Lakers Damer

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Lakers Damer

Inläggav Power Play » ons feb 09, 2011 8:03 am

I rest my case...
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Varanen » tor feb 10, 2011 1:33 pm

Gott! Och självklart ska vi ha damhockey i VLH. Av flera skäl, men inte minst för att vi vill verka för hockeyn både på bredden och djupet. Damhockeyn har dessutom, som jag ser det, större potential än damfotbollen i att skapa publikt intresse.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » ons feb 16, 2011 1:35 pm

Damhockey???????
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Lägg ner skiten eller låt dom köra helt eget. Ingen än dom närmast sörjande som är intresserade ändå
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav buck » mån mar 07, 2011 12:53 pm

Lakers Ladies stoppas från kval igen. (står på SMP.se)

Många vill att tjejerna ska ha samma rätt som killarna/männen, men ingen vil betala o ingen vill tydligen se det heller..

debatten lär inte stanna här... ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » mån mar 07, 2011 1:00 pm

Ställer samma fråga som Enestubbe.
Varför bildar de inte sin egen klubb?
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Klonis » mån mar 07, 2011 1:03 pm

Finns inte pengarna så finns dom inte sen är det klart att styrelsen och damlaget måste ha en bättre dialog sinsemellan den verkar ju vara helt obefintlig idag tyvärr
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Inläggav Blixten » mån mar 07, 2011 1:14 pm

Man får ju verkligen hoppas att vi inte kvalificerar oss till elitserien i år.

Det interna informationsflödet verkar inte vara på topp inom föreningen,
man kan ju tycka att om man har en vd att vedebörande kan informera om
sådana här beslut till berörd part i rätt tid.

Beslutet i sig är säkert rätt, men sköt för fan det lite snyggare! :twisted:
Användarvisningsbild
Blixten
Forumamatör

Inläggav Dave » mån mar 07, 2011 1:50 pm

Tycker Växjö Lakers måste gå ut tydligare till allmänhet och förklara och förtydliga varför man gör som man gör, annars skapar man en massa onödig irritation och badwill. Tex varför väljer man att komma med beskedet så sent? Finns kanske en giltig anledning till det. Men FÖRKLARA det då!!!!!!
Once a laker, always a laker
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav serra » mån mar 07, 2011 3:32 pm

Helt rätt att lägga ner om det inte kommit in en krona från näringslivet
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » mån mar 07, 2011 3:52 pm

Tycker Lakers skall släppa damsidan helt som andra valt att göra. Uppmuntra en egen damförening med ett startbidrag och håll en god relation. Det gynnar ingen att tjafsa, och att kommunikationen är dålig förstår jag efter Engstrands tidigare utspel i media.

Problemet: Ingen verkar vara intresserad av att titta, ingen är intresserad av att betala. Dom enda (tillfälligt) intresserade är ointresserade som kan passa på att kasta lite skit.

Lösningen: Kör verksamheten efter förutsättningarna.

Skulle Lakers satsa mot Elitserien om ingen vill titta på eller betala? Tror inte det.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » mån mar 07, 2011 5:55 pm

Niles skrev:...och att kommunikationen är dålig förstår jag efter Engstrands tidigare utspel i media.

:ok:
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Stenkistan » mån mar 07, 2011 6:47 pm

Som jag har sagt tidigare. Varför ska några enstaka entusiaster ha mycket mera av kakan än övriga.
Att vara juniorspelare i Lakers kostar någonstans mellan 15-20 000 med träningsavgifter, material och mat på resorna. Låt tjejerna starta en egen förening så får dem se vad det kostar, man kan inte sitta och gapa och lipa i tidning likt fågelungar och använda sig av diskriminerings argumentet.
Ska det göras något så är det väl från politikerhåll - öka bidragen till damidrott i så fall. Gnäll inte på föreningarna.

Så jävla trött på denna diskussion och att Lakers få ta all skit. Det finns inga andra föreningar förutom HV som har ett damlag i Småland det säger väl en del.
Det går upp och det går ner. Hjärtat finns alltid kvar.
Användarvisningsbild
Stenkistan
Forumamatör

Inläggav Snoken » mån mar 07, 2011 7:30 pm

Det är bara för att det endast finns två hockeyföreningar i Småland ;)
Användarvisningsbild
Snoken
Forumterrorist

Inläggav Räven » mån mar 07, 2011 9:39 pm

Nu tror jag att det skulle gå mycket bättre för Ladies om de startade en egen förening, de skulle nämnligen inte råka ut för det som de gör två år i rad. Möjligheterna att själva jaga sponsorer skulle också ge mycket mer.

