Organisation, organisation, organisation. Det är fullt naturligt att organisationen inte hunnit utvecklas i samma takt som lagets framgångar. Klättringen i seriesystemet skulle gå fort och resurserna gick till spelarna som skulle etablera oss på elitnivå. Organisationen börjar så sakteliga komma ifatt. Rollerna börjar utkristaliseras. Klubben blir helt enkelt bättre.
Ordförande, Klubbchef, Sportchef, Headcoach, Assisterande. Arbetsdelning och effektivitet. Ökad fokus, och inte minst arbetsmängd, på de olika ansvarsområdena. Istället för att alla skall vara överallt och göra allt.
Intervjun med Evertsson gav mig mängder med positiva besked. Jag listar några exempel:
- Ögon på läktaren. Bra att representationslaget får egna ögon från det perspektivet (så de slipper läsa mina inlägg
). Lättare att upptäcka taktiska mönster både i det egna laget och hos motståndarna.
-
Om det kommer till kritan så väger Coach Kempes ord tyngst. Bra. Det är inte lyckat om tränaren tvingas arbeta med spelare man inte vill ha i laget. Inte lyckat för spelaren heller.
- Ideér kring PP-spelet. Skott betonas och han har med sig detta i tankarna då laget byggs.
- Spets. Grunden har byggts upp under FagEverts ledarskap. Nu fortsätter arbetet genom att spetsa till truppen. Evertsson garanterar en form av kontinuitet i utformningen av laget. Vi är idag alltså i ett normaltillstånd för första gången i vår historia. Härligt! Nästa gång det kommer blåsa hårt är förhoppningsvis då vi blivit klara för ES...
- Ambitionen är att behålla Yngvessons line intakt. Bra! Spelare som kan varandra spelar bättre tillsammans.
Det enda som oroar mig är synen på backarna. Jag är livrädd för att stå på läktaren i premiären och skåda över en backbesättning där 7/8 fnyser åt sin backkollega Christoffer för att han öppet vågar vara defensiv. Passningsskickliga backar är självklart bra att ha, men någon måste vilja, våga, orka försvara området framför egen kasse och säkra hemåt. Enligt flera skribenter på forumet berodde målvakternas svaga säsong till stor del på backarnas orkeslöshet framför det egna målet.´Självklart kan man vara en passningskicklig, pucksäker defensiv back. Men eftersom vi ännu inte befinner oss på en nivå där vi kan värva kompletta hockeyspelare ställer jag mig lite undrande.
Jag älskar Aki Heino! Men jag skulle inte vilja ha 7 stycken + Christoffer Persson. Hälften av backarna anser jag skall ha sin styrka i defensiven. Just nu stämmer det med de vi har. Hoppas relationen står sig när vi summerar Silly Season.