PutteA skrev:Jo, om man lyckas lyfta blicken lite och se till vad Brynäs gjorde så kan man faktiskt se ett och annat taktiskt. Saker som inte Brynäs gjort tidigare. Dom var väldigt täta, framför allt i mittzon. Sen sa jag inte att det bara var Brynäs taktik som ledde fram till resultatet utan en kombo av en smart gameplan och en motståndare som inte var intresserat av att göra jobbet. Eftersom Hallam sällan bänkar spelare, så blir det att han saknade motdrag idag. Manners gameplan var ganska tydlig: Sätt stopp tidigt i banan, och ge inte Växjös backar tid i första fasen. Skapa kaos och oreda. Detta lyckades dom med till 100%. Vi har sett det många gånger tidigare, hur känsliga vi är när motståndaren sätter hård press initialt i banan. Brynäs hade dom absolut viktigaste ingredienserna i sig idag till skillnad från våra spelare, man var beredd att betala priset för 3 poäng.
Brynäs ligger under med två inför sista. De har en gameplan. Men att Janis fumlar lite bakom mål och att två backar går på samma kille istället för endast en gör det helt öppet för Rödin att kliva in helt ohotad efter 10 sekunder. Spelarna är inte påkopplade. Andra målet är ett skott i stolpen som far ut och på en spelare och sedan stolpe in. Det ger Brynäs
momentum och restan av matchen skulle jag säga är ganska mycket konsikvens av de händelserna. Brynäs rider på den framgångsenergin och Växjö släppte fler mål. Att växjö just nu inte har vad som krävs för att spela på ledning är klart. Vad det beror på är svårare att veta. Men nu hände det igen och mál 3,4,5,6 bekymmrar inte mig eftersom de bara är en konsikvens av det momentum som de två första målen ger som åtminstone enligt mig inte har något med speciell taktik att göra utan om vilka som vill mest och checkar in helhjärtat direkt från start vilket ofta ger tur och tillfälligheter med sig.
Vi får se om Hallam och Evertsson kan idenfiera och åtgärda felet. Men tappar hellre några ledningar nu i början om laget forsätta börja med att ta ledningar för statistiskt är det extremt viktigt för att öka chanserna att ta hem poäng.
Så frågan är om det är en mätthet, dålig inställning eller brist hos spelare eller trupp. Men just i den här matchen och de två snabba målen kan enligt mig inte kopplas till att brynäs kom ut med någon ny taktik utan att de ville mer och det gick dera väg.