Innebandyn uppkom via fritidsgårdar och härstammar redan från 60-talet. Grunden är inte Landhockey utan istället landbandy, alltså var det boll redan från början. Därav innebandy istället för innehockey
Svenska Innebandyförbundet föddes 1981 och har sitt ursprung uppe i Sala trakterna. Regelverket och genomgått mycket genom åren, och jag kan hålla med om att under framför allt 90-talet var det mer en fjollsport. Om man idag säger som du säger svartis att man inte får röra varandra varken med kropp eller klubba så bevisar man att man inte har följt den här sporten nånting i stort sätt under hela 2000-talet, och ändå har man en uppfattning om sporten. Innebandy spelas helt utan skydd (förutom målvakten), och är idag en grymt fysisk sport. Och som hockeyn utvecklat sig de senaste åren, så vett i fan om inte innebandyn är fysiskt tuffare än hockey. Man behöver gå och se en match i SL för att faktiskt inse att detta är en grymt tuff sport rent fysiskt, och det smäller rejält i mellanåt. Det du pratar om Svartis är under 90 talet.
Ett slagskott från en innebandyspelare kommer upp i 200 km/tim, täckande spelare utan skydd. Ska tala om att det göra så in i HELVETES ont. Så som Räven säger är en del av inläggen ren skär okunskap om sporten. Jag har hållt på med sporten i nästan 18 år, och har följt sporten utveckling nära.
Dom som spelade innebandy under 80 talet och tidigt 90 tal var kanske mer spelare som inte lyckades i nån annan sport, så kan det har vart. Idag gör man val, precis som i andra sporter. den tekniken en innebandyspelare innehar kommer inte en hockeyspelare i närheten av. För att hantera bollen krävs en enorm känsla i hela kroppen, för bollen är lätt, och mycket svårare att hantera än en puck. Jag håller inte på med Innebandy längre, det är bara hockey för min del, men det är en grymt kul sport att följa.