Niles skrev:Daste skrev:Fast det sportsliga försvinner väl bara om man tittar på wildcard platserna? Som antagligen kommer bli en one-off för att få upp publikdragande lag från HA. Är en expansion av ligan där man plockar in Djurgården och Malmö verkligen av ondo?
Att KS är spännande är förvisso sant, men det är inte en rättvis serie. Bättre med playoff. Exempelvis är jag helt emot att ett lag ska kunna komma in som 7a i HA och få en plats i elitserien. Det är knappast att komma in på sportsliga meriter.
Märkliga åsikter. Ditt resonemang i första stycket åtsidosätter allt som idrotten står för (Eller borde stå för).
I andra stycket, nu var det väl inte primärt 7:e platsen i AS som gjorde att man gick upp, utan att man slog högre placerade lag i playoff (som du gillar) och dessutom var 1:a eller 2:a i kvalserien. Hur det inte kan vara rättvist övergår mitt förstånd.
Nej, där var du ute och cyklade två gånger. Tandem. Du har en framtid inom SHL.
Tackar!
Vidare är har systemet med poolspel ett inbyggt problem i att lag kan bli avsågade och sakna motivation att spela efter sin fulla kapacitet. Det kan slå ut i de sista matcherna där ett lag ställs mot motstånd som inte har någonting att spela för, medan andra kanske ställs emot varandra i en match där allting gäller. Är de sportsliga förutsättningarna i en sån här situation verkligen rättvisa? Som jag ser det behövs det att alla lagen går in med full motivation i varje match för att en sån här tabell ska bli rättvis. I en uppgörelse mellan två lag (play off) där vinnaren spelar i SHL slipper du en sån problematik.
Sen anser jag att placeringen över säsongen bättre representerar vilket lag som är bättre och borde platsa i en högre liga och inte de som får till en streak på slutet i en serie som jag redan tycker har brister i hur den utvecklas.
Sen vad SHL står för eller inte kan man nog debattera. Här handlar det förmodligen om en expansion av ligan vari man uttrycker önskemål om att få in några av de större klubbarna i SHL igen. Det kommer knappast bli en återkommande grej eftersom varje wildcard efter en expansion i så fall skulle innebära antingen en expansion till eller att man kastar ut lag. Ingen av alternativen ser särskilt troliga ut, med undantag för lag som havererar ekonomiskt. Och som jag säger, kval finns kvar i form av play off enligt förslaget. Jag har även uttryckt att jag anser att det borde vara två lag från varje liga som spelar play off.
Jag skriver även att wildcardsystemet inte är sportsligt rättvist. Det är helt klart någonting man överväger för att locka mer publik till arenorna. Och SHL är bizniz, deras resonemang här är knappast förvånande i tider av vacklande publiksiffror.
Så för att sammanfatta vad jag har sagt och mina åsikter:
-KS är inte en rättvis serie. Alls. Underhållande och spännande men aldrig rättvis.
-Top/botten 2 i HA/SHL borde mötas i playoff, inte en serie. Det vore mångt mycket mer rättvist.
-Wildcard kommer förmodligen i samband med en expansion (expansion är bra) och kommer förmodligen bara hända en gång, det är orättvist och svider i ögonen men är ett förslag med rötterna i gröna dollares. Kval kommer fortfarande finnas kvar och därmed sportsliga förutsättningar att ta sig in i ligan på merit.
-Större krav ställs på lagen och deras ekonomi. Lex Timrå. Det är bra.
-Lönetak normaliserar lagen och gör förutsättningarna jämnare. Det är bra.
-Fallskärmar skyddar degraderade lag från att plötsligt ställas inför akuta konkurshot och total kollaps. Det är bra beroende på utformning.
Jag har inte sagt att jag stödjer wildcards. Tvärt om.
"Wild cards, man vill få tillbaka publikdragande lag för att f mer liv i ligan. Inget konstigt egentligen om än ganska orättvist. Tänk på att man antagligen utökar ligan i samma vända."
Varefter jag frågar om DIF och MIF i SHL verkligen vore av ondo. Alltså, vore det fel med lag från våra största städer i den högsta ligan, vilket medför mer publik och intresse och i slutändan mer välmående klubbar? Du ser inte varför lagen i SHL sneglar på ett sånt här alternativ?
Nä. om du ursäktar så tänkte jag trampa ner till brevlådan på min nya fina tandemcykel och skicka in min anställningsansökan.