VÄXJÖ ARENA

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Power Play » ons jan 13, 2010 7:13 am

Lovade uppdateringar från arenamötet!

Det var inga jätteförändringar sen förra mötet, men några små finns att rapportera. Antalet loger är uppe i 27 stycken nu. Förmodligen och förhoppningsvis beroende på att efterfrågan ökat ytterligare. Man planerar för en scen i vänstra delen av entréhallen för att dels kunna ha livemusik vid matcher, men också för att nyttja entréhallen för mindre konserter (upp till 4-500 pers). Målsättningen är att arenan ska vara så levande som möjligt även när det inte är matchdagar.

Kansliet hamnar på 4:e våningen i sydöstra hörnet. Samma plan som media (som återfinns längs med södra långsidan). Det ska också göras ett försök att göra som Kosta Glashotell gör, att inreda hallen med konst till salu. Man vill ha lite klass på inramningen. Inga väggar fyllda med affischer alltså. :wink:

Man tror stenhårt på digitalmedia vad det gäller reklamexponering. Detta för att flexibiliteten ökar jämfört med fasta skyltar. Det ska därför upp ett antal större LED-skyltar för detta ändamålet. Alla tycker vi att ljusrampen i t.ex. Malmö Arena är fräck, men den är INTE gratis... Detta är väl en småländskt variant på den kan man säga. Det man tittar på som lät kul, är en rund jumbotron. Det ska tydligen inte finnas nån annanstans.

Över till utsidan; Här är tanken att den ska byggas i vita betongelement och 60 cm ut från ytterväggarna ska något Anders kallade för "skinn" byggas. Bygget ska sen belysas med ljusspel i olika färger. Min tanke gick till fotbollsarenan i Tyskland (München?) som kan skiftas i olika färgljusspel. Kul idé, men svårt att riktigt föreställa sig innan man sett det. Han var lite hemlighetsfull vad gäller exteriören. Bilder finns, men visas inte än.

En överraskning för min del var att hela området har byggrätt för 16 (!) våningar. I det sammanhanget pratade han om framtida möjligheter vad gäller byggoptionen för en bowlinghall till höger om entréhallen. Här tillät han sig sväva iväg med lite visioner om gym på andravåningen och ovanpå detta ett lägenhetshotell. Men som sagt, det var visioner.

Frågor ställdes om konkurrenssituationen mellan fotbolls- och hockeyarenan vad gäller de kommersiella delarna. Öster kommer tydligen att välja en cateringlösning för detta, och det restaurangkök som kommer finnas i hockeyarenan blir det enda köket. Öster planerar tydligen inte för sådant i sin arena.

Någon skrev här på forumet om en gångbro från Citygrossområdet över till arenan. Det blir nästan så. En gångtunnel under Storgatan ska byggas!

Ja, nu tror jag att det mesta kom med. Alla underlag till kommunen för det slutliga beslutet skickades in i tisdags. Här underströk Anders att inget pekar på något strul här.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Niles » ons jan 13, 2010 9:12 am

Tackar för det. Skulle också gärna se ett informationsmöte för medlemmar gällande arenan.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Kjellsson » ons jan 13, 2010 10:05 am

Tackar så mycket för infon Power Play, gött att du håller oss uppdaterade!
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav Anders83 » ons jan 13, 2010 10:25 am

tackar för informationen!

Låter riktigt bra faktiskt.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav KalleB » ons jan 13, 2010 6:04 pm

Jag hoppas att kollektivtrafiken kommer att kunna utnyttjas mer vid matchdagar i framtiden, förhoppningsvis bygger komunen en ny busshållsplats någonstans nära ingången samtidigt som den nya arenan. Bussen borde rimligtvis gå nere från stationen 30 min innan vid varje match.
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav Razzel » ons jan 13, 2010 8:44 pm

Power Play: Rund Jumbotron? låter som om ingen kommer att se speciellt bra då, sa de vilken tillverkaren eller vem som skulle leverera en sådan? (så man kan googla lite)
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
Razzel
Forumentusiast

Inläggav widiot » ons jan 13, 2010 8:59 pm

[url]Bild[/url][/url]

Kan det helt enkelt vara så simpelt? ;)

Var det ända jag hittade när jag googlade på rund jumbotron. Men dock tvivlar jag på att denna kan kallas rund ändå.
Användarvisningsbild
widiot
Forumentusiast

Inläggav Lakers00 » ons jan 13, 2010 9:36 pm

Den är ju för liten för våran nya doooooooom :wink:
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav Niles » ons jan 13, 2010 9:44 pm

Rund bas som på bilden kanske funkar. En rundad bildyta tror jag mindre på, det blir stor rundning på den lilla diametern. Låter dessutom både dyrt och lite opraktiskt :wink:
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav ultraboy » ons jan 13, 2010 10:26 pm

KalleB skrev:Jag hoppas att kollektivtrafiken kommer att kunna utnyttjas mer vid matchdagar i framtiden, förhoppningsvis bygger komunen en ny busshållsplats någonstans nära ingången samtidigt som den nya arenan. Bussen borde rimligtvis gå nere från stationen 30 min innan vid varje match.

