Förstamålvakt i Växjö Lakers

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav viktoriko » tor apr 13, 2006 5:52 pm

och nu har IK svarat med att också värva en finsk andramålvakt..
Ari Loustrinen tror jag det var han hette...
Andramålvakt bakom Kimmo Kapanen i KalPa...
Ja du, jag vet inget om honom men jag hoppas att IK:s värvningsansvariga gör det :?
IK Oskarshamn kommer alltid vara underskattade hur bra det än går..
Användarvisningsbild
viktoriko
Forumamatör

Inläggav C70T5 » tor apr 13, 2006 6:15 pm

Jag får gratulera!

Ari Luostarinen, bara namnet gör ju att man får stora darren, har ju en statistik och rutin som gör att de flesta målvakterna...kan slänga sig i väggen...

http://www.eurohockey.net/players/show_ ... serial=730

Lycka till!

/T5!! 8)

(IKO's sportchef Ola Hydén säger att även IKO haft Toumo Karjalainen med i sitt val av målvakt, men att IKO (!)istället(!) valde Ari Luostarinen - vilken himla tur för Växjö Lakers...) :lol:
IKO's hemsida skrev:I och med Ari Luostarinens påskrift blir det nu finska burväktare i alla tre småländska lagen i allsvenskan. Antti Jokela blev i går klar för Nybro samtidigt som Tuomo Karjalainen hamnade i Växjö.
- Givetvis har vi haft koll på båda två men vi fastnade till slut för Ari, säger Hydén.
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav viktoriko » tor apr 13, 2006 9:35 pm

Ja men herregud.. Vilket misstag IK har gjort, Lakers har ju återigen värvat en värlsmålvakt.
Ja du.. Vad har Ola Hyden tänkt på egentligen?
Ni lyckades ju med Shjon Podein o Defauw så då kan jag ju redan nu gratulera till nästa världsstjärna Lakers lyfter fram.

kollektiva förolämpiningar hör ICKE hemma i den civiliserade västvärlden! /buck
Användarvisningsbild
viktoriko
Forumamatör

Inläggav viktoriko » tor apr 13, 2006 9:37 pm

Förresten, förra året värvade ni ju Norske succemålvakten Grotnes.. Det gick ju också bra.. Skulle räknat in honom i era lyckade värvningar med Podein o grabbarna! 8)
Användarvisningsbild
viktoriko
Forumamatör

Inläggav Räven » tor apr 13, 2006 9:42 pm

Det är väl upp till bevis kommande säsong innan vi vet vilka värvningar som blev lyckade. Det går knappast att säga nu, mer än att en namnunderskrift kan se otroligt bra ut på pappret.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav blask » tor apr 13, 2006 9:44 pm

viktoriko nu har du drinkat lite va och är lite besviken på er nya klubbsugande andremålvakt ta en lättöl till så somnar du snart :lol:
Bild
Användarvisningsbild
blask
Forumentusiast

Inläggav viktoriko » tor apr 13, 2006 9:47 pm

Jag är 16 år så förhoppningsvis är jag inte full, jag stör mig mest på vissa lakersfan.
Användarvisningsbild
viktoriko
Forumamatör

Inläggav buck » tor apr 13, 2006 9:48 pm

då är det snart läggdags... låt tråden handla om vad den är avsedd för!

gäller alla
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav furioso » fre apr 14, 2006 12:24 am

är vår värvning bättre än Nybros Antti Jokela?

Fattar inte att Nybro kunnat värvat en sån klasspelare med tanke
på deras ekonomi, som inte alltid varit så ljus.
Kanske har man fått ordning på tapeten.

Är det ofta klubbar tar banklån för att köpa spelare?
Användarvisningsbild
furioso
Forumentusiast

Inläggav Mygel » fre apr 14, 2006 12:32 am

furioso skrev: Är det ofta klubbar tar banklån för att köpa spelare?

Eftersom de summor som det rör sig om när det gäller själva övergångarna är väldigt små inom hockeyn så tror jag att inte att man tar lån för att köpa spelare. Om man tar lån för att finansiera en spelare så känns det som en lite väl för dyr spelare eftersom lönen mer eller mindre fördubblas till spelaren med tanke på räntor och dylikt.

Antagligen rör det sig om enstaka sponsorer, förmåner, plats i laget, chans att utvecklas etc etc
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon

Inläggav furioso » fre apr 14, 2006 12:56 am

Okej, men det kostar väl ändå en 100 000 kr när man köper
spelare mellan allsvenska klubbar.

