Regeldiskussion

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Regeldiskussion

Inläggav InmeDes » sön nov 18, 2012 8:54 pm

Dristar mig till att starta en tråd om regler. Kanske finns en sådan redan men jag har inte hittat någon.

Det jag har funderat på ett tag är vissa interferencesituationer. Exempelvis var det en sådan, minst, idag mellan Djurgården och Leksand. Som jag har uppfattat det så var puckförande spelare förr tacklingsbar även när han lämnat ifrån sig pucken och fram till dess någon annan spelare hade den besittning. Nu när någon anfallare dumpar pucken i kortsargen och en försvarare stänger vägen för anfallaren för att hindra denne att jaga efter så blåser domaren för interference. Alltså någon typ av obstruktionsbedömning a la fotboll.

Kan någon möjligen reda ut om det har hänt något på regelfronten kring detta under årens lopp som jag har missat eller det är bedömningen från domarna som har ändrats. Eller är det jag minns galet?
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast

Re: Regeldiskussion

Inläggav Svartvadet » sön nov 18, 2012 11:10 pm

Det är egentligen väldigt enkelt:

En spelare som, i fallet du beskriver, dumpar pucken för att sedan jaga. Om Den försvarande spelaren på något sätt hindrar, utan att tackla, en spelare för att ta sig framåt ska ådömas 2 minuter för Interference. Alltså, om backen står upp och sätter in en propp, på spelaren som precis har dumpat, så ska det inte vara något. Dock är det också en jobbig fråga, då får nästan vrida den ännu en gång.

Exempelvis; om spelaren åker på insidan utav backen och leverar en tackling så är den alltid godkänd. Om spelaren tar andra vägen, likt BOIS, så måste backen tackla honom över öppen is. Den tacklingen, på öppen is, måste vara korrekt utförd och då blir det en definitionsfråga. Kan bli både interference, tripping, bentackling - u name it.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav rawspont » mån nov 19, 2012 9:32 am

Korrekt utförd? Måste inte en tackling alltid vara korrekt utförd? Det vill säga, ej inkorrekt utförd?

Får man inte stå ivägen som det så fint heter?
Sådärja! Det blev ju bra. Nämenvafannudå?
Användarvisningsbild
rawspont
Forumentusiast

Inläggav InmeDes » mån nov 19, 2012 10:42 am

Tacklingen måste således komma rakt framinfrån exakt i samma moment som anfallaren har gjort sog av med pucken. Behöver man som back ta ett skär åt sidan för att tackla/stänga vägen för anfallaren när man håller på att bli passerad så är man helt enkelt för sent ute och åker på 2 min. Och då var min fråga om det har skett någon regelförändring härvidlag eller bedömningen har ändrats, för som sagt tidigare har jag fattat det som att man är tacklingsbar i princip tills någon annan tar pucken.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast

Återgå till Hockey