Tja. Vi har ju väldigt många analytiker vad gäller A-laget och vi har säkert många analytiker vad gäller oss Lakejer och ramsor också. Fram med dom. Nä men tänkte det kunde va bra med en egen tråd där vi kan lufta tankar om våra ramsor här. Ris och ros som sagt. Alltså inte en massa nya förslag på ramsor utan mer vad vi tycker om dom vi har. Kanske nått vi kan förbättra osv osv.
Jag har kollat igenom alla våra hemmamatcher och då endast fokuserat på Västra Stå. En sak är säker. Det är ett jävla drag i vår hall i jämförelse med de flesta andra hallar. I många av våra ramsor hörs inte ens trumman fast jag vet att Coffe trummar. Gott så! Fast självklart är vi inte nöjda. Vi ska öka trycket ännu mer givetvis.
Det negativa då? Jo.....
1. Tempot! Ett ständigt återkommande problem......tempot i ramsorna. Ja det är det gamla vanliga att dom går alldeles för fort. Vi MÅSTE ta och tagga ner det så vi verkligen kan sjunga ut till max. Det kommer såklart öka trycket i ramsorna ytterligare.
2. För långa ramsor. Ja väldigt många ramsor kör vi tills det endast är 15 pers kvar som sjunger. Tycker vi kan bryta rasmorna tidigare och istället samla ihop nya krafter till en ny. Vi har en hel del ramsor att ta av nu så det är bara att byta.
Så lite om enskilda ramsor då.
Kom igen Lakers - Är ju en jättetrevlig ramsa att t ex börja med för att tagga till som fan eller om vi ligger under med 1-2 mål. Här bygger vi oftast upp ett underbart tryck. Extra gott blir det när vi drar med högra sitt. Men denna måste vi avsluta efter ca 1-1 1/2 min. Efter det låter den bara tjatig. Den skulle säkert kunna mala längre om vi fick ner tempot. 50% droppar av efter bara typ 30 sek och det är för att den går för fort. Vi har pratat om det innan och jag tror inte det vore fel att lägga in 2 trummslag emellan. "Kom igen Lakers BOM BOM Kom igen Lakers BOM BOM" osv. Kör vi med högra sitt blir det ju automatiskt en lite paus.
Laget i vårt hjärta det är VLH (hoppa om du älskar VLH) - En av våra nya ramsor. Låter väldigt bra och många verkar gilla den. Synd bara att den bara låter bra i en vända. Sen har vi tappat folk. Varför? Tempot. Denna måste sänkas markant i tempo plus att den behövs höjas upp nån tonart för när den sjungs för lågt så hör man den knappt i versen. Den blommar dock ut i Nananana och hoppandet. Har ett förslag här för att få en liten konstpaus mellan hoppandet och första versen. Svårt dock att förklara här men nämner det så kan vi ta det vidare på VS sen. Vi tänker oss att vi är i "hoppversen nu då". Nanananananan nanananan nanana osv.....Hoppa om du älskar VLH! Nananana nana nanana BOM BOM BOM Nanana nana nanana na BOM BOM BOM! Och sen börjar vi om igen. Vet att ni säkert inte fattar ett skit nu men förklarar på plats som sagt
Tror detta hade gett oss det andrum som behövs för att kunna få lite kraft i versen igen.
Vi är Lakers (its a heartache) - Senaste tillskottet i ramsfamiljen och kördes mot FBK. Tycker den slog väldigt väl ut för att va en ny. Den är enkel och lätt och rolig att sjunga. Kommer bli grym. MEN. Tycker den hade tendenser till att sega till sig och jag tror att lite mer trumma här hade gjort susen. Aboslut inte fortare för denna ramsan ska verkligen SJUNGAS ut och inte haffsas igenom i tempo. Tror att Coffe kan lägga in ett trumslag till emellan för att behålla intensiteten i denna. Tycker den föll in lite i samma tempo som "Grishockey" och folk började klappa sådär halvdant till den i mottakt till trumman. Fel ramsa för sånt anser jag. Här ska det sjungas.
Framåt kämpa VLH - Blir ofta bra tryck men shit anus vad vi missbrukar denna ramsan. Några matcher tror jag fan vi kört den 6-7 ggr. Fy! Vid behov max 1 gång/period och då är det verkligen vid behov. Anser inte att vi behöver ta fram den när vi leder även om vi är tillbakapressade. Bättre att spara den till mer behövande stunder.
Vi är Smålands (Växjös) stolhet VLH (nya röda gula blå är VLH) Vad har hänt med denna nya versionen? Blir inget drag alls i denna trots att det borde bli det. Kan det va så att folk inte lärt sig den? Tveksamt va? Mitt förslag är att vi försöker sjunga denna i lite högre tonart för kan va så att många sjunger den men hörs inte för att den ligger för lågt. Sjung ut Lakejer. Sjung ut!
Vi är bästa brandgula laget - Denna delningsramsa är jättetrevlig i rätt läge. Jag tycker vi ska dela med högra sitt och göra det OMG efter att vi tagit ledningen. Kan dock va så att det bara funkar med högra sitt på lördagar. Inte missbruka ramsan såklart men första ledningen i matchen förslagsvis. Köra den stenhårt i 30-40 sek sen är det bra.
Växjö Lakers, Växjö Lakers, Växjö Lakers är vårt lag- Också en gammal bra ramsa som tyvärr är på väg ner i graven. Kan va så att den är slut. Tror det beror på sista versen med gamla "Vi är röda gula blå" där nya "Det är laget vi håller på" verkar va lite segt. Och min personliga åsikt är att den sista meningen är jäkligt seg och trist. Går den att hotta till? "VI Orangea vita blåååå"? Om inte annat så för att orangea är ju ett underbart ord på småländska
Vi på Västra Stå, vit orange och blå - En av säsongens nya ramsor som funkar.......ok. Inte mer. Men den har absolut potential. Återigen tempot som ställer till det. Frågan är om den inte blir bäst och enklast helt utan trumma i första versen för att sen banka på lite på "VLH olé olé olé"?
Lakers alé alé alé (som även körs med Gerber) - Ett fantastiskt tryck i denna ramsa. Denna går i lagom tempo och får verkligen sjungas ut. Mer sånt!
Ja det va lite av vad jag funderar på i duschen. Hoppas fler kan ta fram lite mer ris och ros om ramsorna. Det gör oss bara ännu bättre!