Sedan 50 000 kr vid köp av en div.1 spelare.

Kan tänka mig att exempelvis TPS Åbo begärde en del för vår
senaste målvaktsvärvning..
Användarvisningsbild
furioso
Forumentusiast

Inläggav Varanen » fre apr 14, 2006 3:15 am

Mellan länder i EU gäller Bosman-domen så TPS fick inget eftersom Karjalainen inte var under gällande kontrakt. Systemet med utbildningsbidrag är en "frivillig" överenskommelse mellan svenska klubbar, övervakat av Hockeyförbundet.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » fre apr 14, 2006 11:14 am

Samma sak gäller nog Jokela och hans f.d klubb Lukko. Bosman-case, ingen övergångskostnad för Nybban!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Varanen » fre apr 14, 2006 12:34 pm

I motsvarigheten till Varanen rankar spelarna (som kommer) skriver skribenten så här om Tuomo Karjalainen:

Betyg: 2

Rollen som förste keeper stod till buds för Karjalainen när säsongen startade. Den slank dock ur hans plockhandske allteftersom. Hans sista matchen för året var den sorgliga Helsingfors-resan i början av mars (1-7 mot Jokerit min anm.). Karjalainen ansågs innan den här säsongen som ligans bäste andremålvakt, men han lyckades inte axla rollen som förste. Han står nu utan kontrakt och hans framtid är öppen.

Hehe...vi vet ju vart han hamnade! Hockey är tokskoj! :D
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » fre apr 14, 2006 1:11 pm

Hur ska man tolka detta då? Han klassades som väl så bra som Hadelöv, men vad ska man nu tro?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » fre apr 14, 2006 1:34 pm

Jag vet inte vad du skall tro Räven, men det verkar råda en allmän förvirring om Karjalainen är en bra målvakt eller inte. Jag har tidigare redovisat vad jag tycker om saken men skall försöka belysa värvningen från en annan vinkel.

FBK -> Jokerit
Frölunda -> TPS
HV71 -> Ilves
LHC -> Kärpät

Vem är förste målvakt i Västra Frölunda? Jo Tommy Salo. Vem var förste keeper i TPS? Jo Tuomo Karjalainen. En supporter till TPS kräver en förstemålvakt minst i samma klass som Frölunda gör. Allt man jämför sig med ligger på en hög ES-nivå. Allsvenskan finns inte deras tankar. Men den finns i vår. Är TPS en större klubb än VLH? Svaret är ja, det är den. Man håller just nu på att förhandla med Karjalainens ersättare Jani Hurme. Den dagen vi kan ersätta Karjalainen med en NHL-målvakt, den dagen kan vi fundera på om vi vill ha honom i vår organisation. Tills dess skall vi alla hoppas att detta inte bara är en våt dröm.

Edit: Tog bort en onödig kommentar om Hadelöv.
Senast redigerad av Varanen fre apr 14, 2006 1:40 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » fre apr 14, 2006 1:35 pm

Jag tror man få se det som att han denna säsong var i en förening som var lite ur balans och gick dåligt. Med en tränare som tydligen verkar en aning opsykologisk. Det är nog inte lätt för nån att lyckas under sådana förhållanden. Och TPS hamnade ganska långt ner i tabellen också.

En målvakt med den statistiken och en nytändning i en ny klubb känns oerhört spännande tycker jag!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Varanen » fre apr 14, 2006 1:53 pm

Det är en extrem turbulens i TPS. Öppna inre stridigheter har skakat föreningen, vilket lett till obalans i truppen. Då är det inte lätt för en målvakt som står på tröskeln till att etablera sig som förstekeeper att prestera på landslagsnivå.

Men att ifrågasätta TPS kompetens vad det gäller målvakter blir lite löjligt. De har ingen i sin organisation som saknar plockhandske, vilket exempelvis vi hade förra säsongen.

Hurme, Kiprusoff, Niittymäki, Norrena, Lassila, Karjalainen...så ser listan ut för TPS förstemålvakter sedan 1997.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » fre apr 14, 2006 2:04 pm

Jo, om det har varit en extrem turbulens i föreningen, så skapar det ett ickefungerande lag.
Som du säger Varanen, så ska man jämföra på rätt sätt och allt tyder då på att Karjalainen blir en mycket bra målvakt i AS och hans tankar är väl i och med att han skrev ett 1-årskontrakt, att han vill visa upp sig och sedan gå till en ES-klubb.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » fre apr 14, 2006 2:16 pm

Efter att ha fått lite distans till värvningen av Toumo Karjalainen, och innjutit diverse information och kommentarer om honom, så måste jag säga att jag är oerhört nöjd och belåten med att Chief Evertsson lyckades med bedriften att signa honom. En finskt skolad målvakt som är rejält på uppgång, och som dessutom varit högst delaktig i att ha spelat hem ett finsk mästerskapssilver, sug på den!

