Den dolda rasismen går vidare...

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Den dolda rasismen går vidare...

Inläggav Snoken » ons apr 13, 2005 7:41 pm

Vi kommer väl alla ihop Stallions rasist-räd i vintras. Nu hamnar stackars GB i rampljuset. Det här är nog ännu mer patetiskt.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 18,00.html

:roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
Snoken
Forumterrorist

Inläggav #54 » ons apr 13, 2005 7:55 pm

Fy fan kanske är han som läste skylten som ska skaffa glasögon. Man kan ju inte direkt byta namn på Nougat bara för att någon läser det som Nigger.
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Användarvisningsbild
Forumproffs

Inläggav Flanders » ons apr 13, 2005 7:59 pm

Konstigt tycker jag. Jag reagerade inte alls så på reklamen iallafall. Min första tanke var att "88:an Black inte var så god, så frågan är om Nogger Black kommer att bli en hit". Jag kanske har blivit avtrubbad eller bara är korkad, men jag fick inga tankar om rasism när jag såg reklamen.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav Niles » ons apr 13, 2005 8:04 pm

Man vet knappt om man ska skratta eller gråta..
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » ons apr 13, 2005 8:26 pm

gråta troligen. centrum mot rasism (men för patetiska debatter) är finansierat av statsbidrag. skönt att man betalar ett sådant gäng människor så att de kan sitta på sina möten och tycka till om viktiga samhällspåverkande reklamkampanjer.

blä. nä fram för människor som gör och inte tycker.
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Per_växjö » ons apr 13, 2005 8:30 pm

:ajaj: Centrum mot rasism har verkligen tagit vatten över huvudet. Glassreklam?! Det finns väl viktigare saker i livet... :roll:
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Användarvisningsbild
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » ons apr 13, 2005 8:33 pm

Det finns ett gäng med personer som haft grava problem med sig själva, dessa söker sig gärna in i dessa meningslösa organistationer och letar där efter fel på allt och inget, dit hör också de feministiska organisationerna enligt mig.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » ons apr 13, 2005 8:36 pm

Räven skrev:Det finns ett gäng med personer som haft grava problem med sig själva, dessa söker sig gärna in i dessa meningslösa organistationer och letar där efter fel på allt och inget, dit hör också de feministiska organisationerna enligt mig.

tufft kanske att dra alla feministiska organisationer över en kant ...
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » ons apr 13, 2005 8:49 pm

Jo, men jag gilllar att klämma till lite ibland och jag står för det, jag tycker inte att att de har någon större meningfullhet överhuvudtaget. För att se på saker och ting som de gör, ger mig skrämselhicka.

Och likadant är det med en del personer som i varje läge hittar rasistiska övertramp, dessa personer har inte hittat sin egen identitet. De är sökande människor och kan inte få en roll utanför ett extrtemt tänkande.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » ons apr 13, 2005 8:57 pm

ja det är ju ett bra sätt att få igång debatten om inte annat. jag håller delvis med dig, delvis inte.

jag är helt klar på att det finns enormt mycket rasism i ett samhälle som sverige, och jag är också helt övertygad om att det finns sjuka orättvisor mellan män och kvinnor - som inte har någon annan bakgrund än att vi lever i ett sverige och en värld som har en historia som ett oerhört patriarkistiskt samhälle där män bestämmer över kvinnor.

däremot håller jag med dig om att det finns många osunda feministiska organisationer, där feminism (som handlar om LIKA möjliheter och rättigheter för män och kvinnor) övergår till ett manshat. inte okej.

på samma sätt finns det säkert oseriösa anti-rasister som tycker att GB borde landsförvisas eftersom de har en glass som om man kastar om ett par av bokstäverna och lägger till ytterligare någon bildar ordet nigger.

å andra sidan finns det många oseriösa församlingar inom de flesta områden. inget unikt för varken rasism eller feminism. däremot är de två sistnämnda frågor som media älskar.
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » ons apr 13, 2005 9:10 pm

Fröken Svår: Du har rätt i det du skriver. Jag brukar ibland älska att diskutera dessa ämnen med andra människor och då blir det mer substansrikt än vad jag skrev innan.

Jag är givetvis mot allt vad rasism heter, men i mitt synsätt så är det något helt annat än vad glass och kakor har för namn.

