Slopa hemmamatcherna

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Slopa hemmamatcherna

Inläggav GS » tis jan 11, 2005 7:19 pm

Efter senaste matchen så frågar vi oss lite överlag vad som är fel med laget och varför presteras det inte bättre på isen än det gör.

Vi är nog alla överens om att pressen på att laget skall klara att ta sig till nästa års nya Allsvenska finns från många håll och det tror jag spelarna på isen känner av på alla vis och ligger säkert som ett stort ok på de flesta axlar bland spelarna vilket säkert påverkar både självförtroende och prestationsförmågan.

Spelare med redan knäckt självförtroende blir inte bättre av att få höra saker som jag upplevde från vissa håll i hallen i Söndags.
Jag gick runt lite i hallen och lyssnade på många orakel som högt och tydligt talade om för spelare vad man ansåg om deras sätt att spela hockey.

Vid en avblåsning så står det fem äldre herrar vid sargen och talade tydligt och högt om för en av våra spelare att citat: "Ta och åk hem till Norrland igen Lappjä,,el" slut citat, och man såg på spelarens reaktion att han tydligt hörde vad som sas och även hur han tog den kommentaren.

I periodpausen mellan andra och tredje perioden så står det ett par stycken och ger halls till spelarna när dom lämnar isen citat: En stor skandal att ni får representera Lakers, ni är ju för fan helt odugliga" slut på citat.

När spelare åker förbi plexit så står det hemmapublik och bankar i plexit och när spelarna tittar upp så ger man dom fingret.

Ja listan kan göras bra mycket längre, men jag tycker det är skrämmande att se hur vissa beter sig mot spelare och ledare i Laget under match. Tacka fan för att detta påverkar i negativ riktning på spelare som redan har stukade självförtroende och pressen bara ökar.

Därför den lite skämtsamma rubrik, men jag tycker ändå att spelet som presteras på bortais är bra mycket bättre än det som presteras här hemma och de supporters som är med och stöttar på bortais gör det man förväntar sig av sina supporters nämligen stöttar och hejar på laget och inte stjälper laget.
Användarvisningsbild
GS
Forumdemon

Inläggav Räven » tis jan 11, 2005 7:25 pm

Det finns en otrolig frustration bland supporters, den saken är klar.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Bortsprungen Lakej » tis jan 11, 2005 8:57 pm

Självklart skall man få bli förbannad under en match, men det som GS nämner är ju jävligt barnsligt. Känns lite kymigt när publiken nu verkar bli lika dålig som laget självt. Visst ska man få visa frustration, men inte genom att stå och visa finger vid plexit. :(

Däremot har jag aldrig fattat det här jävla tjatet om vilken enorm press som ligger på lakersspelarna och varför det är så hemskt. Vad är det som säger att press behöver vara något negativt, förutom fagerwall då som ständigt tar upp denna bit i sina krönikor. Att det ställs krav och press på en människa i dagens samhälle hör väl till vanligheterna. Även om gemene man inte spelar i lakers dress så visar sig dessa krav på andra sätt. De som spelar i lakers a-lag har valt att satsa på hockeyn och därmed ställs krav på dem som hockeyspelare. Presterar du inte tillräckligt så ryker du, precis som i näringslivet. Det handlar om att hantera dessa krav på bästa sätt. Så in med psykologen i lakers bås därför där verkar råda total mental kollaps just nu. Eller sjukskriv halva laget för utbrändhet.
Användarvisningsbild
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Inläggav Räven » tis jan 11, 2005 9:03 pm

Bortsprungen Lakej: Jag håller med dig, förstår inte heller varför just kraven ska kunna sänka killar som vet vad det handlar om. Nä, det ligger någonannanstans.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav GS » tis jan 11, 2005 9:56 pm

Det där köper jag inte alls att press inte skulle påverka enskilda spelare. Det ser man väl ganska tydligt i många sammanhang när det gäller idrott och kampen för att undvika diverse kvalstreck och man ser väl ofta exempel på lag som är klara för t.ex slutspel med ex antal matcher kvar och då kan spela ut på isen utan press.

