smashinlovely skrev:bratsson skrev:smashinlovely skrev:Härmapan har rätt. Och Putte har rätt.
Regeln att målvakten är totalfredat är absurd, men hade bedömningen varit mer konsekvent hade det åtminstone stannat vid att regeln är skit. Nu ska stora tombolan dessutom fram varje gång en spelare är i närheten av en målvakt i samband med ett mål. Dessutom vill iaf jag minnas att det sas att om en spelare blir knuffad eller dylikt in i målgården ska detta inte räknas som interference/offside? Eller var det förra säsongen? Detta ständiga skrivande på regelverket är också något enormt frustrerande.
Fast konsekventa har dom väl varit?
Tagit bort hur många mål som helst för just sådana här situationer (eller icke situationer).
Godkänt en del också, exempelvis Dif målet mot oss, jämför med t.ex. Luleås som blev bortdömt vid ungefär samma tid som vårt mot IKO.
Vid ex difs mål fanns en tydlig kontakt med Andren. Dif-spelaren stod i målgården (ej inputtad) och tryckte sig mot Andren (betydligt mer tydlig än situationen i förrgår) men då ansåg man att dif-spelaren inte störde, och därför godkändes målet...? (jag kan för övrigt köpa att påverkan inte var så stor)
10 minuter tidigare i samma match blev Sylvegård avblåst för att han hade halva skridskon i målgården (helt utan kontakt med målvakten) och tekningen flyttades ut. Då var inte ens pucken i närheten utan spelades back-back vid blå...?
Tydligen får man alltså inte ens nudda MÅLGÅRDEN när pucken INTE är i närheten - men när pucken går i mål så kan domaren välja att antingen blåsa av om en spelare nuddar målvakten (oavsett om han blir inputtad och/eller stör) eller så kan man välja att försöka avgöra huruvida målvakten störs eller inte av kontakten...
Eller finns det en regel som säger att man får vara i målgården om pucken är där?
Men då borde man blåst av difs mål innan skottet avlossades för diffaren stod ju där hela tiden...?
Oavsett vad reglerna säger så är det obegripligt inkonsekvent och experterna i tv håller ju alltid med domaren
Ena dan: "ja, även om jag ogillar regeln så ser man ju att han rör målvakten och därför så ska målet dömas bort"
Nästa dag: "ja, man ser ju att han inte påverkar målvakten så mycket, så därför ska målet godkännas"
JAG har personligen inte en jävla aning om vare sig hur reglerna är formulerade eller hur det ska vara, men det VERKAR sannerligen ingen annan ha heller! Eller rättare sagt det beror på vem du frågar, alternativt är det dagsformen som avgör...?
Någon får jättegärna förklara vad som gäller. Jag kan inte se skillnaden på difs mål som godkändes och vårt mål i förrgår som underkändes (mer än att Josen blir inknuffad - vilket diffaren inte blir) - men det gör inte det hela tydligare för min del...