10 miljoner kr i vinst

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

10 miljoner kr i vinst

Inläggav PutteA » tor maj 31, 2012 8:58 am

Rätt ok vinst före skatt man redovisar i SMP idag för Växjö Lakers. 10 miljoner före skatt måste vara riktigt imponerande. Det jag däremot blir förvånad över är kravet dom sätter att öka både omsättning, vinst och eget kapital drastiskt framöver. Att man söker vägar för att bli mindre beroende av hockeyn rent ekonomiskt. Man måste inom kort nå upp till 200 milj i omsättning, alltså en ökning 86 milj jämfört med årets omsättning. Man vi öka sitt egna kapital från 6 milj idag till ca 25 milj inom 5-6 år. Puhhh, det är ingen liten hockeyförening längre. Nästan en kvartsmiljard i årsomsättning är alltså målsättningen.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

10 miljoner kr i vinst

Inläggav Power Play » tor maj 31, 2012 9:26 am

Svaret hittar du i personerna som driver föreningen. Som duktiga entrepenörer och företagare vet de vad som behövs för att säkra upp framtiden. Tuffa mål, ja, men målen ligger också i vana händer.

Jag är oerhört glad över att vi har den här typen av människor i ledningen. De vet vad de vill, och hur de ska ta sig dit. Det är bara att tacka och bocka för att vi har nöjet att ha det så här. Inte många föreningar som kan säga detsamma.

LHC:s ordförande Christer Mårds ord klingar fortfarande i mina öron efter föreläsningen för några år sedan; Styrelsens och ledningens uppgift är att skapa de ekonomiska förutsättningarna för den sportsliga delen.

Här är Växjö Lakers idag. Och förutsättningarna för att det är så även i morgon, är mycket goda.

Här, kan ni också hoppa upp och sätta er på, finner ni en starkt bidragande orsak till alla fina vitsord från spelare som besöker oss inför kontraktsförhandlingar. För tydlighetens skull kan ni ju jämföra med exempelvis den gungfly varje spelare säkert upplever när de sätter sig ner hos MIF.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Re: 10 miljoner kr i vinst

Inläggav Niles » tor maj 31, 2012 9:54 am

Skönt att det går bra, men allt handlar om att skaffa sig en stabil ekonomi som håller på sikt också. Försiktiga budgetar som kan överträffas hoppas jag på i framtiden också. Allt är ett teamwork, allt från den minsta supportern till den största samarbetspartnern.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

10 miljoner kr i vinst

Inläggav Power Play » tor maj 31, 2012 10:19 am

Absolut är det viktigt att ha så många som möjligt med sig på resan. Det får bara inte bli FÖR tongivande externa tyckare i den löpande driften. Lex Taif, lex Leksand, lex Redhawks.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Jck » tor maj 31, 2012 10:45 am

Det viktiga är att hålla den sportsliga biten främst i organisationen i alla lägen. Det har än så länge fungerat mycket bra och jag ser inga tecken på att det inte ska fortsätta vara så. Men det är ofta där en organisation går utför när allt för komplexa arenaavtal, sponsoravtal och försäljningsstrukturer hamnar före det sportsliga.

Dock ser det mycket bra ut och jag älskar att man insett att ska man kunna vara konkurrenskraftig i den absoluta toppen i en mindre stad så måste man hitta vägar att dra in pengar som inte bara är direkt kopplade till ishockeyn, för att kunna driva framgångsrika junior-program, ha en bra spelarbudget och en konsekvent förening som kan jobba med kontinuitet. Detta leder ju också till att en sån sak som relegering till allsvenskan (peppar peppar ta i trä) inte får lika stora konsekvenser om man kan hitta andra intäktsområden.

Love it so far :) hoppas dom fortsätter sitt fina arbete i många år framöver.
Jck
Forumamatör

Inläggav nature » tor maj 31, 2012 12:03 pm

De förväntar sig att ha en omsättning på 140 miljoner den kommande säsongen. Målet är alltså 200 miljoner kr....vad ligger den högsta omsättningen i serien på? Känns som att vi skulle ligga på toppen då
nature
Forumdemon

10 miljoner kr i vinst

Inläggav Power Play » tor maj 31, 2012 12:36 pm

Vi har en bit kvar. Jag har inga exakta dagsfärska siffror, men vet att exempelvis LHC låg runt 170-180 för några år sen, och FBK t.ex lär nog ligga en bit över det. Det är helt andra siffror i Elitserien, och vana vid HA som vi är, är det lätt att förblindas av dessa siffror. Och viktigast av allt är resultatet och likviditet/soliditet. Ligger man inte bra till där, spelar omsättningen ingen som helst roll.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav serra » tor maj 31, 2012 12:45 pm