Tycker att Rögle är ett talande exempel på detta om man jämför deras spel detta året med förra årets spel.
Naturliogtvis så har dom ny tränare med en annan spelidé och även förstäkt laget, men jag läste en intervju med Gunnar Persson om hur spelarna i Rögle från förra året bar på rejäla ryggsäckar från förra året och det var mycket jobb att plocka av dom.
Samma spelare som detta år spelar med ett enormt självförtroende och lyfts många snäpp.

Detta år är det extra press på föreningar,spelare och tränare för de lag som missar tåget i den nya allsvenska det är bara att inse.
Både ekonomiskt, publikt blir det ett tungt tapp för dom som missar Allsvenskan.
Och jag tror inte att det blir så lätt att värva bra spelare för de lag som missar, det ser vi ju med HV som hellre såg sina spelare som ej riktigt platsar i laget just nu dom lånade man ut till IKO istället.
Användarvisningsbild
GS
Forumdemon

Inläggav Räven » tis jan 11, 2005 10:17 pm

Nä, det är ingen lätt problematik, det håller jag med om.

Nä, de lag som missar nästa års Allsvenska, kommer dels att tappa spelare och som du säger kommer dessa lag att få svårt med att skaffa nya, samt de kommer också att tappa sponsorer. Att sedan ta sig tillbaka till Allsvenskan bör därför bli mycket svårt, med tanke på att fler lag slåss om att gå upp.
Likaså blir det svårt att hålla sig kvar i Allsvenskan för de lag som är i denna serie, det handlar om att se om sina hus på ett bra sätt, för konkurrensen kommer att bli stenhård.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tis jan 11, 2005 10:28 pm

Pressen på spelarna är hög, ingen tvekan om det. Det skall den vara. Men att peka finger och skrika rasistiska slagord när det går tungt för spelarna är tragiskt. Hur många i näringslivet presterar bättre om de får ett långfinger i ansiktet och blir ombedda att åka till hemorten?

Det krävs en skärpning på olika plan om vi tillsammans skall fixa hem detta. Förra matchen var riktigt trist i klacken då gnället överträffade allt vad jag tidigare upplevt. Gnällhörnan är positiva klubben i jämförelse. Det är så j-a många som vill dela segerns sötma i framgång, och som nu försöker gnälla sig över hindren. Världshistorien har visat att det aldrig har lyckats. Det är inte bara spelarna som skall vara av det rätta virket.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Skjut mer ger fler mål !! » tis jan 11, 2005 10:43 pm

Det GS skriver i inledningen på denna tråden är grymt osmakligt, men jag har själv märkt det, då jag av olika skäl sett enstaka perioder på annan plats än i klacken.

Vuxna människor som är så tragiskt negativa att man bara känner att man måste flytta sig därifrån, eller mannen som gick när det var 3 minuter kvar senast, han ruskade på huvet o gick ...?????

Jag sätter ej likhetstecken mellan engagemang och betenden som vi fått se prov på, nä det jag och tydligen oxå GS sett är något nytt för mig och faktiskt lite kusligt..

Imorrn vinner vi o hoppas på att stormen under onsdag kväll går norr om oss som dom lovade
Användarvisningsbild
Skjut mer ger fler mål !!
Forumamatör

Inläggav Niles » tis jan 11, 2005 11:01 pm

Opolerade farbröder ser man på varje idrottsarena man besöker..när det inte går bra skall det bara snackas skit och syndabockar skall tvärt utses på platsen..
Inte sällan samma personer som vill stå längst fram när solen väl lyser igen, dock ofta utan att själva bidra med mycket i något av fallen. Vi andra får kämpa på när det går sämre och glädjas när det går bra, ungefär som i livet i övrigt. Vi är inte direkt ensamma om fenomenet i alla fall.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav kaabe » tis jan 11, 2005 11:05 pm

farsan höll också på å muttra o gnälla som en galning sist(inte likt vår familj).

då sa jag till honom att han skulle passa bättre in på värendsvallen.

sen blev det tyst.... 8) 8)
Användarvisningsbild
kaabe
Forumproffs

Inläggav Bortsprungen Lakej » ons jan 12, 2005 11:44 am

Varanen-> Jag förstår inte riktigt delar av ditt inlägg. På dig låter det som om jag försvarar det agerande som beskrivs av GS, vilket absolut inte är fallet. Det förstår du säkert om du läser mitt inlägg igen.