Samtidigt är jag också emot orättvisor mellan män och kvinnor, för givetvis ska de ha lika lön för lika arbete med mera. Men jag har faktiskt inget över för rena feministiska föreningar alls.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » ons apr 13, 2005 9:42 pm

jag förstår dina tankar Räven. Det börjar lukta PM-varning här och faktum är att det finns andra fora för feministiska debatter än detta webbforum.

men en sista tanke bara: jag tror att många tycker som du kring feministiska föreningar/organisationer. Jag tror tyvärr att det beror på att många ser feminism som kvinnors kamp mot män. Och då menar jag inte manshat, utan att många ser att det är kvinnor som ska kämpa för att kvinnor ska få det som männen.

Feminism för mig handlar om jämlikhet mellan könen. Som jag skrev förut: män och kvinnor ska ha samma möjligheter och rättigheter i samhället. Så är det inte idag. Lika lön för lika arbete är en sådan fråga. Fler kvinnor i bolagsstyrelser en annan. Fler män inom äldrevården en tredje.

Feministiska organisationer lyfter de här frågorna till ytan. En del gör det bra, en del gör det dåligt.
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » ons apr 13, 2005 10:26 pm

Jag vet inte om detta blir bra, men jag tycker inte att målet är att få fler män inom vården om inte männen vill dit, lika som jag tycker illa om att kvotera in kvinnor i styrelser, både inom företag och föreningslivet. Det som ska gälla är rätt kvinna/man på rätt post. För mig spelar det ingen som helst roll om det är en man eller en kvinna som får platsen, utan det handlar om den som är mest lämpad, det andra är goja för mig.

Men när det gäller rasism, så har jag faktiskt jobbat i en del projekt inom idrottsröselsen mot just rasism, för även där tycker jag att det som gäller är att vi alla är lika, ingen går före för att man är svensk i mitt synsätt. Med svensk i det här fallet menar jag att båda föräldrarna är födda här. Men lika viktigt är att våra gemensamma lagar och värderingar ska fungera, för i dagens skola är det inte bra, man kan undra varför?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » ons apr 13, 2005 10:31 pm

Räven skrev: Det som ska gälla är rätt kvinna/man på rätt post. För mig spelar det ingen som helst roll om det är en man eller en kvinna som får platsen, utan det handlar om den som är mest lämpad, det andra är goja för mig.

men frågan är väl vem som är mest lämpad. och varför inte kön kan ses som en merit?
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » ons apr 13, 2005 10:48 pm

Jag tycker inte att kön kan ses som en merit, utan det är de kvalifikationer som ställs, och att man tar ut rätt person genom de förfarande som äger rum vid varje tillsättning och för mig så är det sällan som det faller på att man är just kvinna eller man.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » ons apr 13, 2005 11:35 pm

verkar inte som om vi kommer längre här. men vi verkar vara överens om att arbete mot rasism är viktigt iaf. :wink:
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » ons apr 13, 2005 11:39 pm

Jajamen, jag håller med dig till 100% och jag lägger också gärna till den mobbing, som sker både bland barn/ungdomar och vuxna.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » tor apr 14, 2005 8:54 am

det skriver jag mer än gärna under på. nån som vet vilket arbete som pågår inom lakers kring exv. rasism och mobbning?
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Fröken Svår » tor apr 14, 2005 11:52 am

shit, förresten jag hittade den här bilden på avigsidan.com. tydligen har GB nån typ av matchmaker-funktion på sin sida, där man kan se om något hör ihop med något annat... avigsidan.com tycker ungefär som folk i den här tråden om CEntrum mot rasisms utspel och har gjort följande:

Bild
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Viktor666 » tor apr 14, 2005 12:13 pm

Man vet ju inte om man ska skratt eller gråta! :oops:

Med det resonemanget kan man ju hävda att "svartarbete" är samma sak som "negerjobb". :?
Detta är ju i förlängningen ett påhopp om att personer med afrikanskt påbrå inte betalar skatt... 8O
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Användarvisningsbild
Viktor666
Forumterrorist

Inläggav Dragkampslakej » tor apr 14, 2005 12:42 pm

Ungefär som den gamla klychan: Svenskarna är ett färgrikt folk, äter grönt, röstar rött, tänker blått och jobbar svart!

