Lakejerna vs Nybroklacken

Här diskuterar du ämnen som har med klacken att göra.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Hmm » mån feb 23, 2004 9:52 am

Jag tycker det är frapperande att match efter match höra, eller rättare sagt INTE HÖRA, Lakejerna när det går tungt för Lakers. Det är lätt att "stödja" sitt lag när det går bra, då är man på gott humör. Men när det är kämpigt på isen så står Lakejerna tysta och tittar på och kommenterar spelet. Igår stod jag på olika platser under matchen. Under första perioden stod jag mellan klackarna och då var det fördel Lakejerna. I andra stod jag vid matchklockan, då hördes inte Lakejerna, den perioden vann Nybros klack. I tredje var jag på läktaren vid sidan om Lakejerna och blev besviken eftersom Nybros klack vann den perioden också. Era klackledare kämpar på men det kan inte vara lätt.

Till alla er som är med i Lakejerna och hejar på ert lag vill jag säga: Ta inte detta som kritik, ta det som konstruktiv kritik! Rannsaka er själva och sluta klappar er på axlarna och berömma er själva hur duktiga ni är. Det är hur ni upplevs av alla andra på matcherna som sätter ert betyg, inte ni själva. Jämför man era ramsor mot de ni hade förra året har ni anammat nya långsammare, med lägre tonart. Finns det inga lite gladare med högre tonläge som kan peppa killarna på isen och alla andra som kollar på matchen?
Hmm
Forumamatör

Inläggav Putte#24 » mån feb 23, 2004 10:24 am

sluta klappar er på axlarna och berömma er själva hur duktiga ni är

Är det verkligen så?

Tycker det är synd att det försvinner massa folk från klacken i pauserna... Det är också hopplöst när det är så jävla trångt, jag tror vi behöver en ny hall för att klacken ska kunna bli riktigt bra på hemmaplan.

Förrövrigt så tycker jag att så många Nybrobor borde höras mycket mer...
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav buck » mån feb 23, 2004 11:56 am

När det är olidligt spännande ÄR det jävligt svårt att få nåt vidare bra tryck. Frånsett mellanperioden tycker jag det var bra igår. Känns skönt med EN seger iaf. ;)

Sen instämmer jag med Putte...
AIA var inte en tredjedel av nybroiterna o lät ohyggligt mycket mer. 500+ borde lyft taket.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Hmm » mån feb 23, 2004 12:14 pm

Det är ju bra att ni som står i klacken tycker att det är bra tryck men ni missar poängen. Alla andra ska också tycka att det är bra tryck, de som står en bit ifrån. Dessutom fokuserar ni på att nybros anhängare var 500+ och de borde ha låtit mer. Alla de andra då? Vilket lag höll de på? Det borde bli ungefär 3500- kvar som höll på Lakers. Hade Lakejerna lyckats skapa tryck så hade nog "övriga" Lakersfans hängt på! Men det krävs att klacken leder oss övriga, vi kan inte leda klacken.
Hmm
Forumamatör

Inläggav Per Carlsson » mån feb 23, 2004 12:26 pm

Det var ju inte ett skit sämre tryck igår än vad det brukar vara så om du inte tyckte det var dåligt igår så är det ju riktigt kasst jämt i så fall.

Personligen tycker jag inte klacken kan göra så mkt mer än att hålla igång, sen är det ju upp till resten att hjälpa till och det är nog där problemet ligger. Ingen kan väl påstå att inte själva klacken skapar tryck, däremot blir det ingen bra stämning rent helhetsmässigt om inte övriga ståplats samt sittplats inte hjälper till.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Hmm » mån feb 23, 2004 12:48 pm

Det är bra att detta diskuteras. Jag säger bara hur jag upplevde det igår. Frågor som ligger nära är väl. Hur kan man skapa ett bättre tryck? Ska klacken spridas ut på lite större område? Behövs det fler klackledare samtidigt? Mer trummor? Andra hejarramsor?

Lakejerna kanske borde sätta sig ner och fundera lite på detta. Vilket syfte har Lakejerna? För mig borde det vara att lyfta laget till oanade höjder. För att det ska bli riktigt bra tryck gäller det att få med sig övriga publiken. Då kanske man ska undersöka hur man kan nå dit.
Hmm
Forumamatör

Inläggav Putte#24 » mån feb 23, 2004 1:37 pm

Hmm skrev:Det är bra att detta diskuteras. Jag säger bara hur jag upplevde det igår. Frågor som ligger nära är väl. Hur kan man skapa ett bättre tryck? Ska klacken spridas ut på lite större område? Behövs det fler klackledare samtidigt? Mer trummor? Andra hejarramsor?

Lakejerna kanske borde sätta sig ner och fundera lite på detta. Vilket syfte har Lakejerna? För mig borde det vara att lyfta laget till oanade höjder. För att det ska bli riktigt bra tryck gäller det att få med sig övriga publiken. Då kanske man ska undersöka hur man kan nå dit.

Tror du inte detta diskuteras inom LL? Vi har testat många saker genom åren... Själv tycker jag det var grymt tryck emellanåt och många av oss stod inte tysta många minuter, sen känns det ibland som vissa tror att klacken består av maskiner som bara ska mala på lika bra oavsett vad som händer. Det funkar inte så, vi har också känslor... Kan hålla med om att vi skulle behöva fler ledare men det är kanske inga fler som vill/vågar?
Har du varit i Nybro eller Ängelholm och hört hur deras klackar låter när inte spelet är på topp? Vad jämför du oss med?
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav Frasse » mån feb 23, 2004 1:42 pm

Ni får inte glömma att bortaklacken står i en resonanslåda.

Lakejernas ljudtryck försvinner pga av ljuddämpningen i hallen å när det är mycket folk så dämpas det ännu mer.

ett återkommande problem är att klacken inte är samlad pga att det är mycket folk som vill stå i klacken men dom vill knappt va med å sjunga.

När jag själv står i klacken så kör jag så stämmbandet får stryk....kan jag inte vad med å sjunga så står jag inte i klacken...utan vid sidan om istället
Användarvisningsbild
Frasse
Forumentusiast

Inläggav C70T5 » mån feb 23, 2004 1:45 pm

Hmm, är ju helt ute och seglar,
Växjö klacken är bra, inget snack om saken.
Bättre publik?
Vi har ju södra allsvenskans merst engagerade sittplats.
Skitsnack att det inte var tryck igår, för det var det.
Och det är ju som föregående talare sa, man kan ju inte stå och "mala" hela tiden.
Klacken gör ett mycket bra jobb, all cred till Lakers Lakejer!
Jag tror att "Hmm" är ifrån Nybro, och spelar oss ett spratt.
Men ta nu inte detta som negativ kritik....

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Hmm » mån feb 23, 2004 2:04 pm

Jag är faktiskt inte från Nybro, om nu någon av misstag skulle tro det. Mitt inlägg i debatten var att väcka tankar på hur det kan bli bättre stämning i hallen!

Det är väldigt meningsfullt att svara "Vi har ju södra allsvenskan mest engagerade sittplats"

Visst, det låter jättebra, men kan det inte bli bättre???

Klacken kämpar på och klackledarna sliter all heder åt er som kämpar! Men kan man göra det på ett annat sätt eller med andra hjälpmedel? Bortaklacken i en "resonanslåda" och hemmaklacken ljuddämpad!? som Frasse skrev. Måste det vara så? Kan inte Lakejerna få det bästa stället att stå på?

