Rasister?

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Rasister?

Inläggav carl » tor jan 27, 2005 11:39 am

Jag lägger ämnet under Off-Topic. Det har verkligen inget med hockey att göra.

Vid ett flertal tillfällen under gårdagens match hörde jag "Ap-jävel", "Svartskalle", "Åk hem och klättra i träden" och flera liknande rasistiska utrop riktade mot Grand-Pierre. Några av gångerna hörde jag det från små barn och ungdomar (som må vara förlåtna, då de förmodligen inte begriper bättre). Värre är ju när många vuxna kvinnor och män vräker ur sig dessa obildade, ociviliserade och omänskliga uttryck. Jag blev oerhört förvånad och förbannad över vad jag hörde!

Att vi alla är uppe i varv under en match och säger överilade saker är ju helt naturligt, men någonstans måste ju skamgränsen gå! Fy f*n vad lågt, obildat och ociviliserat! Den sortens människor borde tvingas in på en internatskola någonstans och inte släppas ut förrän de lärt sig vanligt mänskligt uppförande och människors lika värde!
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav Tobias » tor jan 27, 2005 11:43 am

Jag håller med dig fullständigt Carl, sånt ska inte skrikas !
Det mest pinsamma är att få höra att det kom från vuxna :oops:
Var det från kortsidan jämte er klack eller ?
"There are many dying children out there whose last wish is to meet me."
D. Hasselhoff
Användarvisningsbild
Tobias
Site Admin

Inläggav carl » tor jan 27, 2005 11:48 am

Nej, sittplats, strax ovanför Lakers bås. Flera av utropen kom från sittplats (främst från en välklädd medelålders man som jag dessutom vet namnet på.......), några av utropen från de som stod i närheten.
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav Flanders » tor jan 27, 2005 11:53 am

Nä, sånt borde man verkligen slippa höra, det hör inte hemma nånstans i dagens samhälle. Men just därför gör ju spelare som Grand-Pierre ett gott jobb för att minska dessa tendenser (med filosofin "alla bäckar små..."), ishockey har ju traditionellt varit en "vit mans idrott", men på senare år har fler och fler mörkhyade slagit sig in i lag, så även i Sverige.

Vi får hoppas att Grand-Pierre inte hunnit lära sig svenska än och därför inte själv hörde hur dessa personer i hallen gjorde bort sig, förhoppningsvis är hans intryck från igår att svensk hockeypublik skapar bra tryck och fin stämning i hallen.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav Lille meg » tor jan 27, 2005 11:54 am

Fy va pinsamt!! :oops: Jeg stod midt på kortsidan, men hørte ikke noe slikt der hvor jeg stod. 'Sedvanliga' uttryck som bonde og traktorer hørte man jo, men inget ofint.. Men det er så pinsamt lågt att det fins inte. Trist!
Användarvisningsbild
Lille meg
Forumproffs

Inläggav buck » tor jan 27, 2005 12:11 pm

Hörde iaf inget från klacken...

att några skriker mindre valda ord är, om än trist, något man nog får finna sej i...
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav carl » tor jan 27, 2005 12:16 pm

buck skrev:Hörde iaf inget från klacken...

att några skriker mindre valda ord är, om än trist, något man nog får finna sej i...

Finna sig i......? Aldrig!

Vad har man för sneda ideal om man resonerar på det sättet?
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav DC » tor jan 27, 2005 12:26 pm

buck skrev:Hörde iaf inget från klacken...

Ingen skräll att de viftas bort lättvindigt här som vanligt. Hade det varit Troja eller annat lags supportrar som skrikit dessa ord hade denna tråd säkert haft 50 inlägg nu med sida upp och ner första av sågningar till andra klacken sen hyllningar av den egna publiken. Phuuuuu och kappan vände igen
DC
Forumamatör

Inläggav Linkan » tor jan 27, 2005 12:36 pm

Finns nog minst lika många rövhål i Ljungby publiken...
Sådana uttryck ska inte förekomma men vissa gnäller
för lite vanlig sykning suppotrar emellan...
Sånt ska finnas det är charmen...

Växjö Lakers numero uno... :mrgreen: :mrgreen: :headbang:
Lakers o Fbk i hjärtat.
Bild
Användarvisningsbild
Linkan
Forumentusiast

Inläggav buck » tor jan 27, 2005 1:14 pm

carl skrev:Finna sig i......? Aldrig!