Vad glassen beträffar känns det som att man kan göra mycket rasistiskt med lite fantasi, men vi lever i verkligheten!

FI vet jag inte hur jag ska ställa mig till är politiskt ointresserad, men det sköter ju Räven och fröken svår bra.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Användarvisningsbild
Dragkampslakej
Forumdemon

Inläggav Räven » tor apr 14, 2005 2:17 pm

Vi ska kanske inte fördjupa oss i denna diskusionen, även om den är viktig, men då menar jag bara den om rasism och mobbning, den tredje är inte värd att diskutera.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Hofnar » fre apr 15, 2005 1:01 am

GB.... mmm, vilka minnen:
Bild
I denna kartan kan nog CMR hitta både det ena och det andra...
Chokladpuck liknar ju en....
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
Användarvisningsbild
Hofnar
Forumentusiast

Inläggav KyriakoS » fre apr 15, 2005 10:37 am

Hofnar skrev:GB.... mmm, vilka minnen:

vilka priser!!! :P :P :lol:
Användarvisningsbild
KyriakoS
Forumproffs

Inläggav Roggan » fre apr 15, 2005 11:16 am

Om det var sådana priser på glass skulle du behöva träna ännu mer Kyriakos :wink:

Träna alltså, inte gå o glassa på gymmet :lol:
Användarvisningsbild
Roggan
Forumdemon

Inläggav KyriakoS » fre apr 15, 2005 11:25 am

haha yeah suuure!:)
Användarvisningsbild
KyriakoS
Forumproffs

Inläggav serra » fre apr 15, 2005 11:28 am

ha ha ha...
han är den enda som kan träna och dricka "latte" samtidigt!! :)
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav KyriakoS » fre apr 15, 2005 11:29 am

tyckte det dröjde :lol:
Användarvisningsbild
KyriakoS
Forumproffs

Inläggav Fröken Svår » fre apr 15, 2005 11:31 am

åh shit!! Top Hat!!!

hehe, det påminner mig om en underbar scen ur SOS - sällskapsresan. Stig Helmer hjälper till i glassbaren och en kille kommer fram och vill ha en Top Hat. Stig H svarar:

- ja nä vi har bara glass här, men de har säkert tidningar borta i kiosken. Men Top Hat, jag undrar om den finns kvar - men de har säkert Lektyr eller FibAktuellt.

eller nåt sånt. 8)
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav #54 » fre apr 15, 2005 12:12 pm

VA!!!! stod det Neger Skalle....opps läste fel det var visst Nougat Top....äh det är bäst att anmäla.
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Användarvisningsbild
Forumproffs

Inläggav Snoken » tis apr 19, 2005 9:55 am

Användarvisningsbild
Snoken
Forumterrorist

Inläggav C70T5 » tis apr 19, 2005 10:02 am

Tänker ni byta namn på glassarna?
-Knappast. Vi kan inte backa för vad som helst. Vissa hävdar ju att vår isglass Igloo Cola anspelar på kokainmissbrukande eskimåer...
:lol:

En annan glass som kan tolkas som rasistisk är ju den nya kokosglassen; --> KOKOSGLASS

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Tzwintoo » tis apr 19, 2005 10:04 am

Jag skall nog ta och anmäla GB för deras glass Magnum White!

Känner mig otroligt diskriminerad och kränkt och det känns verkligen som jag vill att lite skattepengar går till något som är så viktigt! :evil:
Användarvisningsbild
Tzwintoo
Forumamatör

Inläggav #54 » tis apr 19, 2005 11:34 am

Hahaha helt f##k up hur i hela Hel###e kan man skriva så. Men det pressansvarige skrev om igloon var ganska kul. Annars kan man ju lätt tycka att en igloo ser ut som två ettor alltså AA, jag bara undrar när de som komma med anklagelser om diskriminering.
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Användarvisningsbild
Forumproffs

Inläggav Fröken Svår » tis apr 19, 2005 12:33 pm

men för h******E!!!!!!! inte visste jag att han den däringa Eric Lindros var nazist... 88... shiiiiiit asså

allvarligt, även om 88:an skulle anspela på nazismen, hur fan kan det vara diskriminerande? möjligen hets mot folkgrupp, men knappast diskriminerande... blä för den här debatten.. men kokoskon är skoj :roll:
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Nästa

Återgå till Off-Topic