Hur kan man säga att man ska storsatsa och sedan blir det en tummetott.

Jag hoppas innerligt att det bildas en egen damklubb och att ingen av damspelarna spelar för Lakers mer, då tror jag att vi hittar den bästa lösningen.

Det här är inte bra skött, det är det enda som är klart.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav sittplatsare » tis mar 08, 2011 9:57 am

Damlaget består såvitt jag kan se av 17 spelare. Två är målvakter då är det 15 kvar. Två spelare verkar mest vara utfyllnad då de nästan inte har spelat några matcher alls. Kvar är då 13 utespelare. Att alla skulle vara tillgängliga för spel alla matcher verkar inte troligt. Dessutom är yngsta spelarna 13-14 år och måste väl gå i skolan istället för bortamatcher med långa resor som blir följden. Jag förstår att det måste kännas svårt att ta pengar ur befintligt budget för att satsa en miljon på detta laget. Pengarna måste komma från sponsorer och inte från befintlig budget. Detta har tyvärr inte lyckats och eftersom publikintäkterna är noll så går det inte att genomföra detta. Inte konstigare än att ett volleybollag häromdagen tackade nej till att gå upp en division pga bristande ekonomi. Sedan kan jag instämma i att kommunikationen inte har skötts särskilt bra.
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav Niles » tis mar 08, 2011 10:17 am

Nej, beslutet är absolut taget på rätt grunder. Det jag saknar är att Lakers går ut med en fullständig förklaring av läget, sån här surdeg kan inte belasta klubben år efter år. Inte en jävel är intresserad, men när SMP drar på hänger skitsnacket som en dimma. Billiga politiker, knäsparkare och Ingenstanssupportrar är plötsligt vansinnigt intresserade av de 13 damernas miljonspel. :oops:
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tis mar 08, 2011 10:28 am

Helt rätt av Lakers.
Vill ledare och spelare lipa ut i massmedia är det upp till dom.

Starta egen förening eller lägg ner.
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis mar 08, 2011 10:52 am

Jag tror det är väldigt olyckligt att vissa här inne uttalar sig i ren okunskap, det blir bara dumt då. Alltså är det bättre att inte tycka så mycket då, detta är min åsikt.

Den som inte tror att det här skapar otroliga negativa vibbar, är dessutom helt fel ute. Jag kan dessutom hoppas att det inte är en allmän åsikt att idrott i det stora hela endast är till för killar. För då blir jag mörkrädd.

Det jag kan rikta kritik på är det ständigt återkommand, hur information ges. Den har aldrig varit bra och har tyvärr inte blivit bättre. Ibland kommer informationen så sent att "pausfåglarna" redan är på väg upp för att byta om, att det är ändrat och inte blir något. Man måste på något sätt ta tag i det här och få ett informationflöde värt namnet. Att information ges på rätt sätt och vid rätt tidpunkt är något som sätts främst på agendan i alla andra sammanhang, så ska det också vara inom Lakers tycker jag.

Jag önskar om nu någon har en åsikt om mitt tyckande att man svarar på ett genopmtänmkt sätt och inte med huvudet under armen.

Jag är inte insatt på vilka grunder beslutet tagits på och har inga åsikter om det, Men det här är inte alls bra.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tis mar 08, 2011 11:00 am

Räven,
Jag är insatt i frågan och det är helt rätt att inte spela kvalet.
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis mar 08, 2011 11:11 am

Jag vill inte på något sätt ha en åsikt om det är rätt eller fel och det kan mycket väl vara så som du säger, Serra.

Men det jag alltid kritiserat Lakers för och kommer att göra fram tills en ändring sker, är informatonen, hur man ger information inom föreningen. Den är näst intill katastrof. Hade man givit den på ett riktigt sätt, så hade inte detta uppstått, som vi nu kommer att få se i veckor och som säkert kommer att påverka hur kommunens politiker ser på föreningen. Vi i föreningen måste vara rädda om klubbens anseende och det funkar inte att agera så här då.

Sedan har jag tydligen en helt annan uppfattning än i stort sett alla nhär inne på forumet, när det gäller kvinnligt och manligt inom idrott. Men det är en annan fråga. Kan ändå tycka att det är lite märkligt, eftersom de flesta av er är betydligt yngre än mig och borde ha en modernare syn på saken.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tis mar 08, 2011 11:18 am

Personligen skiter jag i om det är kvinnor eller män det handlar om.
Det finns ju inget intres från näringslivet i växjö att stöjda damhockeyn.
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis mar 08, 2011 11:20 am

Helt rätt Serra, intresset saknas för att sponsra damidrott och det känns inte alls bra. Jag vet att RF jobbar på den frågan, men vet inte hur de resonerar, men att det kommer att förändras känner jag mig ganska säker på.

Tyvärr gillar jag inte tvingade former heller.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav sittplatsare » tis mar 08, 2011 11:36 am

Men Räven drar du inte lite förhastade slutsatser om att näringslivet inte är intresserade av att sponsra damidrott bara för att intresset för Damhockey saknas. Det finns en mängd damidrotter jag tittar på lika gärna som på männen, en del som t.ex tennis, faktiskt hellre damer än herrar. Damhockeyn tillhör däremot inte dessa sporter. Det är en alltför ung sport utan kvalitet. Det räcker med att titta på åldern på en del spelare i A-laget så förstår man att den inte är redo för större sammanhang än. Sedan kan man väl diskutera om hönan eller ägget, om man inte satsar pengar så kan den heller inte bli bättre. Jag tycker dock inte att man skall lägga pengarna på resor för damlaget, hellre på flicklag i så fall. Skall damhockeyn växa så måste nog förbundet ta tag i detta och plöja ner lite pengar, det är svårt för enskilda föreningar att ta detta ansvaret, det finns ju inga föreningar som är direkt stadda i kassan.
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav alfax » tis mar 08, 2011 12:38 pm

Jag har den åsikten att damerna eller i detta fallet flickorna ska spela i en egen klubb,den åsikten skrev jag om redan när Lakers började med sina damer.
Har själv varit med om att bilda en damförening i fotboll det bästa som kunde hända ,denna förening mår alldeles utmärkt idag och är nog en av Växjös mest välmående föreningar ekonomiskt sett.Men det fordras att man ställer upp och jobbar ingenting är gratis här i livet.Och eftersom det är ca 100 kommentarer på Smp nu så verkar det finnas många som vill jobba för ett damlag eller :roll: Tänk om dessa 100 går på matcherna också men det är väl inte att begära men kommentera går bra. :bash:
Jag är väl medveten vilket jobb Engstrand och Hendrix lägger ner för damlaget och det har de min fulla respekt för :ok: men alla andra som nu är så måna om ett lag vad har Ni gjort.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tis mar 08, 2011 2:11 pm

serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis mar 08, 2011 2:26 pm

Ja, han svarar bra, kan jag tycka och nu är det som det är och man kan bara hoppas att det blir en bättre framtid för damhockyen, men som han sa så ligger också ett ganska stort ansvar på förbundsnivå också.
Alla måste dra sitt strå till stacken annars kommer det inte bli någon utveckling alls.

Sittplatsare: Det gäller tyvärr inte bara hockey där damerna /tjejerna sätts på undantag, jag har egen erfarenhet från amdra idrotter, där jag/vi jobbat för döva styrelseöron.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav sittplatsare » tis mar 08, 2011 4:26 pm

Räven, om det gäller ungdomsidrotten så är det bedrövligt, där skall tjejer och killar definitivt ha samma möjligheter och lika satsning. När det gäller representationslag åtminstone i de högre sammanhangen så förstår jag om damerna (eller herrarna) i vissa idrotter får snävare ramar för då börjar det handla om pengar och intäkter, har man mindre eller ingen publik så är det svårt..... Når det gäller A-lag i de lägre serierna oavsett idrott så borde samma förutsättningar gälla för herrar och damer, ingen utav dessa lag har ju någon publik att tala om. Min poäng är att det till slut är intresset från publiken som fäller avgörandet för hur mycket pengar och vilken satsning som kan göras. Tyvärr får man nog inse att skall man spela i de högre serierna så kostar det mycket pengar med resor mm. Har man då inget intresse från allmänheten då kommer aldrig denna ekvationen gå ihop.
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav buck » tis mar 08, 2011 5:02 pm

hur man än vrider och vänder på saker o ting kan man aldrig bygga en pyramid uppifrån...
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis mar 08, 2011 5:39 pm

Tack Sittplatsare för en riktigt diskussion och jag delar dina åsikter fullt ut. Vi är helt överrens.