Dock så fick jag lite otäcka flashbacks och 'Gustenvibbar' när jag blänkte av storleken på herr Karjalainen, och det kändes inte alls bra i magen, kallsvettningarna kom krypandes och jag blev allmänt förvirrad. Jag hoppas verkligen inte att Tomme beter sig på samma sätt som Gusten gör i målet - den simmande målvakten...

/T5!! :wink:
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » fre apr 14, 2006 2:29 pm

Då kan jag lugna dig direkt. Eftersom han är en skolad målvakt, till skillnad från de flesta svenska keepers, så använder han stå-stilen med tanke på hans storlek. Mycket duktig med benen.

Jag märkte att du kommenterade värvningen av Karjalainen sparsamt... :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » fre apr 14, 2006 2:37 pm

Hehe, jo jag var nog aningen försiktig i början. Men efter lite egen research (vilket är oerhört viktigt tycker jag) och finfina pläderingar av både dig och Musta så var saken klar - Tomme är inte bara bra, han är riktigt jefla bra!

Puh, ingen Gustenstil alltså, fantastiskt skönt - nu kan jag äntligen på ett par dagar sova gott igen utan att panikvakna upp skrikandes mitt i natten...

/T5!! :D
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » fre apr 14, 2006 3:19 pm

Nu när målvakterna är klara kan jag pusta ut och blicka över de andra positionerna. Jag inser också att våra målvakter måste prestera först innan vi kan säga att de är lyckade värvningar. Men den här ovissheten finns ju alltid vid ett nyförvärv såtillvida man inte har en tidsmaskin. Jag är mycket nöjd med de målvakter vår lilla förening lyckats få hit. Ingen kunde, utan att använda tunga psykedeliska droger, ha väntat sig ett bättre utfall. Hoppas bara det inte tagit alltför stor del av budgeten.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Tuomo Karjalainen

Inläggav NR:5 » fre apr 14, 2006 11:23 pm

Det ser hoppfult ut. Har spelat NHL 06 (mot TPS med Tuomo Karjalainen i kassen) och det är nästan omöjligt att göra mål!!!! Hhacckka ppärrlle pperrkkälle!!! (Säkerställer med lite extra konsonater för att vara genuint finsk :)
Användarvisningsbild
NR:5
Forumamatör

Inläggav Varanen » lör apr 15, 2006 7:29 pm

Eftersom tre målvakter inom loppet av 2 dagar gick till allsvenskan diskuteras detta på den eminenta hockeysajten www.jatkoaika.fi av fansen. Mycket handlar om standarden på målvakterna i de båda länderna och eventuella skillnader i lön. Men uppfattningen är att VLH har gjort ett klipp. Man undrar varför ingen annan finsk ES-klubb var intresserad av vår keeper, eller hur mycket mer pluring vi kunde erbjuda. Exempel på kommentarer:

"Karjalainen tar de till Elitserien."

"Förutom Karjalainen är de målvakterna inga regnamakare. Lycka till säger jag bara."

"Växjö-fansen verkar rätt exalterade. Och visst fick de en bra målvakt. Karjalainen klarade sig rätt bra även om laget kröp på alla fyra. En ny fräsch start och så slipper han ha Jortikka jävlandes."

"Karjalainen är en mycket bra målvakt för den nivån."

"Lösningen är perfekt för Karjalainen. Spel i AS kan öppna dörrar till deras ES."
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Nyström han e kung i VLH! » lör apr 15, 2006 11:20 pm

NR:5: Jag kan bara hålla med dig brukar titta på NHL 06 (spelet) och jämföra spelarna med andra... t.ex så är tuomo lika bra som hadelöv enligt spelet.

Och till er andra så tycker jag att ni skulle köpa spelet, är både roligt och man kan spela med andra lakers spelare... t.ex Hirvonen, Messa, Ninikoskii, Honkanen och Heino...
VLH ÄR DOM BÄSTA!!
Användarvisningsbild
Nyström han e kung i VLH!
Forumamatör

Inläggav Fredrik R » sön apr 16, 2006 2:18 am

Jag brukar köra NHL 2005 där är det också en jäkla massa lakersspelare med, bara ett problem Honkanen fattas. :lol:
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Föregående

Återgå till Silly Season