Tycker du att det går så lite bussar via Arabygatan/Samarkand? Det går iallafall nästan en buss i kvarten på växjös mest busstrafikerade väg :wink:
y.
Användarvisningsbild
ultraboy
Forumentusiast

Inläggav Power Play » ons jan 13, 2010 11:32 pm

Tanken är en cylinderformad jumbotron. Och strävan är nog helt enkelt att söka det nya och det unika. En cylinderform öppnar ju lite spännande möjligheter till olika bildspel. Den kommer ju inte bara att visa matchbilder, den ska tjänstgöra även som exponeringsplats för olika reklambudskap etc. Se hur de jobbar med ljusramperna a la Malmö Arena.

Ingen vet nog ännu om detta är lösbart (läs bra) med en sån här lösning. Det är däremot ett tydligt exempel på att de hela tiden tänker utanför boxen, som det så populärt heter.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Varanen » ons jan 13, 2010 11:36 pm

Ja, tänk vad det skulle reta upp kultur-eliten..."Men så kan man bara inte göra. Redan 1632 bestämdes det att alla jumbotroner skulle vara kantiga. Clowner!" :lol:

Gott att få info om den nya arenan. Man tackar.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Slavik » ons jan 13, 2010 11:48 pm

Kanske för att vara på säkra sidan att även bortalagets supportrar ska kunna se matchklockan :ok:
Användarvisningsbild
Slavik
Forumproffs

Inläggav Niles » ons jan 13, 2010 11:54 pm

Då skulle ni må va :)
Tror faktiskt chansen är överhängande att ni ska kunna få en glimt av både Lakersmål och klockan i den nya arenan. Om ni nu inte ramlar ner eller vi ramlar upp. :wink:
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav KalleB » fre jan 15, 2010 7:41 pm

ultraboy skrev:
KalleB skrev:Jag hoppas att kollektivtrafiken kommer att kunna utnyttjas mer vid matchdagar i framtiden, förhoppningsvis bygger komunen en ny busshållsplats någonstans nära ingången samtidigt som den nya arenan. Bussen borde rimligtvis gå nere från stationen 30 min innan vid varje match.

Tycker du att det går så lite bussar via Arabygatan/Samarkand? Det går iallafall nästan en buss i kvarten på växjös mest busstrafikerade väg :wink:

Sista bussen går 19.28 :ajabaja:

Menar att det ska vara som i malmö där står bussarna och väntar tills matchen är slut för att köra ner folk till centralen där dom en kan byta till respektive buss.

Som det är idag får man ju gå till mörnes väg för att komma hem efter hockeyn...
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav mollers » fre jan 15, 2010 11:04 pm

Man måste också ta sig till centrum för att komma på den bussen. skulle ju kunna gå typ 4-5 bussar innan matchen, och efter
mollers
Forumdemon

Inläggav Räven » fre jan 15, 2010 11:55 pm

jag förutsätter att kommunen startar busslinjer som tar folk till de olika stadsdelarna.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » lör jan 16, 2010 3:20 pm

Samtidigt ska man komma ihåg att vår arena ligger unikt nära vår stads citykärna. Det ÄR faktiskt gångavstånd. Hur många segertåg med sång och flaggor ner mot centrum kan ni se framför er? 8)
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Grimson » lör jan 16, 2010 4:21 pm

hoppas att det blir en liten rink...är nog framtiden för svenskhockey!
Användarvisningsbild
Grimson
Forumentusiast

Inläggav Primeau » lör jan 16, 2010 4:25 pm

Själva hallen blir nog så stor att rinken upplevs som liten :wink:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Grimson » lör jan 16, 2010 4:43 pm

jag menar att rinken är i NHL-mått...
Användarvisningsbild
Grimson
Forumentusiast

Inläggav ultraboy » lör jan 16, 2010 4:48 pm

Fast enligt Hockeyallsvenskan får man inte ha liten rink än. Det får väntas ett tag, har för mig att någon klubb fick förstora sin rink?
y.
Användarvisningsbild
ultraboy
Forumentusiast

Inläggav Grimson » lör jan 16, 2010 5:07 pm

ultraboy skrev:Fast enligt Hockeyallsvenskan får man inte ha liten rink än. Det får väntas ett tag, har för mig att någon klubb fick förstora sin rink?

