Vilket landskap var det här, nu igen?
Wennerholm: Växjö är på väg att skriva hockeyhistoria
VÄXJÖ. Växjö är på väg att skriva ny historia och ta sig till en SM-semifinal i klubbens första slutspel.
De gav aldrig Luleå en chans när de vann med 2–0 i går.
Ett exempel på det nya hockey-Sverige som växt upp och tagit över.
I Stockholm slåss AIK och Djurgården för livet i kväll.
I Växjö har slutspelsfesten bara börjat.
Växjö som spelade i division 2 samma säsong som ett stockholmslag (Djurgården) tog SM-guld senast.
Det var 2001 och två år tidigare hade Växjö börjat sin resa i division 4. Jag kan inte låta bli att tänka på det när jag sitter i nybyggda, snyggt designade Vida Arena i Växjö, samtidigt som tränare sparkas i panik uppe i Stockholm.
Ett stjärnfyllt Växjö slår Luleå med 2–0 i en måstematch, där de inte ger norrbottningarna en chans.
Ja, de har till och med råd att ha en av SHL:s bäst betalde spelare på bänken.
Robert Rosén, elitseriens poängkung i AIK 2011–12, har varit uppsatt som trettonde forward i två matcher i rad nu.
Samme Rosén som skrev ett rekordkontrakt med Växjö efter den säsongen och som samma Växjö betalade rekordsumman fem miljon kronor för att lösa från hans kontrakt med AIK.
En kille med 300 000–400 000 i månadslön.
Det visar bara vilka ekonomiska muskler som smålänningarna har.
Blev nollade för andra gången
Det sägs att de har SHL:s högsta lönebudget och det skulle inte förvåna mig.
De har staplat dyra importspelare på varandra, men på ett skickligt sätt och där man fått valuta för pengarna.
Att strö pengar omkring sig ger inga framgångar, men klokt spenderade miljoner har varit nyckeln till framgång.
Den i fjol så kritiserade sportchefen Henrik Evertsson har gjort allt rätt den här gången.
Det är inte lätt att få en främlingslegion med tolv utländska spelare och fem olika nationaliter att spela som ett lag.
Men smålänningarna har lyckats.
Jag trodde att Växjö skulle få det betydligt tuffare i den här femte kvartsfinalen mot Luleå, där norrbottningarna hämtat upp 0–2 till 2–2 i matcher och där stjärnor som Linus Klasen och Linus Omark vaknat på allvar.
Men i går kom de ingenstans.
De blev nollade för andra gången i Växjö.
Ja, de var chanslösa i en match som dominerade från start.
Nej, Växjö gjorde precis som Frölunda och vann den hittills viktigaste matchen i kvartsfinalserien.
Kukan – en riktig otursgubbe
Båda lagen har nu två matchbollar var och en eventuellt sjunde match på hemmaplan.
Frölunda och Växjö som möter varandra i en SM-semifinal om båda lyckas. Jag tycker det skulle kännas logiskt. Seriens tvåa och trea i ena semifinalen och serieettan Skellefteå mot femman Färjestad i den andra.
Kvartsfinalerna mellan Växjö och Luleå har haft sin egen otursgubbe. Ja, jag har nog aldrig varit med om en spelare som haft sådant oflyt som Luleås back Dean Kukan.
I alla tre kvartsfinaler som spelats i Växjö har han bjudit motståndarna på ett mål.
I går tappade han pucken på offensiv blå och gav Växjö det tre mot en-läge som Dennis Rasmussen sköt 1–0 på.
Ett väldigt avgörande mål, som det skulle visa sig till slut. I första matchen tappade han pucken till Liam Reddox, som gjorde 1–0 i en match som slutade 0–4.
Och i match två missade han en rensning i egen zon och slog pucken rakt ut till Alexander Joahnsson som gjorde 3–3 med bara minuter kvar av matchen. Den gången revanscherade sig schweizaren med en offensiv rush och perfekt passning till avgörande 4–3 i sudden.
Den här gången fanns ingen räddning. Och jag kan inte låta bli att tycka synd om killen.
Mats Wennerholm