10 mille i vinst.
Bra, då kan dom börja betala tillbaka medlemslånen
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Coffe #800 » tor maj 31, 2012 1:18 pm

ta upp de på årsmötet som sagt...... fattig eller ? ;)
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
Användarvisningsbild
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Räven » tor maj 31, 2012 1:23 pm

Det känns hur bra som helst inför framtiden, riktigt bra det här :D
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

10 miljoner kr i vinst

Inläggav Power Play » tor maj 31, 2012 1:30 pm

Ta det lite lugnt med Serra. Han har lite svårt att försörja familjen.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav serra » tor maj 31, 2012 2:25 pm

nädå..köpte African Oil så jag behöver inte jobba mer iår..:) ( eller nästa år för den delen heller)
Men tänker på någon annan som tex sålde sin bil för att ta detta medlemslån.
Jag ser dom 10 000 som förlorade ändå
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » tor maj 31, 2012 2:43 pm

Dom 10.000 kommer aldrig betalas tillbaka, ni får se det som att ni helt enkelt hjälpte Lakers - inte som en investering.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tor maj 31, 2012 2:56 pm

haha..nä en investering är väl något man ska TJÄNA pengar på (läs african oil!!) :)
Ser som sagt dessa pengar som förlorade men tycker det är en princip sak att Lakers ska göra rätt för sig!
Ett lån är något man ska betala tillbaka
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Talismanen » tor maj 31, 2012 2:57 pm

Det har dom ju lovat att betala tillbaka så fort ekonomin ser god och stabil ut. Varför i helvete ska folk se dom som förlorade då? 750 000 för Fasth och nu 10 mille i vinst. Inte fan ska folk behöva be om detta och/eller ta upp det på årsmöte. Det borde vara givet att börja betala tillbaka. Pinsamt annars! Men förmodligen kommer folk behöva gapa om detta annars lär inget hända.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum

10 miljoner kr i vinst

Inläggav Power Play » tor maj 31, 2012 3:24 pm

Självklart ska de stå vid sitt ord och återbetala pengarna, men låt oss nu ge dem en chans att ta upp det på årsmötet innan huvuden huggs av.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Klonis » tor maj 31, 2012 5:12 pm

Är nästan hundra på att det kommer ett besked på årsmötet ang de vilkorade lånen sen finns det säkert flera olika sätt att betala tillbaka dom på men som sagt avvakta årsmötet
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Inläggav Talismanen » tor maj 31, 2012 5:58 pm

Jag mailade Öman och han skrev att frågan ska tas upp på mötet sen om det blir ett besked eller inte återstår ju att se.
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tor maj 31, 2012 6:21 pm

Jag är ingen expert på det här, men eftersom det var ett villkorat medlemstillskott så tror jag nästan pengarna fortfarande finns i föreningen. De pengarna får i vilket fall inte användas hur som helst. Men det handlar om nivån på det egna kapitalet.

Vi kan väl ändå slå fast att det är bra att VLH går bra. Och att det är anledningen till att vi kan diskutera en ev. återbetalning.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

10 miljoner kr i vinst

Inläggav Jaas » tor maj 31, 2012 6:32 pm

Serra, ...jobba mer i år... Har du jobbat nåt de tidigare åren?

Hälsningar Chefen :-)
Jaas
Forumamatör

Inläggav alfax » tor maj 31, 2012 6:36 pm

Mina 15.000 vill jag helst köpa aktier för i Växjö Lakers,det var en chansning när man satte in dem och trodde då att dem får jag aldrig tillbaka men ville vara med om att rädda föreningen och det gjorde vi ALLA som bidrog VAR STOLTA NU.Men som sagts helst ville jag satsa mina pengar inom föreningen på något sätt
som ger avkastning nu när fått ordning och reda på allt.
Vilket fantastiskt jobb Öman och övriga styrelsen och alla andra inom ledningen gjort. :clap:
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tor maj 31, 2012 6:49 pm

Talismanen skrev:Jag mailade Öman och han skrev att frågan ska tas upp på mötet sen om det blir ett besked eller inte återstår ju att se.

Talismanen hur mycket har du satsat?, Kanske Öman går med på att återbetala ditt belopp ,jag tror vi övriga avvaktar årsmötet och hör då hur de tänkt sej och inte är så oroliga för våra pengar.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

10 miljoner kr i vinst

Inläggav Per Carlsson » tor maj 31, 2012 7:21 pm

Tala för dig själv Alfax. Jag kommer begära tillbaka varenda krona jag lånade ut.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » fre jun 01, 2012 10:55 am

Varför skulle Öhman gå med på att betala tillbaks just Talis belopp?????? :roll:
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » fre jun 01, 2012 11:34 am

Jaas skrev:Serra, ...jobba mer i år... Har du jobbat nåt de tidigare åren?

