Målvakter 3
Larmi - Åhman
Två målvakter som får konkurrera om förstaplatsen. Hoppas att konkurrensen kan få båda att höja sig, fortfarande relativt unga och borde vilja framåt. Försvaret är starkare i år och borde ge målvakterna en extra boost. Hade känts skönare med en stark etta. På förhand är vi i botten av SHL-lagen om man jämför förstamålvakter men som målvaktspar ligger vi bättre till med två jämna.
Försvar 4,5
Persson - HHA
Bengtsson - Cooper
Koivisto - Lowe
Claesson
Krupic
Hade den defensiva pjäsen varit ett snäpp upp från Lowe hade det varit 5 stjärnor. På förhand ändå ett av seriens bästa försvar. Förhoppningsvis är Koivisto tillbaka frisk och redo, men är han inte det så finns det spelare som kan avlasta. Skador kommer säkert dyka upp men vi hoppas på att undvika förra säsongens sjukstuga.
Anfall 4
Kossila - Rosén - Blichfeld
G. Gustafsson - Kellman - Sexton
Lundberg - Stjernborg - Rieder
Nilsson - Josefsson - Ågren
H. Gustafsson
Om försvaret är en stark 4:a så är anfallet på förhand en svag 4:a. Har väntat hela sommaren på en riktigt fin smällkaramell som aldrig kom. Samtidigt så får man ändå förundras över att det är en ganska gedigen skara när man tittar på spelarna. Visst är man lite orolig för produktionen men alla spelare har redan bevisat att man bemästrar SHL-nivå fint. Inför ställer jag frågetecken på Ågren och om han kan hitta en hög nivå igen efter skador. Det andra frågetecknet ställer jag kring vår kära kapten Josen, stundtals tufft förra året och vågar man plocka av honom om detta är året då det börjar gå för fort runt honom?
Inför finns det tusen olika sätt att ställa upp anfallet. Vill gärna se om Blichfeld kan hitta kemi med Rosén och bli en forward för 40 poäng. Stjernborg tror jag kommer göra en riktig kanonsäsong. Han är center i grunden och därför tycker jag han ska få chansen att börja där. Med rutin runt sig tror jag det kan bli en av seriens jobbigaste linor att möta. Behöver man flytta ut Stjernan som forward finns Kossila att tillgå. Att starta med Kossila som forward gör det enklare att ge Kellman gediget med tid som center. Känns inte naturligt att sätta Kellman som tredje center när han egentligen kanske är vår bästa.
Tränare 4
Jönsson - Rahm - Hellgren
Är jag snäll att ge dem 4 stjärnor? Den enda som på allvar stått som huvudtränare i eliten är Rahm, det gick ju sådär
. Men någonstans vet alla hur det går till att vinna mästerskap, de har gjort det förut. Den mest spännande värvningen inför säsongen är faktiskt Jörgen. Vad ska hända nu liksom? I ett decennium har vi tittat på samma slags hockey med Hallam vid rodret och nu kommer (äntligen) något nytt. Ser med skräckblandad förtjusning fram emot hur JJ kommer formera laget och implementera sin spelfilosofi.
Placering: 5:a
En vanlig säsong hade den här truppen absolut kunnat gå för serieseger men säsongen som kommer är en riktigt fin upplaga av SHL som osar klass. Truppen kommer behöva fyllas på under säsongen, med vad får hösten utvisa.