Towen skrev:Stort Grattis Skellefteå AIK. Jag är enormt imponerad. Bredden. Ungdomen. Totalhockeyn. Värdiga vinnare i paritet med några av de bästa årgångarna av Färjestad. Tänk om Växjö kan visa upp något liknande om tiotalet år.
I grundserielunken kan man sno poäng från SAIK, men i ett slutspel har de fler Verktyg att ta fram. Utgår man från Lakers fjolårslag tror jag att man mer eller mindre hade blivit ganska så överkörda i ett slutspel där vi alla lagt märke till att hockeyn nått en ny dimension av KRIG vad gäller intensitet, tempo, fysik som i alla fall jag inte har sett maken till tidigare. Man kan bara förestställa sig hur spelare som ex Lasch, Saviano och Rosén hade hängt med i det våldsamma tempo som ett slutspel kräver.
Det är därför som jag är glad att vi har fått in en spelare som karaktären Varakas. Tror att han hade behövts i ett slutspel.
Om Lakers över huvud taget ska kunna nosa på en semifinal så krävs det att Evertsson värvar spelare som behärskar slutspelshockeyn. Hade vi redan den typ av spelare förra säsongen? Spontant tänker jag på Rasmussen, Hlavac, Welch, Holös.
PutteA, håller med dig helt! Sedan kan man fråga sig hur man skapar en Lagmaskin som bara kuggar i under varje byte i 60 min och som sällan får några djupa och längre svackor under en match? Hur gör man som headcoach för att skapa detta? Hur tänker man då vilka spelare man ska värva? Ligger det i psyket hos individerna? Hur får man 20 spelare att dra åt samna håll att göra samma grovarbete? Varför är inte alla lag Lagmaskiner? Handlar det bara om spelarens kompetens?