När isen försvinner på östersjöhavet är jag gärna ute och seglar men just nu är det lite för kallt för det. I dessa tider håller jag hellre på med ishockey. :wink:
Hmm
Forumamatör

Inläggav ao » mån feb 23, 2004 2:06 pm

Kanske inte så lätt alla gånger att hela tiden koncentrera sig på att "hålla igång" när spelet och matchen står och väger. Då är jag iallafall så inne i hockeyn att man knappt reagerar på nåt runt i kring en...
njae
Användarvisningsbild
ao
Forumproffs

Inläggav Linda » mån feb 23, 2004 2:23 pm

Hmm skrev:Det är bra att detta diskuteras. Jag säger bara hur jag upplevde det igår. Frågor som ligger nära är väl. Hur kan man skapa ett bättre tryck? Ska klacken spridas ut på lite större område? Behövs det fler klackledare samtidigt? Mer trummor? Andra hejarramsor?

Ett av problemet är väl att vi ofrivilligt blir FÖR utspridda och uppblandade med folk som vill stå vid oss men inte göra sitt för att hjälpa till att höras.

Fundera på syftet med Lakejerna? Lakers Lakejer är en supporterförening som ska stödja Växjö Lakers i med och motgång. Både på och utanför isen. Klacken är en del av vår verksamhet.

För att få riktigt bra tryck krävs det att HELA publiken är med och hjälper till, inte bara förlita sig på klacken.
Våra förutsättningar här hemma är dåliga, med flacka läktare och alldeles för många som står vid oss för att vara med om stämningen inte för att bidra till den.

Vi ÄR bra, jäkligt bra på det vi gör. Vi stödjer vår förening både borta och hemma. Kanske inte med massa bussar varje gång men vi är där iaf. Det är långt ifrån alla lag som har en sådan supporterklubb i ryggen. Vi är fortfarande en mycket ung förening och lär oss hela tiden.
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum

Inläggav Klonis » mån feb 23, 2004 2:25 pm

Frasse skrev:ett återkommande problem är att klacken inte är samlad pga att det är mycket folk som vill stå i klacken men dom vill knappt va med å sjunga.

Håller helt klart med där det är ett av dom större problemen men som är svår att fixa så länge vi har denna hallen
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Inläggav Hmm » mån feb 23, 2004 2:44 pm

Klonis skrev:
Frasse skrev:ett återkommande problem är att klacken inte är samlad pga att det är mycket folk som vill stå i klacken men dom vill knappt va med å sjunga.

Håller helt klart med där det är ett av dom större problemen men som är svår att fixa så länge vi har denna hallen

Visst,ett problem som är svårt att lösa. Men är det omöjligt?

Vi kan inte leva i förhoppningen att en nybyggd hall löser våra problem. Den hallen finns ännu inte så problemet måste lösas i vår befintliga hall. Eller också gillar vi läget och kör på som vanligt utan att reflektera mer. 8O
Hmm
Forumamatör

Inläggav Linda » mån feb 23, 2004 2:49 pm

Eller också gillar vi läget och kör på som vanligt utan att reflektera mer.

Vi gillar inte läget utan diskuterar detta problem mycket. Tex på den utvecklingsdag vi hade för ett par veckor sedan.

Just det faktum att läktren ser ut som den gör är inte vi kan göra något åt utan får finna oss i.
Att det står mycket folk bland oss som inte vill bidra till stämningen är inte bara vårt problem utan det gäller att alla som står där rannsakar sig själva också.

Vi kan måla vår sektion och/eller spärra av men då gäller det att alla respekterar det också.
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum

Klacken

Inläggav Pege » mån feb 23, 2004 3:08 pm

Jag tycker inte heller att klacken inte var riktigt på hugget då det som mest behövdes igår, framförallt i andra perioden. Det står, som några före mig också kommenterat, för många med tröjor och mössor som inte sjunger i klacken. För att resten av ståplatsläktaren, där jag själv står, skall "lyfta" behövs mer tryck från klacken. När det är bra tryck från alla på "klacksidan" lyfter även resten av ståplats. Då kan även jag sjunga med, utan att folk tror att man är full. För övrigt var det bra att Bison fick igång slipsläktaren ett tag igår. Kanske är det så att det måste finnas en klackledare som går runt och puschar på de olika sektionerna.
Sen är det så att man kan inte jämföra borta och hemmaklack på den här nivån. På bortamatcherna sjunger de flesta med i klackens sånger, men hemma är man tyst. Det trycket vi hade i Halmstad var ju helt enormt. Jag har flera gånger stått i DIF:s fotbollsklack, bl.a i derbyn bland 35000 på läktarna, och det trycket vi hade i Halmstad var på "ståpälsskalan" nästan lika högt. [/u]
Shjon Podein får för lite credit för sitt slit!!
Användarvisningsbild
Pege
Forumamatör

Inläggav Hmm » mån feb 23, 2004 3:49 pm

Vi kan måla vår sektion och/eller spärra av men då gäller det att alla respekterar det också.[/quote]

Måla eller spärra av sektionen vet jag inte om det löser problemet. Det kan bli så att övriga tycker att lakejerna "har privilegier" och det kan aldrig uppfattas som positivt.

Men det är bra att ni håller på att utveckla verksamheten hela tiden, som Linda påpekade. Vi får aldrig luta oss tillbaka och säga: "Vad bra vi är" för då kommer flera att bli bättre än oss. Föreningen är ung men förhoppningsvis kommer vi inom en snar framtid att vara ett etablerat lag i superallsvenskan eller varför inte elitserien. Men innan vi är där finns det mycket jobb att göra så låt oss försöka förbättra oss på alla plan så blir vi en helt oslagbar förening.
Hmm
Forumamatör

Inläggav Putte#24 » mån feb 23, 2004 5:10 pm

Måla eller spärra av sektionen vet jag inte om det löser problemet. Det kan bli så att övriga tycker att lakejerna "har privilegier" och det kan aldrig uppfattas som positivt.

Det var precis av den anledningen vi aldrig gjorde detta inför denna säsongen.
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakerdome » mån feb 23, 2004 5:46 pm

För mycket sega tråkmånsar på matcherna.
Även om matchen står och väger så kan man väl bjuda till under speluppehållen ialllafall.

Anledningen till att det blir sån bra stämning på bortamatcherna är ju att då är bara dom riktiga entusiasterna med. Man slipper dom som står i klacken utan att hjälpa till.

Lakejerna klarar sig med en som leder dom, sätt dom andra i andra delar av hallen istället. Man märker ju att många behöver nån som får igång dom. Där jag stod igår så fick t.om jag igång en hel del runt omkring mig varje gång jag började klappa och hojta som en idiot. Dom rycks liksom med om andra sätter igång..
Användarvisningsbild
Lakerdome
Forumdemon

Inläggav Klonis » mån feb 23, 2004 6:36 pm

ja och var nybro nu 800 fans (vilket jag inte tror att ni var) på läktaren i går så borde ni ha hörts fan så mkt mer
Användarvisningsbild
Klonis

Inläggav Lakerdome » mån feb 23, 2004 6:39 pm

800? knappast.. Var dom ens hälften?
Användarvisningsbild
Lakerdome
Forumdemon

Inläggav INDIAN #66 » mån feb 23, 2004 6:40 pm

Hmm:
Skrek du själv nåt under matchen ? Tror säkert du är välkommen och hjälpa till med en tung stämma i klacken. Varför inte redan på onsdag i Örebro ? :ok: :clap: :clap: :clap: :wink:
Bild
Användarvisningsbild
INDIAN #66
Forumentusiast

Inläggav Varanen » mån feb 23, 2004 6:43 pm

Hmm skrev:Rannsaka er själva och sluta klappar er på axlarna och berömma er själva hur duktiga ni är.

Det där tycker jag är ett märkligt uttalande. Klacken kan inte hjälpa att det finns de som tycker att klacken gör ett bra jobb. Jag har inte upplevt någon självgodhet alls i LL. Utan det förs kontinuerligt ett resonemang om hur föreningen skall kunna bli bättre på att stödja laget. Jag kan lova dig att det finns många som lägger ner åtskilliga timmar på att höja hockeyupplevelsen för oss alla.

Ingenting är givetvis så bra att det inte kan bli bättre. Gårdagens match var inte klackens bästa. Men någon dålig klackmatch gjorde de inte, sett till hela matchen. Alla KONSTRUKTIVA idéer är alltid välkomna. Personligen tycker jag det är svårt hitta lösningar och förbättringar som klacken själva inte redan tänkt på. Jag har bara en förhoppning om att vi alla skulle vara lite gladare i att sjunga.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakerdome » mån feb 23, 2004 6:47 pm

Kan du skriva upp att jag gjorde, all min ilska som växte fram mot nybroiterna under den tysta minuten omsattes till riktigt vrålande.

Kan tyvärr inte följa med till örebro, ska använda min sköna stämma till att tokheja fram Troja i sunnerbohov istället!! :headbang:
Användarvisningsbild
Lakerdome
Forumdemon

Inläggav Snoken » mån feb 23, 2004 7:04 pm

Det finns bara ett problem å det är att många som står där inte sjunger. Jag tycker det är piss att vissa står där för stämningens skull och för att få kalla sig lakej när de inte drar sitt strå till stacken. Känner man inte för att sjunga, ja då ska man inte stå där. De dagar jag inte känner för att sjunga så står jag vid sargen. Sen att det också är lite dåligt må så vara men står man i klacken SÅ SJUNGER MAN!! Simple as that.
Användarvisningsbild
Snoken
Forumterrorist

Inläggav Putte#24 » mån feb 23, 2004 7:06 pm

Lakejerna klarar sig med en som leder dom, sätt dom andra i andra delar av hallen istället. Man märker ju att många behöver nån som får igång dom. Där jag stod igår så fick t.om jag igång en hel del runt omkring mig varje gång jag började klappa och hojta som en idiot. Dom rycks liksom med om andra sätter igång..

Detta har diskuterats en hel och jag tror mer på att samla alla som är riktigt taggade på samma ställe. Visst kan det bli bra som igår när Bizon var på sittplats men i längden tror jag det är svårt att hålla igång andra delar av hallen under längre perioder. Det är dessutom inte så kul att inte själv få vara med i klacken där det värsta draget är :roll:
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav Klonis » mån feb 23, 2004 7:15 pm

håller med dig putte
det är ju därför som man ställer sig i klacken istället för att använda dom 2 bästa platserna som hallen har på sittplats som man betalat dyrt för :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Klonis

Inläggav LaKaj » tis feb 24, 2004 12:47 am

Jag uppfattar att "Hmm" tycker att Lakejerna är bra. Ja, till och med så bra att det finns ytterligare utvecklingsmöjligheter. Visst hade stämningen varit ändå bättre ifall han/hon hade stått i klacken och sjungit istället för att gå omkring i hallen och lyssna på klacken, men jag tycker att synpunkterna som kommer är mer värda. Dock håller jag inte med om allt.

En sak jag håller med om är att det behövs rappa ramsor om det går tungt för laget och inte långsamma, dova som det ibland var igår. Appropå det största "problemet" (angenämt sådant eftersom klacken är stor) med att det finns de som inte sjunger då de står i klacken, så brukar jag (då jag står i klacken. Det är inte alltid) säga till dem att bidra till stämningen eller lämna plats till någon annan. Det brukar oftast fungera.
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Användarvisningsbild
LaKaj
Forumdemon

Inläggav Hmm » tis feb 24, 2004 10:03 am

LaKaj skrev:Jag uppfattar att "Hmm" tycker att Lakejerna är bra. Ja, till och med så bra att det finns ytterligare utvecklingsmöjligheter.

Det är rätt uppfattat, jag tycker LL är kanon. Det är inte många lag som har en sådan klack att luta sig emot. Det var bara ett år sedan som aftonbladet hade en listning av alla, och då menar jag ALLA, hallar i alla sporter i hela Sverige där det var bäst drag. De 20 bästa listades och där var Lakerdome med. Det var förra året och ett j..vla drag på matcherna. I år upplever jag att det inte är samma höga stämning som förra året. Jag kan ha fel? Eller kanske jag är bortskämd av er höga nivå ni hade förra året. Kan det vara så enkelt att förra året gick det oförskämt bra för laget och då är det lätt att heja på laget. I år har de fått kämpa mer och det har varit hårdare motstånd vilket har krävt att de i laget behövt höja sig ett snäpp. När det blir jämnt och spännande är det lätt att "fastna" i matchen istället för att peppa laget, det är lätt att förstå. Jag vill också ge en eloge till LL att ni hejar på ett positivt sätt på ert eget lag. Andra klackar försöker gärna klanka ner på motståndarna och domaren, det låter inte snyggt.

Sen måste jag erkänna att jag inte skrek så mycket på matchen senast, jag brukar inte stå i klacken. Jag brukar sitta på sittplats. Men sista matchen borta mot Troja förra året var jag i klacken och då hade jag svårt att få fram rena ljud dagen efter, det lät mest som hest kraxande. Står man i klacken SKA man heja på laget. Helst ska man skrika men det hjälper även att klappa och på så sätt skapa stämning. Det är helt rätt som flera har påpekat att man inte kan skrika hela tiden.

Det jag hoppas kommer ut av detta är att LL fortsätter att utvecklas på ett positivt sätt så att Lakerdome kommer att vara kvar på listan med hallarna med bäst drag i. 8)
Hmm
Forumamatör

Inläggav Zrekal » tis feb 24, 2004 10:25 am

Nu har du ju i flera inlägg påvisat att du inte tycker lakejerna är så bra som de borde men inte kommit med några förslag på förbättring. Tycker det är dags för det nu, det leder ingen vart att diskutera nått man finner som ett problem utan att själv bidra med lösningar på det.
Du pratar om konstruktiv kritik men jag ser ingen konstruktiv kritik från dig hmm...bara ett vädrat missnöje.

Jag tycker inte det är sämre stämmning i år än förra året, snarare tvärtom. Lakejerna är bättre i år, mycket bättre.
Användarvisningsbild
Zrekal
Forumdemon

Inläggav Putte#24 » tis feb 24, 2004 10:32 am

I år har de fått kämpa mer och det har varit hårdare motstånd vilket har krävt att de i laget behövt höja sig ett snäpp. När det blir jämnt och spännande är det lätt att "fastna" i matchen istället för att peppa laget, det är lätt att förstå.

Precis därför så tror jag att det är så, förra säsongen gick allt på räls och det var avslappnat på läktaren. Det är inte ofta man kan slappna av längre för nu är det ALLVAR hela tiden.
Personligen tycker jag nog ändå att klacken har vuxit en aning och hörs högre nu men kanske inte håller igång riktigt lika långa stunder som förra säsongen.
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav Hmm » tis feb 24, 2004 11:04 am

Rickard Andersson skrev:
Du pratar om konstruktiv kritik men jag ser ingen konstruktiv kritik från dig hmm...bara ett vädrat missnöje.

Läs tidigare inlägg så ser du ett flertal förslag på förändringar. 8O
Hmm
Forumamatör

Inläggav KyriakoS » tis feb 24, 2004 12:53 pm

Det jag har retat mig på ett antal gånger är att folk som står i klacken gör inte mer än att just står där.. i klacken SKA DET SJUNGAS... ALLTID OCH AV ALLA!!! ...det är i motgång bra klackar syns

...sen kanske det skulle vara en idé att ha fler ledare på samma gång som samarbetar för att få med mer folk

P.S va och kollade på HV och dom har mycket sämre klack än oss 8) D.S
Användarvisningsbild
KyriakoS
Forumproffs

Återgå till Klacken