Vad har man för sneda ideal om man resonerar på det sättet?

missförstå mej rätt... jag tycker inte det är okej, men att det finns X antal idioter bland 3700 pers i en ishall är tyvärr inget man kan göra något åt...
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tor jan 27, 2005 1:20 pm

Jag hörde inte ett enda sådant tillrop från klacken i alla fall. Jag hade reagerat DIREKT! Riktigt trist att sådan skit förekommer. Förhopningsvis var det personer i närheten som sade ifrån.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav carl » tor jan 27, 2005 1:36 pm

Varanen skrev: Förhopningsvis var det personer i närheten som sade ifrån.

De som inte tar ansvaret att säga ifrån i sådana lägen är ju ungefär lika mycket rasist själv. Jag gav kvinnan jämte mig en rejäl skrapa. Jag utgår från att den övriga Växjö-publiken tog sitt ansvar och sade ifrån till sina grannar......
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav Nille » tor jan 27, 2005 1:59 pm

Bara att beklaga. Verkligen urtrist beteende. :(
Användarvisningsbild
Nille
Forumproffs

Inläggav Loseddos » tor jan 27, 2005 3:55 pm

Ja glåpord får givetvis förekomma, men dylika av rasistisk natur ska bara inte behöva höras... Det är imho för jävligt!!!! :evil:
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist

Inläggav alfax » tor jan 27, 2005 4:52 pm

Tar helt avstånd från såna uttryck .I klacken förekom det inte,inte hörbart för mej i varje fall.
Vad tyckte Du om Trojaklackens plakat Carl?
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav carl » tor jan 27, 2005 5:17 pm

alfax skrev:Tar helt avstånd från såna uttryck .I klacken förekom det inte,inte hörbart för mej i varje fall.
Vad tyckte Du om Trojaklackens plakat Carl?

Nu vet jag inte vilket plakat du menar alfax (jag såg nog bara ett plakat där texten löd "#20 - vi älskar honom, andra hatar honom"), men generellt sett så tycker jag att det är riktigt underhållande att det pågår en klackmatch, där man med gliringar och hets ger och tar med sjysta medel. Den dagen jag får se ett rasistiskt plakat eller höra en klack sjunga rasistiska sånger ska jag med glädje anmäla för hets mot folkgrupp. Det lovar jag.
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav alfax » tor jan 27, 2005 5:40 pm

Det förekom både "röv" och fylleri på dem säger de som läste dem ,från min plats gick det inte att se vad som stod på dem.
Håller med dig i övrigt ,det är härligt med klack matcher och rasism tar jag helt avstånd från.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav carl » tor jan 27, 2005 5:49 pm

alfax skrev:Det förekom både "röv" och fylleri på dem säger de som läste dem ,från min plats gick det inte att se vad som stod på dem.
Håller med dig i övrigt ,det är härligt med klack matcher och rasism tar jag helt avstånd från.

Som jag förstår det så finns det ingen direkt organisation som styr den sortens aktiviteter utan plakaten görs av enskilda individer, vilket gör att alla i Troja-klacken förmodligen inte står bakom allt vad som skrivs eller sägs. Själv tycker jag att man borde kunna låta bli att skriva röv. Det tillför ju inte så mycket. Däremot tillför den röststyrkan som både Troja-klacken och Lakers-klacken hade igår väldigt mycket!
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav Räven » tor jan 27, 2005 6:56 pm

Inte kul md sådant, men det finns lika mycket kolsupare var man än kommer.

Jag satt dock precis bakom Trojas bås igår och jag hörde ingen som skrek de orden under matchen igår. Det kan jag gå i ed på. Vissa skrek bitvis, men de orden hörde jag inte i allafall.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav out4speed » tor jan 27, 2005 8:14 pm

Räven skrev:Inte kul md sådant, men det finns lika mycket kolsupare var man än kommer.

Jag satt dock precis bakom Trojas bås igår och jag hörde ingen som skrek de orden under matchen igår. Det kan jag gå i ed på. Vissa skrek bitvis, men de orden hörde jag inte i allafall.

Då sitter vi nog nästan på samma ställe och jag hörde heller inget, även om nämde amerikan\fransos gjorde sitt bästa för att häckla oss :D

Men jag vet att det tyvär finns ett gäng bakom lakers bås , som skriker både det ena å det andra även till lakerspelarna :(
Nu ökar vi !!
Användarvisningsbild
out4speed
Forumentusiast

Re: Rasister?

Inläggav Dragkampslakej » tor jan 27, 2005 8:21 pm

carl skrev:Jag lägger ämnet under Off-Topic. Det har verkligen inget med hockey att göra.

Vid ett flertal tillfällen under gårdagens match hörde jag "Ap-jävel", "Svartskalle", "Åk hem och klättra i träden" och flera liknande rasistiska utrop riktade mot Grand-Pierre. Några av gångerna hörde jag det från små barn och ungdomar (som må vara förlåtna, då de förmodligen inte begriper bättre). Värre är ju när många vuxna kvinnor och män vräker ur sig dessa obildade, ociviliserade och omänskliga uttryck. Jag blev oerhört förvånad och förbannad över vad jag hörde!

Som du skriver förstår inte små barn alltid vad dom säger ! I övrigt kan jag bara beklaga att personen/personerna är på hockey över huvud taget. Tar liksom död på segerglädjen!

Roger
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Användarvisningsbild
Dragkampslakej
Forumdemon

Inläggav Räven » tor jan 27, 2005 8:26 pm

Ja som out4speed säger, så var det ganska duktigt häcklande från Trojas bås upp mot sittplats och det är väl heller inte så bra, med tanke på att dessa spelare är förebilder för många barn/ungdomar.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav carl » fre jan 28, 2005 9:47 am

Det känns som om ni tvivlar på att jag hörde vad jag hörde. Var och en har ju sin sanning. Man hör ju det man vill. Väljer ni att inte tro på vad jag säger, så slipper ni.

Om nu Grand-Pierre hade den dåliga smaken att bete sig illa från båset, så är det väl för f*n inte ok att häckla honom för hans hudfärg och kalla honom apa atc. för det.

Jag tycker det är beklämmande att man kan slå ifrån sig sådana här saker på det sättet. Jag hade betydligt högre tankar om dig, Räven. Du får det att låta som om G-P får skylla sig själv..... Jag är grymt besviken på ditt senaste inlägg.
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav Viktor666 » fre jan 28, 2005 10:22 am

carl skrev:Det känns som om ni tvivlar på att jag hörde vad jag hörde. Var och en har ju sin sanning. Man hör ju det man vill. Väljer ni att inte tro på vad jag säger, så slipper ni.

Det är nog ingen som tvivlar på det du säger men som sagt: Rötägg finns överallt och det är lite svårt att förebygga såna saker...
Det man KAN göra är, som redan nämnts, att visa lite j-vla civilkurage och säga till personen i fråga...
Det jag retade mig mest på med Grand-Pierre var färgen på hans tröja... :roll:
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Användarvisningsbild
Viktor666
Forumterrorist

Inläggav Flanders » fre jan 28, 2005 12:03 pm

DC skrev:Ingen skräll att de viftas bort lättvindigt här som vanligt. Hade det varit Troja eller annat lags supportrar som skrikit dessa ord hade denna tråd säkert haft 50 inlägg nu med sida upp och ner första av sågningar till andra klacken sen hyllningar av den egna publiken. Phuuuuu och kappan vände igen

Kan tyvärr inte göra annat än att hålla med till viss del. Hade nån Trojasupporter sagt något likvärdigt om en av våra spelare så hade det garanterat blivit en jädrans fart här på forumet, men nu avdramatiseras det rejält. Krogbråksaffären är ju en annan som hade fått helt andra reaktioner om det varit någon annan klubb som varit inblandad.

Detta är väl i och för sig inte så konstigt, man gör allt man kan för att försvara den egna klubben och i denna ingår ju även dess supportrar. Skillnaden mellan de två händelserna är dock att krogbråksdiskussionen kan försvaras med att vi Lakerssupportrar vill tro det bästa om våra egna spelare tills motsatsen är bevisad och därför vill försvara dessa. Däremot finns ingen anledning att försvara "rötäggen" i publiken, utan reaktionen i detta fall hade man ju hoppats varit oberoende av vilket lags supporter som gjorde yttrandena.

(En stor anledning till att jag väljer att lita på det som startade denna tråden är att det är just Carl som dragit igång den, detta är en herre som jag hoppas och tror att det går att lita på, en som jag skulle bli förvånad om han startat tråden enbart för att sprida dynga om och skapa oordning kring vårt kära Lakers.)
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav carl » fre jan 28, 2005 12:23 pm

Jag förstår inte varför vissa uppfattar det som ett angrepp på Lakers. Jag skrev ju att jag lägger tråden under Off-Topic för att det inte hade något med hockey att göra.......Hade jag velat få snurr på en anti-Lakers rörelse hade jag förmodligen haft bättre framgång genom att lägga inlägget i Trojas forum.

Något syfte, mer än att uttrycka min bestörtning över det som sas, fanns inte.

Dessa utrop skulle kunna ha inträffat i vilken ishall som helst (säkert även i Sunnerbohov; för er som nödvändigtvis måste se detta som ett påhopp på Lakers). Det är ju just det som är det sorgliga. Rasismen finns överallt.

Tråkigt att det finns människor som väljer att hantera uppgifterna som luft bara för att man tror att det är ett påhopp mot Lakers och därför intar försvarsställning.

När man låter en förening gå framför mänskligt beteende är man riktigt illa ute. Dessa människor tar verkligen inte sitt medmänskliga ansvar på allvar.
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav erok » fre jan 28, 2005 12:26 pm

Det är ju en jävla tur att Lakejerna har en stagda som säger nej till rasism.
Annars kunde det lätt komma in i klacken och då skulle vi haft samma problem som vissa andra klackar har haft och har.Att det finns smygrasism i sammhället ja det är bara att beklaga och tyvärr så verkar det vara ok att visa detta på idrottsarenor.Både i storstäder och på landsbygden.Att småungarna gör är igentligen skolans ansvar.Pratas väldigt lite om rasism och slaveri.Jag har då aldrig fått en läxa i dessa ämne.Säger föräldrarna negerjävel hemma så tar barnen efter.
Men varför är det värre att en eller ett par personer skriker negerjävel när en hel klack kan stå och skrika dommarjävel en halv match.Detta är precis lika mycket rasism eller har jag fel?????Vad händer om Kalle svensson 16 år och adopterad av föräldrar med ett brinnande hockeyintresse plötsligt blir skadad och aldrig mer kan spela med puck och klubba.Han är från Gambia och har bestämt sig för att fortsätta med hochey fast som dommare.Vad får man skrika då??
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Loseddos » fre jan 28, 2005 1:13 pm

Att skrika domarjävel är förvisso hets mot en viss specifik folkgrupp, men i många fall så kan man nog tänka sig att just DEN folkgrupper förtjänar lite hets... ;)
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist

Inläggav Linkan » fre jan 28, 2005 3:02 pm

Ja domarna har verkligen varit huvudfigurer i hockeysverige
denna säsongen....... :bash:
Lakers o Fbk i hjärtat.
Bild
Användarvisningsbild
Linkan
Forumentusiast

Inläggav Räven » fre jan 28, 2005 6:04 pm

Carl: Hur kan du vara besviken på mitt inlägg. Jag satt strax till höger om Trojas bås och jag skrev att jag inte hörde de orden som du skrev att du hörde. Jag sa inte att du hörde fel utan att jag inte hörde detta själv. Tycker du att jag ska skriva att jag hörde något som jag inte hörde.

Sedan skrev jag att jag tycker och tror att det finns kolsupare var man än kommer, tro mig jag har som så många andra farit omkring på matcher i många år och fått vara med om en hel del, så jag är inte förvånad, men för den skull tycker jag inte att det är ok att bete sig så.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Micha » lör jan 29, 2005 10:13 am

Riktigt tråkigt att sådana saker skreks...Framförallt när det är vuxna människor som skriker det, då de iaf bör ha tillräckligt med vett att veta vad de skriker....??!!

Försvarar det inte på ngt sätt men om någon hade skrikit ap-jävel till en vit spelare, vem hade reagerat då? Bara en liten undran...
Användarvisningsbild
Micha
Forumentusiast

Inläggav Räven » lör jan 29, 2005 10:58 am

Man ser faktiskt lite här och där att de vuxna är värre än barn och yngre ungdomar på att ta till just dess uttryck, det behöver inte bara vara inom idrotten utan exempelvis vid brottsutredningar. Där finns det mycket förutfattat, så att säga.

Det är inte bra, men säg hur man ska stävja detta, i idrotten tolereras det inte bland ledare, i skolan tolereras det inte heller. I vår familj tolereras det inte, bland barnens kompisars föäldrar tolereras det heller inte. Man kan undra varför det då finns???? För alla säger att de tar avstånd från detta.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakerdome » sön jan 30, 2005 10:00 pm

Det enda rasistiska jag hörde var i slutet av matchen och löd:
"Det ser mörkt ut på Trojas avbytarbänk..." :roll:
Användarvisningsbild
Lakerdome
Forumdemon

Inläggav Åryd Lakej » sön jan 30, 2005 10:23 pm

Carl!Vet inte om du är på ditt eget forum å läser men tycker att du kan tala om för dom också hur fel detta är eftersom det skriks samma saker hos er som ngn påtalat i forumet å inte bara här!
Själv tycker jag det är horibelt.
Användarvisningsbild
Åryd Lakej
Forumdemon

Återgå till Off-Topic