För övrigt så var jag tyvärr inte på matchen i söndags och deltog således inte i det som du beskriver som gnällhörnan. Undrar därmed också; vad är det som är positiva klubben i jämförelse? Fattar inte riktigt vad du menar.

Det här tjatet om hur gnälligt det är förstår jag faktiskt inte heller. Är inte forumet till för att diskutera olika aspekter eller skall vi här enbart sitta och glorifiera spelarnas insatser? Hyfsat intressant forum det skulle bli om alla bara skulle skriva positiva inlägg. Tycker dessutom att det är spännande med lagom provocerande inlägg, då det blir en ordentlig fart i diskussionen.

Intressant dessutom det här med "mallen" för hur en riktig supporter skall vara. För dig varanen verkar inte kritik få existera. Kritiserar man laget när det går dåligt har du inte heller någon rätt att vara glad när det går bra. Riktigt konstig inställning måste jag säga. Självklart måste man som supporter få kritisera och vara förbannad på spelares inställning och prestationer. Det är ju i princip supportrarna som är klubbens arbetsgivare, då vi till största delen betalar deras lön.

Att skapa en stereotyp av den ständigt positive och glatt hejande lakejen kanske inte är så självklart som vissa lakejer, som gärna själva ser sig som de "riktiga" lakejerna, verkar tro. Alla personer fungerar inte så och tur är väl det. Att sedan komma och ifrågasätta hur mycket supporter man är bara för att man kritiserar laget och deras inställning är jävligt lågt. Alla som är med i lakers lakejer står ju i klacken för att man älskar laget- inte för att man vill stjälpa det. Tycker dessutom att det är bättre att det som du nu benämner som "gnäll" förs på forumet och inte i hallen, då det bara blir tråkigt.

Lakers Lakejer är en fantastiskt fin klack med bra stämning och det skall vi vara rädda om. Men samtidigt kan man inte styra över sina medlemmars åsikter genom att påstå att man inte är någon riktig supporter, eller av det rätta virket, om man går ut och kritiserar laget någorlunda sakligt. Personligen har jag stått i klacken sedan innan den hette lakers lakejer. På plats i hallen hejar jag för fulla muggar- men drar mig inte för att kritisera och diskutera i forumet. Det kommer jag att fortsätta med om vi så går upp till elitserien eller ramlar ner i ettan.
Punkt slut.
Användarvisningsbild
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Inläggav Varanen » ons jan 12, 2005 1:26 pm

Eftersom du inte snappade delar av mitt inlägg (enligt egen utsago)får jag klargöra en del:

1) Jag skiljer på kritik och gnäll.

2) Första stycket handlar om avarter. Sådant som inte hör hemma någonstans.

3) Jag står ibland inte i klacken, utan i hörnet vid konståkningen. Den betecknar jag som gnällhörnan då vi som står där ofta kommenterar matchens händelser högt, och inte alltid i positiva tongångar.

4) Jag tycker klacken var gnällig i söndags. Har inget med forumet att göra, utan beror på gnället i klacken. Se även punkt 1.

5) Kritik får existera, likaså gnäll, tjurighet, gråtmilt tjutande eller någon annan känsloyttring. Likaså måste man kunna skriva att sådant är trist. Det har inget med att vara en riktig supporter att göra. I övrigt se punt 1 och 2.

6) Jag tycker inte om att man generaliserar. Vilka är de "vissa" som försöker skapa stereotypen du nämner? Jag ifrågasätter inte ifall någon håller på VLH, utan på att man ärligt tror att ett långfinger, påpekanden om hur dåliga, feta, slöa, oengagerade spelarna är skall ge bättre resultat. Det är det all historisk fakta motbevisar.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Bortsprungen Lakej » ons jan 12, 2005 1:57 pm

Tack för ett j-vligt bra svar Varanen! Håller med dig om det mesta och förstår nu vad du menar. När jag säger att man ska kunna kritisera och reagera när laget spelar dåligt menar jag ju naturligtvis inte att man skall stå och peka finger.

