Elitserieomgång 55

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Elitserieomgång 55

Inläggav Manticore » lör mar 05, 2011 10:53 pm

Svartvadet skrev:Jag står faktiskt fast vid det jag sa. Jag anser att er trupp är minimalt bättre än våran på pappret, då ni inte har gjort några spektakulära nyförvärv. Zednik i all ära, utan våran Fasth så hade ni aldrig varit där ni är idag!

Grattis, trots allt

Tack! Det värmde!
Kanske man kan lära sig något här då...Det är inte på papperet det avgörs, finns ju nått som heter lagmoral och kämparglöd oxså 8)
Användarvisningsbild
Manticore
Forumamatör

Inläggav milkman » lör mar 05, 2011 10:55 pm

När kommer lottningen för kvalserien ut den måste väl komma omg , att det tillkommer ett lag underifrån dvs "playoff" spelar ju ingen roll vem det är !!
Lakej#4
Användarvisningsbild
milkman
Forumamatör

Inläggav Lillklonis » lör mar 05, 2011 10:58 pm

det är bara att gilla läget :D allt hänger verkligen inte på 2 st spelare. vi har 2 målvakter som kommer kliva fram och visa hur bra de är, de andra backarna kommer ta chansen och visa att de inte är sämre och våran offensiv är ju oehört vass det vet vi ju!
den här gången ska vi skjuta ner ssk i allsvenskan för de hör verkligen inte hemma i elitserien.
hoppas krizan får stå i någon av matcherna mot Modo, hade varit för jäkla kul och se ha nspika igen totalt mot sina gamla lagkompisar och klubben som behandlade han som skit!

Kvalserien 10/11 kommer bli riktigt rolig! :clap:
"fest med lakers lakejer;)"
Lillklonis
Forumdemon

Inläggav Svartvadet » lör mar 05, 2011 11:00 pm

Hur många vill slå vad om att Krizan får stå mot MoDo borta? 8)
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » lör mar 05, 2011 11:06 pm

Ja, det tror jag också att han kommer att göra, det är ett riktigt kanondrag.

Vi kan bara hoppas att våra backar kan höja sig, för det behövs ifall vi vill upp. Inte omöjligt alls.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav IceWOMEN » lör mar 05, 2011 11:17 pm

Jag avskyr när man dömer ut ett lag på förhand och vill därför komma med lite motargument mot somligas pessimism ang backarnas kvalité/effektivitet:

2009/2010 gjorde våra dåvarande backar 104p varav McNevin stod för 46p. 58p gjordes då av övriga.
2010/2011 gjorde våra backar 100p varav Heed (23) /Gregorc (4) totalt 27p. 73p fixades alltså av övriga.

Om våra "övriga backar" har producerat så pass mycket mer poäng i år kan inte jag se utan att försvaret har delat mer på ansvaret och totalt sett gått framåt. Eller?

I vart fall är vi betydligt mer osårbara i år. För med en skada på McNevin förra året hade vi inte ens kvalat. I år är poängmakarna mer spridda och därmed också riskerna. Jag räknar kallt med att Linder/Rahm/Johansson/Jonsson kommer att höja sig rejält när det väl gäller. Hur Nisse klarar sig som debutant i kvalserien återstår att se.
Användarvisningsbild
IceWOMEN
Forumdemon

Inläggav PutteA » lör mar 05, 2011 11:26 pm

Jag får nog säga att jag är lite av en pessimist med, fast inte när det gäller Blaz och Heed, utan jag tror ES är för bra i år för att nått lag ska rå på Modo eller SSK faktiskt. Vi kan prata om sunkiga hallar och det ena med det andra. När väl spelarna står på isen så är den isen lika stor som de isar dom stått på 55 omgångar fram tills nu. Min ärliga känsla är, och nu får ni tycka att jag är negativ, att varken vi eller nått annat av HA lagen har en minsta chans mot vare sig SSK eller Modo. Dom är för bra. Jag har sagt tidigare och det står jag fast vid, vi kan skaka om dom vissa delar av matcherna, men inte över 60 min. Jag hoppas innerligt att jag har fel, men jag är ganska säker på min sak. Slutligen tror jag inte Blaz och Heed hade gjort nån större skillnad......

