av Varanen » tis sep 27, 2011 1:02 pm
Vi måste vara de enda supportrarna som vill att det egna laget ska spela grishockey på hemmaplan. Härligt! Får nästan en tår i ögat av lycka. Visar att vi fans är mogna nog för ett ES-lag. Är spelarna/ledarna det? Charlamov skrev ett utmärkt inlägg i tråden efter SAIK-matchen där han tog fram naiviteten som vi visat upp hittills. Fullt ös - medvetslös! Och ingen symboliserar detta så mycket som Reddox. Jag har aldrig sett någon med större arbetsetik inom hockeyn. Han jagar och sliter nonstop. Att få se något sådant i det egna laget har alltid varit min dröm. En spelare som är aktiv VARJE sekund av sin istid. Men allt har också en avigsida, vilket i sig är tragiskt. Taktiskt har det inte varit lyckat. Tokstressen (i många fall helt ensam) har inte stört motståndarna, utan mer bidragit till att Reddox istället varit onödigt trött när vi vänt spelet från egen zon.
Coach Karlsson måste få spelarna att hitta en bättre balans och öka den taktiska delen. Energin, viljan och inställningen är god. Det ska utnyttjas till att få enheterna att jobba tillsammans. Tokpress, styrspel, igelkotten eller kontringar spelar ingen roll. Det viktigaste är att alla gör det tillsammans som en enhet. Tyvärr har vi inte AS-tiden på oss att bygga fram det. Denna omgivningen straffar oss för hårt för det.
Jag är otroligt nyfiken på hur Reddox klarar av centerrollen. Lagledningens argument låter i alla fall kloka i mina öron. Få ut mer av Igguldens talang för målskytte, samtidigt som andra kedjan får in maximal arbetskapacitet och snabbhet. Men räcker det taktiska kunnandet?
Samtidigt på en taktikgenomgång nära dig:
- Ever heard of hog-hockey, Liam?
- No...
- Well, this is what I want you to do tonight...