nej då hade jag nog hellre sett dem göra upp man mot man istället för ett sånt jäkla fegt påhopp. finns många sidor av varje mynt...
Användarvisningsbild
PeacE_FroG
Forumamatör

Inläggav majjen » tis jan 18, 2011 12:35 pm

Hockeyn är absolut inte den "värsta boven", där är vi helt överens.
Men vi ska inte underskatta den påverkan det innebär att se sina hockeyhjältar slå varann på käften och TILL OCH MED FÅ UPPSKATTNING därför.
majjen
Forumproffs

Inläggav Svartvadet » tis jan 18, 2011 2:19 pm

Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » tor jan 20, 2011 11:11 pm

Har precis sett Sveriges härliga seger över Polen. Snacka om hårt fysiskt spel som gör ONT! Satsningar både från anfallare å försvarare, knytnävar mot näsor, armbogar i veka livet, you name it! Men var det någon som slog igen? Var det någon som "ställde upp för laget" och slog igen åt kompisen?
NEJ, för så gör man inte i handboll. ATTITYDEN är inte sådan! Istället ber man sin medspelare om ursäkt om ens våldsamma satsning hamnat fel och blivit till ett slag i fejjan. SPORTSMANSHIP!

Jo jag menar att hockeyn tillåter våldet. Man har en dubbelmoralistisk inställning. Det står i reglerna att man inte får boxas. Det står i reglerna att man inte får göra både det ena och det andra. Men sanktionerna, längden på avstängningar etc är så mjuka att det inte avskräcker. Hur många knytnävskamper tror ni man skulle få se om man fick TIO matchers avstängning?
Hockeyn tillåter våldet för handen på hjärtat, ni som spelat hockey, hur många gånger har ni hört någon av era ledare fördöma någon som tagit till nävarna. Det är väl snarare så att det uppmuntrats?
majjen
Forumproffs

Inläggav Herr Oberst » tor jan 20, 2011 11:58 pm

Slagsmål är ju redan förbjudet inom ishockey så vad snackar ni om?
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Anders83 » fre jan 21, 2011 9:00 pm

Lite roligt ändå trots allt... det är accepterat men det passar sig inte?

Mer rena fighter och in med NHL reglerna för roughing och sen avstängning 15 matcher för tackling mot huvudet och game för slashing mot kroppen.

Passar mig utmärkt!
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » mån jan 24, 2011 3:48 pm

Stubben följer upp sin artikel på sin blogg.

http://www.smp.se/blogg/daniel/

Stubben när han är som bäst!
majjen
Forumproffs

Inläggav Niles » mån jan 24, 2011 3:55 pm

Imponerande att man orkar lägga så mycket energi på lite tuppfäktning i nån match här och där och ett "problem" som redan idag INTE är tillåtet och resulterar i straff när det händer. Själv blir jag bara lite sömnig av diskussionen och längtar till Onsdag.

Hockey är varken handboll, innebandy, gympa med sockiplast, schack, fia med knuff eller basket. Hockey är...hockey. Den ädlaste av sporter.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » mån jan 24, 2011 5:56 pm

.....och hockey kan inte förbättras?
majjen
Forumproffs

Inläggav Niles » mån jan 24, 2011 6:04 pm

Vem säger att det skulle vara en förbättring? Du? Enestubbe? Obama?

Det är som sagt redan förbjudet att tuppfäktas, och ger straff.

Gäsp.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » mån jan 24, 2011 7:46 pm

Obamas inställning till att slå varandra på käften på en hockeyrink känner jag inte till. Så det är självklart min åsikt du får ta del av.
JAG gillar när man kan diskutera olika inställningar med sakargument!

Om du nu inte gillar denna tråden behöver du ju inte trötta ut dej med den, Niles. Det är bara att avstå från att öppna den. Framför allt ska du avstå från att skriva inlägg på inlägg i den!
majjen
Forumproffs

Inläggav Herr Oberst » mån jan 24, 2011 11:26 pm

Enestubbe, majjen och ni andra som säger er brinna för hockeyn samtidigt som ni förkastar spelare som några enstaka gånger under sin karriär kastar handskarna, (och blir straffade för det då det inte är tillåtet) hur kom det sig att ni började följa sporten från första början? Saken är ju trots allt den att det alltid varit så att det urartat lite då då nere på isen.

Ni som gnäller är lika dumma i huvudet som de kärringar och gubbar som flyttar till ett hus som ligger bredvid en flygplats eller motorbana för att sen några år senare klaga över buller och oväsen.
Gillar ni inte sporten som den är så är mitt råd till er att sluta följa den.
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav alfax » mån jan 24, 2011 11:49 pm

Tack herr Oberst1 Ingen tvingar någon att följa denna sport.. jag beundrar också handbollspelarnas tålamod och vara sportsliga,,,, precis som jag gillar innebandy men mest därför att denna sport inte är larviga längre och tillåter att man kan utdela en tackling utan att det direkt ska vara en utvisning, vet när jag såg denna sport första gången och beslutade mej för aldrig mer en innebandymatch... i dag är det ge och ta och jag är numera på innebandymatcher minst 2 gånger i veckan, vad jag vill ha sagt med detta är att man väljer den sport man vill gå på och accepterar vad som pågår utan att klaga eller så väljer man bort ingen tvingar någon att gå på en hockeymatch.
Gillar Enestubbe och tycker han är den bäste sportjuornalistern SMP har ,, men i detta fallet håller jag inte med han.En tuppfäktnig förgyller ofta tillvaron i en match ,sedan är det domarnas sak och se till att den bestraffas om den blir fel.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » tis jan 25, 2011 12:51 am

Ja du Kyparn, hockey har varit min sport sedan Rolles och Tumbas glansdagar. Hockey med farten, tekniken, chansrikedomen men också den hårda, tuffa, fysiska kampen är definitivt min sport!
Sporten har utvecklats, förändrats enormt sedan "gammelgubbarnas" tid. Det mesta har varit till det bättre men en del är tyvärr till det sämre. Jag är ledsen att vi NHL-ifierat hockeyn med seden att försöka slå varandra på käften. Det förekom visst "förr i tiden" men mycket, mycket mera sällan.

Såg sportspegeln ikväll. Ett av reportagen handlade om en B-junior som försökte "nita" en av linjemännen i en juniorhockeymatch mellan Gislaved och HC Dalen. Speakertexten meddelade att "överfallen mot domare har ökat markant inom hockeyn de senaste åren".

Tycker man DET är bra och "kul med lite tuppfäktning" ska man sluta läsa här.

Tycker man däremot, som jag,att det är en oroväckande utveckling när hockeyspelare tycker sig ha rätt att få sin vilja igenom genom att knocka en domare kan man läsa vidare.
Jag menar att det finns ett samband med ATTITYDEN inom dagens hockey: "det är ok med lite tuppfäktning" och att man försöker slå ner domaren. Det hade varit FULLSTÄNDIGT otänkbart för inte allt för många år sedan. Vill vi ha den förändringen?

Visst, andra sporter har också problem med bristande respekt för domare. Men det får de som gillar de sporterna lösa. Min sport är hockey!
majjen
Forumproffs

Inläggav Herr Oberst » tis jan 25, 2011 1:02 am

Fast våld eller hot mot domaren är ju heller inte tillåtet. Faktum är att sådan överträdelse bestraffas väldigt väldigt hårt. Men det kanske inte räcker? Behöver vi ta fram giljotinen?
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav majjen » tis jan 25, 2011 12:20 pm

Ja, SÅNT våld bestraffas hårt. Men det är väl bra synd att denna killen inte får spela mer hockey på månader, år(?).
Vore väl bättre om sporten kunde fostra bort knytnävarna från pojklag och uppåt? Som jag ser det är det ATTITYDEN inom hockey som får den unge mannen att tro att han kan SLÅ sig ifrån sin frustration.
majjen
Forumproffs

Inläggav Herr Oberst » tis jan 25, 2011 7:17 pm

En ung hockeyspelare ballar ur på isen = ishockeyns fel
En ung kille slår till klasskamraten på käften = skolans fel
En ung kille slår ner en annan kille ute på stan = samhällets fel

Vad är föräldrarnas roll i det hela? När lyftes deras ansvar för sina barn bort?

Som jag ser det så har attityden inom ishockey varit densamma åtminstone de senaste 30 åren (20 av dessa åren har jag spelat själv, på både hög och låg nivå)

Värsta matchen jag någonsin spelat var mot ett ängagäng från mellersta Skåne. Sen exakt vad som var värst i den matchen är svårt att peka på, vet inte om det var de fulla föräldrarna som stod med systemet-påsar i händerna och vrålade könsord mot både domare och oss, eller om det var deras 14-åriga söner som gick bärsärk med sina klubbor efter slutsignalen då vi skulle tacka för en god match. Vi hamnade faktiskt som toppnyhet på text-TV den dagen, vilket var en stor grej före internets tid.
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Talismanen » tis jan 25, 2011 7:38 pm

Word på kyparns senaste inlägg. Det är så jävla lätt att skylla på allt och alla. Förutom föräldrarna. Så jävla bra inlägg så nästa match Rögle spelar efter mötet mot oss så kommer jag hålla på er!
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Herr Oberst » tis jan 25, 2011 7:51 pm

Ähh ni är ju redan klara för kvalserien ändå ju. Men när vi väl står där i mars/april får du gärna hålla på oss :)
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav A-sta » tis jan 25, 2011 7:58 pm

Instämmer!
Ditt inlägg är värt en bra slant i dricks,Kyparn!
Jag har ju varit lite snål med det i vissa andra inlägg.
Mycketr bra!!
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon

Inläggav Talismanen » tis jan 25, 2011 9:42 pm

Herr Oberst skrev:Ähh ni är ju redan klara för kvalserien ändå ju. Men när vi väl står där i mars/april får du gärna hålla på oss :)

Nåja så jävla bra va inte ditt inlägg. :)
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » tis jan 25, 2011 11:28 pm

En ung kille slå ner en annan på stan = samhället reagerar!
En ung elev slår ner en klasskompis = skolan reagerar, big time!

En ung hockeyspelare försöker sänka domaren med en rak höger = "Kul med lite tuppfäktning?" är hockeyfansens reaktion?
majjen
Forumproffs

Nästa

Återgå till Hockey