av Varanen » mån sep 20, 2010 1:54 pm
Jag börjar med att erkänna att jag har dålig koll på läget. Vilka har varit assisterande kaptener i de två inledande matcherna? Jag tror det är Åhsberg och Josefsson, right? Lagledningen kanske redan gått ut med hur de tänkt, men det är inget jag sett.
Coach Karlsson överraskade förra året med att utse Persson under en period trots att han inte var "A". Kanske överraskar han igen?
Spelar säkert ingen roll, men lite konstigt känns det att alla kaptener spelat i samma kedja.
Rutin brukar betonas när man diskuterar rollen som kapten. Vi har 4 spelare, förutom Mackan, som är över 30. Rahm (35), Magnusson (31), Johansson (31) och Lundbohm (30). Ingen av de känns spontant helt rätt enligt mig.
En annan faktor som är mycket viktig i nordamerikansk hockey är vilka spelare som anses vara sk "franchise-spelare", dvs spelare som klubben bygger laget på även utifrån ett långsiktigt perspektiv. Vi brukar tala om de som skall vara med när vi tar nästa kliv. I den här kategorin har vi Bois, Linder, Gäry, Gurra. De två första har långa kontrakt och de två sista har varit med länge. Jag har bara nämnt de som inte nämnts ovan och i den nuvarande truppen kan det finnas fler som kan ingå här i framtiden.
Ok then...vart vill du komma?
Det jag inte nämnt alls är vikten av att ha rätt personliga egenskaper. Anledningen är att jag inte känner en enda spelare och kan därför inte uttala mig om vilka som har det eller inte. Jag kan bara göra min bedömning på det jag ser on-ice. Inget annat.
Jag anser att lagledningen skall bygga vidare på det man börjat, dvs att antingen utse Åhsberg eller Josefsson till kapten. Tydligen har båda två egenskaper som gör de lämpliga. Till ny "A" tycker jag Linder ska utses.