Det kan nog blir ändringar.. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6437167.ab
Användarvisningsbild
Grimson
Forumentusiast

Inläggav Räven » lör jan 16, 2010 6:06 pm

Jag hoppas att vi aldrig får en liten rink i Sverige, vi behöver inte ta efter fåntrattarna i väst. Vi spelar vår hockkey och den är fan så mycket roligare att se på än NHL.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » lör jan 16, 2010 6:29 pm

Jag hoppas verkligen att vi FÅR liten rink och det redan till nästa säsong. Mycket snabbare och intensivare spel, kräver mer av spelarna i mottagande och lämnande av puck. Däremot är jag emot touch-icing. Större risk för skador när dom tävlar efter att ta pucken.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav ultraboy » lör jan 16, 2010 6:46 pm

Grimson skrev:
ultraboy skrev:Fast enligt Hockeyallsvenskan får man inte ha liten rink än. Det får väntas ett tag, har för mig att någon klubb fick förstora sin rink?

Det kan nog blir ändringar.. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6437167.ab

Elitserien och HA är helt olika bolag, båda ägarna bestämmer väldigt mycket själva.
y.
Användarvisningsbild
ultraboy
Forumentusiast

Inläggav Lalin » lör jan 16, 2010 6:52 pm

Jag är för en liten rink och hoppas att dem gör slag i saken direkt!
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » lör jan 16, 2010 9:02 pm

Hockyens totala undergång den dagen som man ger vika för fåntrattarna, men visst vill man ta död på en underbar sport, så kör på då. :evil:
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Qrax » sön jan 17, 2010 1:30 am

Jag tycker definitivt inte att Växjös nya ishall ska vara den enda i hela hockeyallsvenskan som har liten rink. Så skulle fallet bli om det är liten rink direkt när den nya hallen byggs. I samma serie ska alla arenor ha samma mått anser jag. Annars spelar Växjö varannan match på stor rink och varannan på liten.
Qrax
Forumproffs

Inläggav lakers10 » sön jan 17, 2010 1:40 am

Qrax skrev:Jag tycker definitivt inte att Växjös nya ishall ska vara den enda i hela hockeyallsvenskan som har liten rink. Så skulle fallet bli om det är liten rink direkt när den nya hallen byggs. I samma serie ska alla arenor ha samma mått anser jag. Annars spelar Växjö varannan match på stor rink och varannan på liten.

Tänk vilken härlig hemmafördel det skulle kunna bli!! :wink:
Användarvisningsbild
lakers10
Forumamatör

Inläggav Dave » sön jan 17, 2010 10:44 pm

Dax att kolla in hemsidan!!!
Once a laker, always a laker
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav Lalin » sön jan 17, 2010 11:01 pm

Grymt! :D Frågan är bara vad det blir för storlek på rinken. Men jag utgår ifrån att det blir en stor sådan.
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Qrax » sön jan 17, 2010 11:54 pm

Med 99,9% säkerhet blir det en stor.
Qrax
Forumproffs

Inläggav Anders83 » mån jan 18, 2010 12:10 am

så det FINNS en chans :wink:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Matito » mån jan 18, 2010 3:54 pm

Kamrater, som det ser ut just nu blir det en stor rink. En stor rink går ju och andra sidan att göra mindre och inte tvärtom så det låter väl sunt....

Jag hoppas att ni kikat på hemsidan där vi lagt upp lite mer om arenan. Om ni tar hem PPT-filen så kan ni mer detaljstudera strukturen på varje våningsplan.
En sak är i vilket fall säker....det kommer bli en jä....lgt fin arena. Anders har verkligen läst på innan han kontaktade arkitekterna. Även de med den erfarenhet de har av liknande byggen kände direkt att detta kommer bli perfekt. Jag har träffat dem och känner trygghet i deras ord. Men som sagt, jag återkommer med mer så fort vi tar nya steg. Just nu sitter det ett antal byggare och räknar på kalaset. Vi vet vad det kommer kosta på ett ungefär och det är det vi riktat upp kommande budgetar emot vilket kan vara skönt och veta. Inga drömmar eller onödiga extravaganser med andra ord.

Hls Mattias / styrelsen
Matito
Växjö Lakers Hockey

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey