Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Inläggav Svartvadet » fre sep 27, 2024 6:19 pm

Lugna och fina nu.

Det är tre omgångar in. Börja prata om lyfta bort C och sparka Jörgen osv låter mer som HV-fasoner. Jörgen gör det han kan med det material han förfogar över. Joel har rätt att ha en dipp, precis som alla andra.

Den typen av diskussioner kan vi ha när vi är 10 omgångar in och börjar få en förståelse om vart laget står.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav mollers » fre sep 27, 2024 10:38 pm

Kritiken mot Joels C är obefogad och oseriös.
mollers
Forumdemon

Inläggav bratsson » lör sep 28, 2024 11:05 am

Nej jag står fast vid det.
Nu känner jag inte Joel alls egentligen och borde inte ha åsikt men jag ser inte honom som någon pådrivare.. Mer en skön kille.

Lundberg borde vara det seriösa alternativet.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
bratsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » lör sep 28, 2024 11:43 am

Jag känner honom och kan lova att han sätter sjukt höga krav på sin omgivning. Han har inte fått C utav en slump.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Härmapan » lör sep 28, 2024 12:09 pm

Att byta lagkapten efter 3 omgångar…???

Det tror jag är en otroligt dålig ide!
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum

Inläggav bratsson » lör sep 28, 2024 12:10 pm

Det låter bra, men har han den pondus/respekt som behövs och får med sig alla?

Jag har höga krav här hemma men får sällan med mig alla på tåget [emoji28]

Jag har säkert fel och Joel är rätt man på rätt plats, men jag glömmer aldrig Josefsson... Går in i semifinal mot Frölunda, halft död av skador och sätter ett så otroligt viktigt mål.

Reddox? Där har du en som gick i bräschen.

Jag har inte sett Joel steppa upp och vara den där ledande spelaren som man kan hålla sig i när det blåser.
Inte förra säsongen och absolut inte i år.

Hoppas han växer in i det.

Shit vad skit jag kommer få nu känner jag, men det är väl vad forum är till för.
Senast redigerad av bratsson lör sep 28, 2024 12:29 pm, redigerad totalt 1 gång.
bratsson
c/o LL´s Forum

Inläggav bratsson » lör sep 28, 2024 1:25 pm

Och nej, menar inte att säsongen är körd för att Joel är kapten...

bratsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » lör sep 28, 2024 4:06 pm

Jag förstår precis vad du menar.

Men jag kan lugna dig med att han ställer krav och gå i bräschen på många sätt.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Re: Everts VLH (1[emoji239[emoji2394]]/1[emoji239[emoji239[e

Inläggav PutteA » lör sep 28, 2024 4:22 pm

Jag känner också Joel lite grann och kan också stryka under att han är en riktigt tjurig jävel när det kommer till tävling. Det spelar ingen roll om det är en rolig tävling på golfbanan eller en SHL match, det lyser i ögonen på honom. Och kraven på omgivningen kommer med allt detta. Samtidigt som han är som du säger, en skön kille. Vilket jag tycker är den ultimata kombon för att vara en bra kapten.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav bratsson » lör sep 28, 2024 4:47 pm

Gott å höra.
Jag utgår från det man ser på isen och det säger ju inte hela sanningen så klart.

Hoppas inte C:et tynger ner hans axlar allt för mycket och att han hittar tillbaka den gamla vanliga Joel.

Sedan blev han väl framröstad av spelarna i ligan till bästa back? Så jag ska nog sätta mig ner i båten. [emoji28]
bratsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » lör sep 28, 2024 5:40 pm

Är mer frågande till följande:

Varför högg vi inte på Karlkvist? Exakt den typ vi saknar.
Vad hände med Högberg och Cederqvist? Bägge bäst i Frölunda mer eller mindre.

Rosén är såklart svårt att ersätta, men en naturlig spelfördelare i PP saknas också - eller tänkte man Koivula där?
Mackan då, hur ersatte man han? Jag minns när vi värvade Ortega, förvisso flopp, men där fanns iaf tanken om en målskytt.

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig. Vi vet dock med att det inte går ligga i toppen år efter år med en utav de lägsta budgetarna. Målet i år kanske faktiskt bara är att hålla sig kvar? Isf är det helt skäliga resultat hittills.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav bratsson » sön sep 29, 2024 8:26 am

Svartvadet skrev:Är mer frågande till följande:

Rosén är såklart svårt att ersätta, men en naturlig spelfördelare i PP saknas också - eller tänkte man Koivula där?
Mackan då, hur ersatte man han? Jag minns när vi värvade Ortega, förvisso flopp, men där fanns iaf tanken om en målskytt.

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig. Vi vet dock med att det inte går ligga i toppen år efter år med en utav de lägsta budgetarna. Målet i år kanske faktiskt bara är att hålla sig kvar? Isf är det helt skäliga resultat hittills.
Ja det där med att köpa en färdig "produkt" för normalpris gör inte Evertsson.

Antingen skadat gods eller billig utvecklingspotential gäller.

Örebro är kända för att buda högst, t.ex för Holm som dom pungade ut ca 300k/månad. Där är jag på Evertssons sida + att Örebro nästan alltid har fullsatt vilket vi sällan har.

Det är vi och Skellefteå som ligger relativt långt ner i löneligan med skillnaden att Skellefte spottar ut talanger.

bratsson
c/o LL´s Forum

Inläggav vlk » sön sep 29, 2024 9:22 am

bratsson skrev:

Örebro är kända för att buda högst, t.ex för Holm som dom pungade ut ca 300k/månad. Där är jag på Evertssons sida + att Örebro nästan alltid har fullsatt vilket vi sällan har.

Det är vi och Skellefteå som ligger relativt långt ner i löneligan med skillnaden att Skellefte spottar ut talanger.

Vi tar också fram juniorer som är ledande j-20 spelare på internationell nivå, och vi ligger långt upp i tabellen i J-20. Den stora skillnaden är väl vad som händer med de spelarna sen.

Säg vad du gör och gör vad du säger !
Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum

Inläggav bratsson » sön sep 29, 2024 10:26 am

vlk skrev:
bratsson skrev:

Vi tar också fram juniorer som är ledande j-20 spelare på internationell nivå, och vi ligger långt upp i tabellen i J-20. Den stora skillnaden är väl vad som händer med de spelarna sen.

Exakt, steget från J20 till SHL är stort.
Där är Skellefte klassledande och behöver inte lägga stora pengar på färdiga produkter.

bratsson
c/o LL´s Forum

Inläggav vlk » sön sep 29, 2024 10:53 am

bratsson skrev:
vlk skrev:
bratsson skrev:[quote="Svartvadet"]Är mer frågande till följande:

Exakt, steget från J20 till SHL är stort.
Där är Skellefte klassledande och behöver inte lägga stora pengar på färdiga produkter.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk[/quote]Med det sagt kan jag tycka att antingen Alfons eller Leo skulle varit en del av truppen redan i år. Eller båda. De eller någon av dom kunde varit 7-8 back redan i år. Det borde man klara om man är ledande internationellt i J-20. Men, båda kanske ville ha maximalt med istid och själva ville göra en säsong i allsvenskan.

Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum

Inläggav Aleks » sön sep 29, 2024 2:25 pm

Det känns som Lakers nästa "era" eller "fas" i SHL har börjat. Den första kanske kan kallas "framgångssagan", vad nästa kapitel ska heta är ännu skrivit i stjärnorna. De som burit Lakers på olika vis (Josen, Rosén, Reddox, Hallam mm) har lämnat och stafettpinnen har skickats vidare.

Även om många lämnat finns en del kvar, inte minst Evertsson. Tror som många skriver att nästa era måste bli en era där talangerna börjar komma fram i större antal. Vi kan inte längre matcha de främsta klubbarna i budget, då måste vi helt enkelt matcha och slå dem i talang och smartness. Vi är inte Skellefteå och ska inte bli, men tycker absolut att vi behöver se över hur vi fostrar talangerna för att på ett naturligt sätt bli en del av a-laget tidigt. Vilken spelfilosofi vill vi ha? Använder vi den även i akademin?
Aleks
Forumdemon

Inläggav Varanen » sön sep 29, 2024 2:48 pm

Dessutom så gäller hockey/krona fortfarande. Något vi varit bra på, och måste vara bra på även framöver.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » sön sep 29, 2024 3:17 pm

Det finns en obehaglig likhet med LHC - med skillnaden att de är losers och vi är fyrfaldiga mästare!

Men alla minns vilka brutala lag de hade, bara haglade stjärnor. Efter alla guldmissar så blev de kvar med Mange Johansson - som tog över som Kapten. Liksom Joel gjort hos oss. Deras kräftgång efter dess har inte undgått någon.

Vad händer efter Lundberg och Rasmussen lägger ned? Ponera att det är tre år till på sin höjd. Stjernborg lär testa lyckan i NHL. Freij och Wallenius lika så. Joel Svensson är en säsong ifrån arr vara Lekkerimäki nästa år.

Svårigheten är inte ta fram talanger, svårigheten är att hitta talanger som är tillräckligt bra för SHL men för dåliga för NHL.

