Jag vet inte vad ni gör en fredagkväll, men jag kollar givetvis lite stats.
Lagets resultat speglar självklart de individuella statsen.
Poängliga:1. Vampola 6 (2+4) 0,43 poäng/match
2. Reddox 5 (4+1)
3. Kallio 4 (2+2)
Welch 4 (2+2)
Holøs 4 (0+4)
Kommentar:
Det största problemet är namnet som inte finns på listan.
Rosén och
Josefsson ska inte göra lika många poäng (3 st). Särskilt inte med tanke på skillnaden i PP-tid. Och kan inte
Holøs försöka träffa Kaptenen varje gång han skjuter? Vi vet att han i alla fall inte träffar mål. Två flugor i en smäll. Alla skott behöver inte träffa kortplanket och
Markusson kanske kan noteras för ett mål.
+/-
1. Josefsson +2
2. Markusson +1
3. Rasmussen +1
Kommentar:
Det strävsamma gamla paret har enbart varit inne på 4 mål bakåt med lika många på isen på 15 matcher. Givetvis 4 för många, men ännu en gång är problemet att
Markusson varit inne på ett offensivt mål mer än
Rosén. Så länge skillnaden mellan Markusson och de sk producenterna inte är större (eller tom negativ) så länge måste vi förlita oss på det många är trötta på. Nämligen gnet och kamp. Inte mitt fel även om någon tycker det.
Förväntningarna både på poängligan och +/- förändras givetvis genom att
Vampola nu för tiden kamperar ihop med de gamla legionärerna och att
Galärslaven nu även börjat svettas i PP.
Skott (antal):
1. Kallio 47 st (4%)
2. Reddox 41 st (10%)
3. Urbas 30 st (3 %)
Backar:
1. Holøs 26 st (0%)
2. Welch 21 st (10%)
3. Berglund 14 st (0%)
Kommentar:
Vi har ingen sniper och inte heller någon back som kan hjälpa till. Alla utom
Holøs bör dock fortsätta försöka. Han är den som personifierar det idiotiska uttrycket "det är lika bra att flippa in pucken". Självklart är inte den teorin härmed verifierad. Dessutom skulle han snarare bevisa att det är 100% bättre att zorrofinta på blå än att ta ett skott. Chiefens älsklingsprojekt med att ta hit defensiva backar eller,
skridskoskickliga tvåvägsbackar med en offensiv ådra, som han själv uttrycker det och ge de en offensiv roll är misslyckad. Värva backar med en tydlig profil istället. I det perspektivet köper jag värvningen av
Heed (enbart i det perspektivet).
Men det som förvånat mig mest hittills under säsongen är det fokus många lägger på våra "doldisar". De som inte brukar figurera högt i statistiken i något avseende. Har den största bristen verkligen var att brunkarna inte håller ES-klass? Flera som nämner det efter varje match, dvs att vi har många som inte håller den nödvändiga nivån. Menar man främst då
Daggen och
Linder eller
Rosén och
Welch?