av Daste » sön nov 04, 2012 1:41 am
Jag tror som Klonis och har motiverat det i ändlösa inlägg på annat håll. Problemet när man tittar på Lakers är det faktum att klubben är ung. Man har ofta inte haft mer än ett lag per kull i en tidigare fotbollscentrerad stad, det är först på senare år som hockey har blivit den centrala sporten med Lakers framgångar och det är också först på senare år som Lakers på allvar har börjat skjuta till ordentliga summor till ungdomsverksamheten och påbörjat en satsning. Jämnför jag dagens läge med det jag själv spelade i för 8-ish år sen så är det en helt annan verksamhet. Möjligheterna är helt andra och det finns nu faktiskt en uttalad vilja att odla fram egna spelare, MEN det kommer att ta några år än!
Hockey-boomen började först för några år sen i allsvenskan men har inte tagit ordentlig fart föränn laget faktiskt hamnade i elitserien och nu skjuts det till ytterligare pengar till ungdomsverksamheten, samt personal som enkom ska jobba för att man ska få fram duktiga talanger (det har inte funnits tidigare). Hockey stars har kommit som ett jättebra alternativ för att få in barn i sporten tidigt till en överkomlig kostnad osv. Så tittar du på det spelarunderlag som mognar om 3-5 år så är situationen en helt annan mot vad som kommer nu, men det är något man kan skörda först då.
Lägg därtill att laget måste kunna uppnå en status på j18 och j20 som kan konkurera med andra lag i regionen, ex. Hv71. Vi vill kunna plocka in talanger från lag som TAIF eller Troja, men för att det ska kunna hända så måste vi först etablera oss ett par år i eltiserien och låta det lokala hatet svalna samt visa på att vi har en fungerande ungdomssektion som kan stå på sig för att folk från dessa hockey-hålor ska vilja välja oss i första hand.
Så visst, det är ett problem, men jag tror att lösningen är på väg. Låt det bara ta sin tid.