Jag har då jobbat inom dam/juniordam och sett exakt den värld som du och jag inte tycker om. Killar har fått väldigt klara fördelar, både på tränarsidan och rent ekonomiskt under alla år, för min del handlar det om ca 17 år och det har inte hänt så mycket i positiv riktining nu heller.

Det är inget lätt problem det här, jag hörde under dagen att det spridit sig som en löpeld i hockeysverige och det är precis det här vi inte vill ha.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tis mar 08, 2011 6:03 pm

Jag tror både sittplatsare du Räven och jag har samma åsikter,som jag skrev tidigare var jag med och bildade en renodlad damklubb.I den förening våra flickor var var i stort sett dam och herrfobollen på likvärdiga nivåer men snedfördelningen ekonomisk var helt annorlunda,vi tröttnade och bildade en ny förening något som aldrig ångrats.Det är därför jag tror att en ren tjejförening inom hockey vore att föredra, som det är inom Lakers idag går det inte att jämnföra vad herrlaget presterar mot några tjejer och de spelar på helt olika nivåer med den publik ,publicitet ,sponsorer med mera som herrlaget utgör.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Kloker » tis mar 08, 2011 6:42 pm

Någon som kan guida mig till den länk på http://www.sr.se/kronoberg (ska tydligen finnas en sådan) där man kan lyssna på inringda kommerarer angående damhockeyn? Jag har letat som en Kloker, men hittar inte den. Någon?
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist

Inläggav Räven » tis mar 08, 2011 6:46 pm

Jo, Alfax, jag tror sedan tidigare att vi isatort har samma uppfattning om saken.

Vad som i Lakers fall kan bli svårt, är att det är alldeles för få tjejer som spelar hockey i stan för att det ska kunna bli en slagkraftig förening, som kan klara av att gå vidare i seriesammanhang.
Kanske är det så att de får börja i från början med hockeyskolar för tjejer och bygga på lång sikt. Jag är helt överrens att tjejer och killar ska finnas i olika föreningar, även om det finns de som klarat att lösa det ändå.

Jag måste dock säga att Engstrand är ute och reser långt i Bortistan, när han pratar om egna konton för laget. Det ska överhuvudtaget inte tas upp för diskussion, ingen energi ska läggas på det. Egna lagkonton är ett enda stort helvete i föreningar. Pengar ska fördelas genom styrelsen och sponsorkontrakt ska skrivas av styrelsen, inget annat.
Hur fan skulle ansvarsfrågan i en förening annars vara. Skrämmande, vill jag påstå.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Piggelin » tis mar 08, 2011 6:54 pm

Räven skrev:Jag måste dock säga att Engstrand är ute och reser långt i Bortistan, när han pratar om egna konton för laget. Det ska överhuvudtaget inte tas upp för diskussion, ingen energi ska läggas på det. Egna lagkonton är ett enda stort helvete i föreningar. Pengar ska fördelas genom styrelsen och sponsorkontrakt ska skrivas av styrelsen, inget annat.
Hur fan skulle ansvarsfrågan i en förening annars vara. Skrämmande, vill jag påstå.

Som gammal föreningsmänniska håller jag med dig fullständigt Räven.
Engstrand vill ju driva en egen förening i föreningen, men ändå ha Lakers bakom ryggen. Får inte ihop det.
Det är ju bättre att bilda en egen tjejhockeyklubb, då får dom ju alla sponsorpengar dom drar in, och därefter får dom väl lägga en budget, så får vi se i vilken serie dom spelar.
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum

Inläggav Kloker » tis mar 08, 2011 6:56 pm

Kloker skrev:Någon som kan guida mig till den länk på http://www.sr.se/kronoberg (ska tydligen finnas en sådan) där man kan lyssna på inringda kommerarer angående damhockeyn? Jag har letat som en Kloker, men hittar inte den. Någon?

:roll:
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist

Inläggav Räven » tis mar 08, 2011 7:12 pm

Håller med dig Piggelin, pratar Engström på det viset så måste han förstå att det inte håller och då finns inget alternativ, utan som du och vi andra säger, så är det att begära utträde ut föreningen och bilda en egen klubb, som sakta får växa in i sin kostym, för det tar tid.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey