Daste skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article20334703.ab?teaser=true
Nån som orkar vidarebefodra vad han säger?
JÖNKÖPING. HV71 bryter sin svacka mot Djurgården, Växjö slår Frölunda och Färjestad vinner borta mot Skellefteå.
Och plötsligt har SHL en sanslös strid kring strecken.
Alla streck lever – även de som inte finns.
Följ
Då tänker jag på fajten om andraplatsen mellan Frölunda och Växjö.
Växjö som var guldfavorit hos de flesta innan säsongen startade. Många har väl tvivlat under resans gång, men just nu känns smålänningarna lika heta som från början.
De har vunnit tretton av sina femton senaste matcher och inte förlorat vid full tid på de nio senaste (där de vunnit åtta). Seriens dyraste målvaktsförvärv Christopher Nihlstorp har hållit nollan två matcher i rad. Guldfavoriten har mullrat i gång igen och jag tror de tar andraplatsen till slut. Det är viktig placering, eftersom tvåan i serien kan möta Skellefteå först i en SM-final.
Bakom de två lagen är fullt slagsmål om placeringarna 4–6 och de tre platser som leder direkt till en kvartsfinal. Jag var i Jönköping i år och såg HV71 ta sig upp ur sin svacka via 4–0 mot Djurgården. Nu är de med i matchen igen.
Jag har aldrig tvivlat på det och med saknade Erik Christensen och Ted Brithén tillbaka var HV71 ett helt nytt lag. Det var lite svajigt i första perioden, men när Anton Bengtsson spräckte nollan i början av andra perioden växte hela HV71 med en decimeter.
Hockeypsyken kan vara sköra, men det behövs inte mycket för att för att självförtroendet ska komma tillbaka. Och 0–5, 1–4, 2–9 och 0–6 blev plötsligt 4–0.
Ett rejält glapp ner till Djurgården
Målvakten Gustaf Wesslau höll nollan efter att ha släppt in tolv mål på fem perioder. Men det är stenhårt kring det slutspelsstreck HV71 befinner sig. Det skiljer bara sju poäng från deras fjärdeplats ned till åttan Luleå, som har en match mindre spelad.
Norrbottningarna som har en riktig sexpoängsmatch borta mot Örebro i dag. Det är en streckstrid som kommer att hålla SHL vid liv ända in på mållinjen, även om jag inte tror att de lag som blir sjua och åtta behöver oroa sig för årets PlayIn mot lag nio och tio.
Det är ett rejält glapp ner till Djurgården och Brynäs som ligger på de platserna i dag. De flesta minns väl fjolåret med viss fasa, då sjuan Leksand och åttan Modo slogs ut från kvartsfinalerna. Men då var det underpresterande Linköping och HV71 som blev nia och tia och slog ut lagen framför. De var betydligt bättre än tabellplaceringarna.
Allt verkar ha fallit på plats
Så är det inte den här gången. Nu gillar jag inte PlayIn. Jag tycker det ska löna sig att bli sjua och åtta efter 55 omgångar. I alla andra ligor betyder det direkt kvartsfinal och så borde vara här också. Idén borde skrotas till nästa säsong, men jag tvivlar.
Nu vet vi inte vilka lag som blir nia och tia eftersom slaget kring kvalstrecket är långt ifrån avgjort. Till och med Modo har en chans om de slår Leksand hemma i dag. I alla fall i teorin.
Samtidigt kan både Brynäs och Leksand ta in tre poäng på Djurgården om de vinner i dag. Ett gyllene läge. Djurgården som är i riktigt usel form, även om de sällan faller igenom och förlorar stort. Men stockholmarna har bara vunnit tre av sina tretton senaste matcher. Alla pilar pekar nedåt i ett läge där allt ska avgöras.
Färjestad slog Skellefteå borta med 5–1 och det var ju en liten skräll. Men Skellefteå har uppenbarligen redan börjat träna stenhårt för att få en formtopp i slutspelet. Jag hoppas bara att de inte tränar ner sig så mycket att bjuder motståndarna på alltför många segrar. I så fall kan det avgöra hela streckstriden.
Samtidigt är Färjestad riktigt heta just nu.
Allt verkar ha fallit på plats så här drygt två veckor innan slutspelet börjar.
Man borde inte vara förvånad.