Shoot me..... :lol:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Varanen » lör mar 05, 2011 11:29 pm

Först och främst vill jag säga att vi absolut inte är chanslösa. För det andra så står och faller vi inte med Heed och Gregorc. Lovande killar och jag hoppas den sistnämnde signar för oss kommande säsong, men han hade inte varit den avgörande faktorn i år. För det tredje måste både det offensiva och defensiva spelet ses i sin helhet. Det är inte bara målvakt och backar som försvarar, utan det skall HELA femman göra. Är verkligen alla våra forwards defensiva klippor? Arbetar de lika hårt i backcheckingen som de gör i en kontring framåt? Nej, flera av de MÅSTE börja ta sitt ansvar över HELA isen. Offensiv är skoj - individuella poäng är trevligt - vinna matcher är tokskoj!

Jag har hellre en dålig spelare som vinner sina byten, än en bra som förlorar sina. Våra ledande spelare denna säsongen måste ha bättre +/- än vad de hade färra säsongen. RR hade -11, MacNevin -9, Bois -9 osv, dvs de förlorade i snitt varje match med 1-0. För sanningen är att hockey egentligen inte handlar om 25 spelare mot 25, utan om 6 spelare mot 6. Självklart kan en enhet gå dåligt om de övriga kan kompensera, men de ledande spelarna måste ändå visa vägen. Om Rahm har -10 i KS, hamnar vi antagligen sist.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Lillklonis » lör mar 05, 2011 11:35 pm

jag tror du har jättefel putte :D
ssk och modo kommer in med negativa känslor i kvalserien. modo har aldrig varit i en kvalserie, hur ska de hantera den situationen? de har allt och förlora. tänk om de börjar med förlust i första matchen, då kommer det komma in en massa negativa tankar. sen så tror jag på att målvakterna och specialteams kommer att avgöra den här serien, och vi vet att ssk har jättedåligt pp och bp plus en väldigt ojämn målvakt! modo har ett bra pp men ett svagt bp sen en väldigt ojämn målvakt!
ne jag tror på att HA lagen har bra chans iår, speciellt växjö och örebro :D
"fest med lakers lakejer;)"
Lillklonis
Forumdemon

Inläggav IceWOMEN » lör mar 05, 2011 11:38 pm

PutteA skrev:Jag får nog säga att jag är lite av en pessimist med, fast inte när det gäller Blaz och Heed, utan jag tror ES är för bra i år för att nått lag ska rå på Modo eller SSK faktiskt. Vi kan prata om sunkiga hallar och det ena med det andra. När väl spelarna står på isen så är den isen lika stor som de isar dom stått på 55 omgångar fram tills nu. Min ärliga känsla är, och nu får ni tycka att jag är negativ, att varken vi eller nått annat av HA lagen har en minsta chans mot vare sig SSK eller Modo. Dom är för bra. Jag har sagt tidigare och det står jag fast vid, vi kan skaka om dom vissa delar av matcherna, men inte över 60 min. Jag hoppas innerligt att jag har fel, men jag är ganska säker på min sak. Slutligen tror jag inte Blaz och Heed hade gjort nån större skillnad......

Shoot me..... :lol:

Yes, har laddat slangbellan :lol:

Vi SKA ha svårt mot Elitlagen annars vore det ju ingen idé att ha olika serier. Det är ingen skam att förlora mot dom men även dom kan ha dåliga dagar. Jag tror inte heller på allvar att vi tar oss upp i år men ser inte chansen som obefintlig förrän matcherna är spelade. En bättre placering än förra året är min blygsamma förhoppning men som sagt framförallt SSK men också Modo som lär vara ganska skärrade av kvalsitsen och pressen. Båda lagen kan vara överkomliga med lite hjälp på vägen av de andra lagen. JAG VILL JAG VILL JAG VILL att det ska gå vägen i år!
Användarvisningsbild
IceWOMEN
Forumdemon

Inläggav Räven » lör mar 05, 2011 11:44 pm

Jag tycker att det är svårt att se skillnaden mellan ett ES-lag och ett HA-lag i dagsläget. Jag väntar med att uttala mig efter att ca två omgångar av kvalserien spelat.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » lör mar 05, 2011 11:44 pm

Mmmm, den som lever får se.... ;)
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav IceWOMEN » lör mar 05, 2011 11:50 pm

En supporterklubb måste tro på sitt lag, vem ska annars göra det? :ok:

Kollar på Vancouver vs LA på 10:an. Där ligger vi i lä :wink:
Användarvisningsbild
IceWOMEN
Forumdemon

Inläggav Manticore » lör mar 05, 2011 11:53 pm

Kunde vi, AIK, gå upp i Elitserien förra året, med den rent ut sagt (på papperet) tunna truppen, så kan mycket väl Lakers göra detsamma! Som vi har lärt oss nu så avgörs inte det hela på papperet! Lakers kan mycket väl skrälla, och ta sig upp! Precis som AIK gjorde förra året, INGENTING är omöjligt!! :)
Användarvisningsbild
Manticore
Forumamatör

Inläggav PutteA » lör mar 05, 2011 11:53 pm

Jag tror på mitt lag, så långt att jag vet att dom kommer att göra sitt yttersta. Men där stannar jag. Poängterar dock att jag blir den första att jubla här om jag har fel, tro mig!! ;)
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav IceWOMEN » lör mar 05, 2011 11:58 pm

PutteA skrev:Jag tror på mitt lag, så långt att jag vet att dom kommer att göra sitt yttersta. Men där stannar jag. Poängterar dock att jag blir den första att jubla här om jag har fel, tro mig!! ;)

"En supporterklubb måste tro på sitt lag, vem ska annars göra det?"
Det var inte riktat till dig om du tolkade det så. En helt allmän uppfattning bara :D
Användarvisningsbild
IceWOMEN
Forumdemon

Inläggav nature » sön mar 06, 2011 12:02 am

Iofs Putte, har inte AIK visat att skillnaden mellan AS och ES är inte så jättestor?

Nej, nu ska man tänka positivt :lol:

För att komma till ES måste vi vinna 5 hemmamatcher + 2 bortamatcher

Modo har haft väldigt lätt för SSK, så vi antar att Modo kommer att vinna bägge sina matcher mot dom.

Eftersom vi kommer att vinna 5 hemmamatcher, då kan SSK alltså plocka max 7 vinster i KS 8)

5 vinster på hemmaplan + 1 vinst på bortaplan mot PO laget och vi är framme vid sista omgången! Väl där möter vi ett Modo som har inget att spela för. 10 busslaster av galna Lakejer till örnsköldsvik och matchen kan inte sluta annat än vinst!

Voila, vi spelar ES nästa säsong!
nature
Forumdemon

Inläggav Svartvadet » sön mar 06, 2011 12:10 am

Jag skrev ju innan att Karol Krizan kommer att göra sitt livs match mot Modo;

Något som vi har missat är att Örebro sitter på Zajkowski - också ratad av Modo.

"Släkten är värst" som det brukar heta :mrgreen:
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » sön mar 06, 2011 2:33 am

Tittar man igenom vad som skrivs av SSK:s och Modos fans så kan man i all bedrövelse ändå utläsa att dom är väldigt säkra på att det är en gigantisk klass skillnad mellan SSK, Modo och de Allsvenska lagen. Många har sett allsvenska matcher under säsongen och hävdar bestämt att det milvid skillnad mellan serierna, och att deras respektive lag kommer att i år trampa igenom KS ganska enkelt.

Mmm... :dontknow: , men jag tror dom har rätt.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Svartvadet » sön mar 06, 2011 2:54 am

Det har aldrig hänt att ett lag "trampar igenom ganska lätt"! Man har allt att förlora, och det vet man också. Vinner man 3 första enkelt så är det ju över, förlorar man EN så börjar det spöka lite
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Linkankopia » sön mar 06, 2011 3:02 am

Jag ser gärna att mitt SSK och Växjö spelar i en elitserie nästa år ... Och det är ingen omöjlighet ... Modo vet inte hur tempot är i allsvenskan och kan bli överraskade av det. Vi vet hur det är i en kvalserie ....
www.sodertaljesk.se | SSK, överallt - alltid !

2012 - Jag och Maddis gifte oss & våran dotter Willow föddes (28/9)
Användarvisningsbild
Linkankopia
Forumproffs

Inläggav SiXxe » sön mar 06, 2011 3:06 am

Lillklonis skrev:det är bara att gilla läget :D allt hänger verkligen inte på 2 st spelare. vi har 2 målvakter som kommer kliva fram och visa hur bra de är, de andra backarna kommer ta chansen och visa att de inte är sämre och våran offensiv är ju oehört vass det vet vi ju!
den här gången ska vi skjuta ner ssk i allsvenskan för de hör verkligen inte hemma i elitserien.
hoppas krizan får stå i någon av matcherna mot Modo, hade varit för jäkla kul och se ha nspika igen totalt mot sina gamla lagkompisar och klubben som behandlade han som skit!

Kvalserien 10/11 kommer bli riktigt rolig! :clap:

Klubben som behandlade han som skit? Nu är du allt ute och cyklar. Krizan var en överbetald alkoholist som inte gjorde någon som helst nytta för oss året han blev sparkad. Det var snarare så att han behandlade OSS som skit. Nej Karol, tack för SM-guldet, men jag vill inte se dig i MODO-dressen något mer.
Användarvisningsbild
SiXxe
Forumamatör

Inläggav PutteA » sön mar 06, 2011 3:19 am

Linkankopia skrev:Jag ser gärna att mitt SSK och Växjö spelar i en elitserie nästa år ... Och det är ingen omöjlighet ... Modo vet inte hur tempot är i allsvenskan och kan bli överraskade av det. Vi vet hur det är i en kvalserie ....