Ang. lakej-stereotypen är det bara lite av en känsla som jag har fått den senaste tiden, där de som kritiserar ofta bemöts som om de vore andra klassens supportrar jämfört med de som alltid är lika hurtiga oavsett resultat.
Användarvisningsbild
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Inläggav alfax » ons jan 12, 2005 2:58 pm

Kanske Du menar mej som den sterotypen ,men jag kriteserar också laget men inte med pekfinger och okvädingsord utan det blir när jag samtalar med någon,på grund av att för mej är Lakers något stort som har vuxit fram i en "död " växjöhockey.Jag har däremot en förmåga att skrika ut vad jag tycker om domaren och jag anser att det är lika fel det, jag ändrar inte ett enda domslut med mitt skrikande , i förra matchen bestämde jag mej , jag ska inte säja ett ord mot domaren i matchen ,när jag blev riktigt förbannad sa jag :"jag kommenterar inte domaren" ,hoppas att jag kan göra likadant i framtiden.
Vi människor har olika sätt att reagera på ,men de som under match står och skriker åt spelare hur dåliga de är ,de tycker jag beter sig illa (precis som jag när jag skriker mot domaren).
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav calle73 » ons jan 12, 2005 3:57 pm

Jag har vid ett par tillfällen haft ett par "experter" bakom mig, som efter den minsta lilla felpassning börjar med sitt domedagssnack :(
Jag är riktigt trött på sådana för de sprider så otroligt mkt negativitet!
Om jag bara vore lite större och modigare så skulle jag minsann be dom sluta gnälla och börja heja istället - kanske skulle börja gå på gym ;)

Hur som helst är det grymt kul att gå på hockey, snabbt spel, lite våld och mkt känslor :)

Heja Lakers!
Användarvisningsbild
calle73
Forumdemon

Inläggav Räven » ons jan 12, 2005 5:54 pm

Jag vill egentligen inte kommentera detta, för jag trodde inte att det var möjligt att några vuxna står bakom plexit och skriker eller visar tecken till spelare oavsett det är hemmalag eller bortalag.

Vad jag själv har tillfört är, att jag skrikit "inställningen grabbar" "jobba för fan" "Snabbare Uppspel" "Skjut" och till Fagervall har jag ropat "ta en timeout nu". Den stilen har jag legat på och det är helt ok för mig.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Re: Slopa hemmamatcherna

Inläggav marie_beach » ons jan 12, 2005 6:59 pm

GS skrev:Efter senaste matchen så frågar vi oss lite överlag vad som är fel med laget och varför presteras det inte bättre på isen än det gör.

Vi är nog alla överens om att pressen på att laget skall klara att ta sig till nästa års nya Allsvenska finns från många håll och det tror jag spelarna på isen känner av på alla vis och ligger säkert som ett stort ok på de flesta axlar bland spelarna vilket säkert påverkar både självförtroende och prestationsförmågan.

Spelare med redan knäckt självförtroende blir inte bättre av att få höra saker som jag upplevde från vissa håll i hallen i Söndags.
Jag gick runt lite i hallen och lyssnade på många orakel som högt och tydligt talade om för spelare vad man ansåg om deras sätt att spela hockey.

Vid en avblåsning så står det fem äldre herrar vid sargen och talade tydligt och högt om för en av våra spelare att citat: "Ta och åk hem till Norrland igen Lappjä,,el" slut citat, och man såg på spelarens reaktion att han tydligt hörde vad som sas och även hur han tog den kommentaren.

I periodpausen mellan andra och tredje perioden så står det ett par stycken och ger halls till spelarna när dom lämnar isen citat: En stor skandal att ni får representera Lakers, ni är ju för fan helt odugliga" slut på citat.

När spelare åker förbi plexit så står det hemmapublik och bankar i plexit och när spelarna tittar upp så ger man dom fingret.

Ja listan kan göras bra mycket längre, men jag tycker det är skrämmande att se hur vissa beter sig mot spelare och ledare i Laget under match. Tacka fan för att detta påverkar i negativ riktning på spelare som redan har stukade självförtroende och pressen bara ökar.

Därför den lite skämtsamma rubrik, men jag tycker ändå att spelet som presteras på bortais är bra mycket bättre än det som presteras här hemma och de supporters som är med och stöttar på bortais gör det man förväntar sig av sina supporters nämligen stöttar och hejar på laget och inte stjälper laget.

Jag håller till fullo med dig, jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag hoppas de vinner ikväll. :D :D
#41 Mikka Männikkö är bäst
marie_beach
Forumamatör

Återgå till Matchsnack