av PutteA » fre feb 15, 2013 5:18 pm
Hur i hela jävla helvete kan man säga att Lakers lever på statliga pengar, va??? Får inte ihop det?? Man har lånat pengar för att bygga en Arena, och man gör det i samarbete med kommunen. Man tar över driften av gamla hallen, man tar över kommunens personal, och man lånar 260 miljoner av kommunen istället för banken, som troligtvis inte hade gett lånet. Man bygger arenan, man driver arenan mot vissa krav från kommunen. Av kommunen får man ett driftbidrag på 18 milj kr. Man ammorterar av 14 milj per år till kommunen. Man har en total driftkostnad på 33.6 milj kr, alltså är Lakers del i driften 15.6 milj kr som man måste dra in. I dessa 15.6 inkluderas bl.a ränta på lånet. Eftersom kommunen tar ränta, betalar ju verkligen Lakers för lånet. Bidrag i sin tur har t.o.m många företag, tex EU bidrag, det är ju också statliga pengar. Så jag förstår inte riktigt hur man kan säga att Lakers lever på staten. Jag lever på banken, för dom äger mitt hus.
Sedan förstår jag inte hur man kan jämföra Leksands skuldberg med Lakers låneskuld. Två skilda saker. Lakers är solvent och har inga problem att betala av sin skuld enligt gällande avtal. Leksand är insolventa, och betyder att dom inte har några pengar att varken på kort eller lång sikt justera sin skulder, därför begär rekonstruktion av bolaget. Vi pratar två helt olika världar.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det