Ja, på den fronten är det helt klart fördel SSK. Den rutinen av kvalserien tror jag kommer bli avgörande för SSK helt klart. Sen är det ju så när det gäller tempot, så bestämms ju det av två lag. Inte alls säkert att ES lagen får det tempot som dom vill ha, högt eller lågt, skit samma. SSK har haft det ganska hett om öronen de senaste kvalserierna mot Växjö. Vet när vi nästan hade lekstuga hemma mot SSK en fight, gick upp till en 3-1 ledning i mitten på matchen. Sen mitt i all den pressen, så trillade det in 3 SSK mål på bara några minuter, dom kom från ingenstans. Förra året i AXA ledde vi 3 gånger om, innan SSK lyckades vända i slutet av matchen.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Linkankopia » sön mar 06, 2011 3:56 pm

En fördel förutom att vi spelat KS tidigare är väl att vi faktiskt VET vilka lag vi möter ... Modo hade inte kollat alls på AS och kan torska på det.
Naturligtvis kommer de AS lagen att spela sitt spel och vi får anpassa oss till det .... Men som sagt, vi är vana och det ger oss en fördel ....
www.sodertaljesk.se | SSK, överallt - alltid !

2012 - Jag och Maddis gifte oss & våran dotter Willow föddes (28/9)
Användarvisningsbild
Linkankopia
Forumproffs

Inläggav PutteA » sön mar 06, 2011 10:25 pm

Absolut Linkan, så är det ju!!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav widiot » sön mar 06, 2011 10:43 pm

SSK har stor fördel mentalt och väldigt många i deras lag har spelat i kvalserien tidigare i år. Det ger dom en fördel..

Men ska man vara sönderanalyserande och spekulerande så kan man ju vända på det hela. Många tror SSK kommer klara av det galant eftersom man är härdade i den ödesdigra kvalserien. Finns en risk att falsk trygghet kommer befinna sig i Telge-laget. Visst, detta kanske är långskott men alltid kul att vända och vrida på saker.

Dessutom anser jag våra chanser större om de spelar med Pontus Sjögren i målet.

Ska man seda spinna vidare så är det inte alls säkert att SSK har jättekoll på lagen från AS. Kanske man har en del koll på oss, men det är inte säkert att man har det på Örebro och Rögle, ett Rögle som faktiskt haft en stor spelaromsättning osv.

Men jag tror dock man har scoutat mest från SSK-håll eftersom man legat i botten av tabellen hela säsongen och de var även i kvalserien tidigare år. Men Modo, dom har nog inte räknat/tänkt på att spela i kvalserien på samma sätt
Användarvisningsbild
widiot
Forumentusiast

Inläggav Xaero » mån mar 07, 2011 4:07 am

Manticore skrev:Kunde vi, AIK, gå upp i Elitserien förra året, med den rent ut sagt (på papperet) tunna truppen, så kan mycket väl Lakers göra detsamma! Som vi har lärt oss nu så avgörs inte det hela på papperet! Lakers kan mycket väl skrälla, och ta sig upp! Precis som AIK gjorde förra året, INGENTING är omöjligt!! :)

Vadå tunn trupp? Alltså visst vissa lag har på papper mer rutinerade spelare men det är ju inte en garanti för att man vinner. Aik hadde hungriga och ambisiösa spelare som ville vinna och visade lagmoral och hjärta. Gör man det så kommer man rätt långt om man dessutom som Aik lyckades spela som ett lag. Dom lag som lyckas bäst med det i denna kvalserie är dom som kommer lyckas. Det är också detta som ES lagen kommer att få störst problem med. SSk kommer nog att anpassa sig lite fortare än modo pga att ssk varit i detta fler gånger men det är ingen garanti att ssk gör det heller. Jag hoppas modo spelarna inser att dom måste vara ödmjuka inför sporten , sig själva och använda sin rutin på rätt sätt som ger energi och inte tar energi på fel sätt. Att inte låta sin besvikelse och frustration stoppa dom från att spela bra hockey. Använda sin kunskap på rätt sätt är en stark nyckel. Aik har spelat bra under denna säsong och dom förtjänar sin slutspelsplats. Alla lag som tar tillräckligt med poäng att nå slutspel förtjänar det med.
Xaero
Forumamatör

Föregående

Återgå till Hockey