Hälsningar Chefen :-)

Hihihihi :lol: :lol:
Grekisk mentalitet ;)
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Talismanen » fre jun 01, 2012 1:59 pm

Hehe. Jag är inte orolig ett skit för jag tog inget lån. Däremot skänkte jag lite men det är ju en gåva. Jag har bara tyckt att det vore ett bra läge att betala tillbaka till er som tog lån och att VLH såg det som en självklarhet att göra det när det finns stålar över. Tror dock inte att det är så självklart för dom. Men hoppas jag har fel. Nu vet jag att frågan ska diskuteras på mötet. Fine. Då väntar vi och ser!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » fre jun 01, 2012 6:06 pm

Per Carlsson skrev:Tala för dig själv Alfax. Jag kommer begära tillbaka varenda krona jag lånade ut.

Bäste Per jag talar för mej själv naturligtsvis ska varje låntagare avgöra hur han vill ha tillbaks sina pengar men för min del skulle jag vilja placera dem inom Lakers och jag tror din far är inne på min linje.Men jag har fullständig förståelse för er ungdomar som tog dessa lån för att Lakers skulle överleva vill ha det i pengar tack vare Er räddade vi föreningen.Ni är värda all respekt.Och för er som inte är insatta så kan jag tala om att utan de 700 tusen som Lakejerna bidrog med hade inte Lakers funnits idag så allvarligt var det.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav friberg » fre jun 01, 2012 6:34 pm

ja är en av dom som inte gick in och tog ett lån för att hjälpa mitt kära Lakers men ja var djävligt nära, men som alla vet så nära skjuter ingen hare. men ja har STOR respekt för er som gjorde detta och detsamma för er som bestämmer hur ni gör nu om ni begär tebaka pengarna el inte. givetvis borde ja tagit lånet ja med men för mig var det tungt ekonomiskt vid tillfället men man får stötta föreningen på andra sätt å vis genom att handla prylar ,mat samt årskort så gör man nån nytta förhoppningsvis och ja är taksammen som faan för att VÄXJÖ LAKERS finns kvar och grymt glad över er som bidrog med detta även om ni begär tabaka era slantar el inte. :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
friberg
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » fre jun 01, 2012 6:56 pm

Tack Friberg värmande ord,jag har fullförståelse för att ni ungdomar inte får fram de pengarna i ett nafs och blev själv överaskad av att så många ställde upp som det blev.Vi lite :oops: äldre har naturligtsvis lite lättare att ta av kapital precis som ni kommer att kunna göra i framtiden om ni sköter er.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav friberg » fre jun 01, 2012 7:07 pm

heheh så lite så fast ungdom kan ja vara gent emot dig men annars är man inte långt från 40 hahahahhaha
friberg
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » fre jun 01, 2012 7:57 pm

Jadu Friberg ju äldre man blir bedömmer man ungdomar på olika sätt, för mej är en 40-åring ungdom idag kanske berooende av att mina barn har uppnått den åldern och dem ska jag ju bestämma över :lol:
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Kloker » lör jun 02, 2012 10:29 am

Alfax; det har väl för fan inte med åldern att göra när man LÅNAR ut pengar - PENGAR som man blivit lovad att få tillbaka. Vad är det som säger att en gubbe som du skulle ha bättre ekonomiska muskler än en spoling som mig?

Men jag tror nog att alla nu har fattat att du har blått blod, en sommarstuga i halmstad, torkar aset med tresiffrigt bambipappir, vunnit en fulltankad bil eftersom att ditt barnbarn spelar i Växjö Lakers OCH ska nu ner till Düskland för att köpa brännvin. För att sedan skriva ännu mer korkade inlägg - som du sedemera får be om ursäkt för.

:oops:
Användarvisningsbild
Kloker
Forumterrorist

Inläggav PutteA » lör jun 02, 2012 11:15 am

Tycker DU kan börja med att be om ursäkt kloker, för nu gick du över gränsen igen. Finns ingen anledning att personligt attackera folk här på forumet. Alla har rätt till sin åsikt, så väl Alfax som du, men håll det till åsikter och kliv inte över den där gränsen, respekt för varandra TACK!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

10 miljoner kr i vinst

Inläggav Power Play » lör jun 02, 2012 11:28 am

Kloker skrev:...För att sedan skriva ännu mer korkade inlägg...

Jo tjena... Den kom ju från rätt håll.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Räven » lör jun 02, 2012 5:15 pm

Det är självklart viktigt att alla får ha sina egna åsikter, man har rätt till sin egen uppfattning, men man ska alltid visa respekt för någon annans åsikt, även om man tycker precis tvärtom.
Något som bör rendera i avstängning är när man angriper personen bakom åsikten och kränker själva personen. Det anser jag vara otroligt allvarligt och bör i första skedet bli en allvarlig varning åtminnstonne.

OBS! Jag tycker givetvis att man ska kunna angripa själva åsikten och tala om att man har en helt annan uppfattning om saken, det finns oftast inga klara rätt eller fel.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Nästa

Återgå till Hockey