Holmberg hoppas jag vänder tillbaka om det skiter sig, han kan fan bära ett lag på sina axlar
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav StenhårtSlagskott » sön sep 29, 2024 3:45 pm

HHA och Robert Hägg på waivers. Tre år med HHA skulle vara en drömförstärkning och kan finansieras med att Martinsson Lowe Rosén har utgående.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Inläggav Towen » sön sep 29, 2024 4:15 pm

Jag tycker ni är lite för dystopiska. Vi nollade Malmö borta igår. När gjorde vi det senast? Jag trodde det var kvällen 'Danske' skulle komma 'hem' och visa sina hemliga nivåer. Det blev RÅBÄÄÄR som glimrade till med ett klassavslut istället. Vi är i omgång fyra. Vi är vice mästare. Vi var topp-4 ifjol. Och vi har fortsatt en av landets vassaste lagledning (som nära varenda klubb i de två högsta serierna skulle ta emot med öppna armar rakt av om de blev lediga).

Det är alldeles för tidigt att definiera oss själva. Både för innevarande säsong och eventuell era.

'Macke' 'SYLVE' står uppsatt för St Louis farmarklubb Springfield Thunderbirds på EP. Ganska väntat. Det är ett nålsöga att ta egentlig plats i toppligan. Men jag antar han ger det säsongen ut?

Och vad är prognosen på vår nye 'Mäster FRÖBERG' - Karl HENRIKSSON? Han kommer åtminstone höja konkurrensen. Det är bra. Men vilken nivå har han i sig? Och kommer vi få del av talangen, eller handlar det om låsta och hemliga nivåer - som i fallet med 'Danske'?
Sitter vi på en FORSBACKA-KARLSSON eller en DRURY? En Joker eller Svartepetter?

Time will tell. HÄR OCH NU är vi med och slåss om femte guldet.
Towen
Forumdemon

Inläggav Aleks » sön sep 29, 2024 9:18 pm

Jag tänker att vi redan är inne i en ny era, varken vi vill eller inte. Med det sagt kan den eran också bli framgångsrik. Det jag menar med ny era är att förutsättningarna har förändrats från den förening vi var för 10 år sedan och några år framåt.

Det jag ser just nu är att den nya eran innebär att vi ligger en bit ifrån andra topplag i lönebudget samt att vi verkar få fram lite mer intressanta juniorer. Våra värvningar chockar inte längre hockeysverige (på förhand iaf) utan är från en hylla som konkurrenterna missar/avstår. Jag upplever också att den hype som Lakers hade i hockeyallsvenskan och in i SHL fram till första guldet avtagit. Det finns fortfarande publik som kommer men Växjöborna fick på kort tid uppleva det som andra klubbar inte fått göra på ett helt sekel.
Aleks
Forumdemon

Inläggav bratsson » sön sep 29, 2024 9:43 pm

Jag tror Evertsson och Hall var en av de första som gick hårt på underliggande stats vid värvningar.

Nu för tiden har de flesta lag anställt en statistiker(heter det så?) som har lika mycket koll/bättre koll på underliggande stats vid värvningar.

Mycket svårare för Evertsson att hitta billiga coming man eller billiga AHL-spelare då AHL har goa löner nu för tiden.

Evertsson är fortfarande bästa sportchefen men det är väldigt mycket jämnare nu för tiden.

bratsson
c/o LL´s Forum

Inläggav StenhårtSlagskott » sön sep 29, 2024 10:09 pm

Ser mer svårigheter i att Chief och Coach måste sätta en ny centerlinje med fyra nya centerforwards. Det gör lagbygget svårare eftersom han inte vet vad han har. 87 och 60 fanns alltid där.

Rasmussen skulle jag valt att ha i Josefssons roll om vi haft 11, 87 och 45. Lundberg är stark men tycker han är bättre på kant.

McLaughlin Kossila Eriksson
Blichfeld Rosen Ågren
Stjernborg Östlund Gustavsson
Lundberg Rasmussen Sylvegård
Nilsson, Svensson.

Målskyttar hade saknas även här men att ersätta en center som östlund skulle vara mycket lättare att lyckas med. Nu har McLaughlin flyttats in som center och som laget ser ut är det nog där han ska spela.

