Lamme9 skrev:rawspont skrev:Men han har väl hinkat in mycket mål i powerplay? Den skon klämmer väl lite? Fjärde mest istid i elitserien också. Då blir man väl lite trött ibland. Det är svårt att kristallisera ut en faktor här.
Som sagt. Om man skall använda statistik i sin argumentation bör man veta vad man talar om. Att mål framåt i PP inte räknas in i plus/minus statistik är grundläggande.
Man bör väl alltid veta vad man talar om, där är vi nog överens. Men jag tror det är på sin plats att jag förtydligar och utvecklar vad jag avsåg, det kanske inte framgick i ovanstående komprimerade form. Som en bisats kan jag nämna att jag är fullt medveten om att PP-mål inte räknas in i plus-minus.
Heikkinen har ett dålig plus-minus. Då kan man tycka att han är dålig defensivt. För det första så är plus-minus inget bra index på en spelares defensiva kvalitéer, som verkar vara på tapeten här. En spelare som varken är inne på bakåt eller framåt hamnar på 0, men en spelare som suger defensivt och bidrar framåt kan också hamna på 0. Men om man ändå är inne på plus-minus, som i den tidigare diskussionen, så får man fråga sig varför hans plus-minus ser ut som det gör. Då kan man resonera att en spelare som bidrar lika mycket framåt, eller mer, som han tappar bakåt, i form av mål (insläppta och gjorda, som är det som räknas i den här sporten), faktiskt bidrar till laget. Men Heikkinen har ju så dåligt plus-minus....så han bidrar inte till laget. Men jo vänta, han hivar ju in mål gång på gång. Men just det, det räknas ju inte in i plus-minus....men om jag inte har helt fel så räknas de målen in i tabellen och matcherna. Är du med? Han har ett plus-minus som är missvisande som ett index på vad han bidrar med, just för att PP-mål inte räknas in.
Men, i vilket fall, vill man bara titta på det defensiva så är det väl lämpligare att bara kolla på minus. Jag tippar att om man skulle korrelera total istid (inte per match) med minusstatistiken för t ex alla Växjös spelare så får man en rätt stark korrelation.
Eftersom jag inte har nåt vettigt för mig så gjorde jag just det. Och kan man tänka sig, korrelationen mellan minus och total istid i Växjö Lakers är
r=0.88 (Pearson Product Moment correlation). För den oinsatte så är det maximala värdet 1 (om man korrelerar en variabel med sig själv t ex) och 0.88 är ett så in i helvetes starkt samband. Det betyder att ju mer istid man har desto mer minus har man, och det följer ett väldigt starkt linjärt samband (men förstås inte att det ena orsakar det andra, bara att de samvarierar).
Här är ett scatterdiagram för den som vill, linjen är den bäst passande räta linje som minimerar avståndet i en viss bemärkelse från punkterna (istid är i minuter).
Vad beror då det här på? Säg det. Men en tanke som bara råkar slå mig är att Växjö släpper in mål och ju mer man spelar desto mer mål kommer man och släppa in. Men det är väl ok så länge man också gör lite mål kanske. Och det väger ju upp i plusminus och bidrar till att få upp laget i tabellen. Men inte för gamle Heikkinen. För han gör ju gärna mål i PP. Och det, vet vi ju alla, det räknas ju inte....