Stjernborg Rasmussen Blichfeld
Ågren Strandberg Svensson
Eriksson Koivula Robert
Nilsson McLaughlin Sylvegård
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Inläggav Towen » mån sep 30, 2024 3:22 pm

@Aleks, jag är med på ditt resonemang om skiften i era som så - jag vill bara inte ge upp epitetet framgång än. Vi är för snygga och bra för att inte ha framgång - Hockeyvärlden gungar men våra high-end hårprodukter står kvar i badrumshyllan :D

Jörgen lämnar efter säsongen för Färjestad vad det verkar (om man skall tro Madhawk i podden). Lite oväntat. Jag trodde på ett nytt tvåårskontrakt med oss. Hoppas det inte stör laget, men det tror jag inte. Man vill alltid vinna och ger allt för den klubb man tillhör här och nu. Både spelare och ledare. Om man inte kvalar nedåt mot sin kommande klubb :lol:
Stackars Joel KÄLLMAN - samma Head som var med och gav honom respass från Växjö - skickas Joel från FBK också då? :mrgreen:

Oerhört intressant att se vad som dyker upp istället. RASMUSSEN måste vara för grön? Åker man över Atlanten och flirtar med Jeremy COLLITON? Blir det något mer lågprofilerat underifrån vars varumärke man bygger själva (Lex HALLAM)? Jag har alltid gillat 'Robban' OLSSON, SAIK, men han skall ju till Frölunda.

Nu är det lite tidigt att spekulera. Vi vet inte hur 'Chief' och Jörgen resonerar med varann än. Här och nu, går vi för femte guldet.
Towen
Forumdemon

Inläggav Varanen » mån sep 30, 2024 6:40 pm

Towen skrev:Vi är för snygga och bra för att inte ha framgång - Hockeyvärlden gungar men våra high-end hårprodukter står kvar i badrumshyllan :D .

Bästa, och mest korrekta, analysen jag läst. 8)
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Dysterqvist » mån sep 30, 2024 9:46 pm

Eftersom Jönsson har familjen kvar i Karlstad lär han nog hamna där. Jag skulle gärna se Tomas Kollar som ersättare, älskar hans vinnarskalle och tjurighet.
Dysterqvist
Forumdemon

Inläggav StenhårtSlagskott » mån sep 30, 2024 11:15 pm

Om Coach Jönsson flyttar så är det RISK för Tomas Bulan Berglund. :shocked:
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Inläggav Härmapan » tis okt 01, 2024 5:25 pm

StenhårtSlagskott skrev:Om Coach Jönsson flyttar så är det RISK för Tomas Bulan Berglund. :shocked:
Nä fy för fan!

Då skulle jag ha svårt att hålla på Lakers…
Användarvisningsbild
Härmapan
c/o LL´s Forum

Inläggav StenhårtSlagskott » ons okt 02, 2024 1:43 pm

Är det Lundberg som ska opereras och blir borta hela säsongen så behövs en ny center.
Senast redigerad av StenhårtSlagskott ons okt 02, 2024 2:51 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » ons okt 02, 2024 2:18 pm

Ja, det behöver man ersätta isf
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav bratsson » ons okt 02, 2024 2:46 pm

"Martin ska opereras på tisdag och kommer att vara borta i flera månader. Det finns förhoppningar om att han kommer tillbaka mot slutet av säsongen, men vi får se. Han kommer att vara borta jättelänge, säger Jönsson och fortsätter:

– Det är klart att det är ett tufft besked för honom. Han är såklart nedstämd och orolig, men han vill fokusera på att han eventuellt kan vara med när serien närmar sig slutet. Vi hoppas att det blir så."

"På frågan om hur Lakers arbetar efter beskedet om Martin Lundbergs långa frånvaro säger Jörgen Jönsson:

– Vi, precis som många andra klubbar, tittar vad som finns på marknaden. Sedan får vi se vad som finns, om det passar och vad det är för karaktär."

bratsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons okt 02, 2024 2:47 pm

Hans ledarskap och gedigna spel hade behövts. En av kulturbärarna. Klart att vi behöver ersätta honom.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Towen » ons okt 02, 2024 4:39 pm

Tur ändå att det "bara" rör sig om en axelskada. När Jörgen beskrev 'Marre' som "nedstämd och orolig" fick man ju först tanken att det var något allvarligare invärtes.
Förhoppningsvis kommer Sveriges slutspelskung tillbaka lagom till slutspelet. Skellefteå borta i semi-1?

Kan det ändå följa lite möjligheter på det här? Att hitta en extern ersättare med offensiva kvaliteter på CV:t? Smartness i defensiven har vi redan inom laget.

Ja vi trampade vatten igår också men har ändå karaktär till en 2:a. Det visar sig att vi har en dödlig avslutare i 'COOP' - flytta upp och ut honom på en kant om måltorkan i laget fortsätter :clap:

Bra för självförtroendet hos både Emil och Dylan i OT. Nästan viktigare än extrapoängen. SWAG and SHOW OFF matters :clap:
Towen
Forumdemon

Inläggav vlk » ons okt 02, 2024 6:39 pm

Detta kan öppna en möjlighet för en riktigt bra offensiv förstärkning tills Lundberg är tillbaka . För han måste ersättas.

Användarvisningsbild
vlk
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » ons okt 02, 2024 6:50 pm

Borde ge Kossila try-out iaf, eller bara signa rakt av
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa