Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Mike Modano skrev:Kanske ska VLH ha en "tränarmall" att jobba utifrån hela vägen från U10-U20? Där man beskriver hur en ledare ska bete sig och agera som ledare innåt och utåt i Lakers. Kanske handlingsplan "Hallam"? När man sedan rekryterar nya U-tränare så söker man en särsklid typ som passar in i VLHs tränarmall!
Vem eller vems stil skulle du själv vilja ha som chef?
1. Calle Steen
X. Janne Karlsson
2. Sam Hallam
Jag kan enkelt gissa vad du svarar.....
Beckis skrev:Så frågan kvarstår, vem utvecklar kiddsen bäst??
Mike Modano skrev:Beckis skrev:Så frågan kvarstår, vem utvecklar kiddsen bäst??
Bra fråga men hittills ha de väl lyckats sådär, eller?
U16 slutade 7 av 10 lag.
U18 slutade 6 av 10 lag.
U20 slutade 9 av 10 lag.
vlk skrev:Nä, framförallt en yngre ledare borde tagga ner och inte agera som om han hade jordaxeln uppkörd i röven.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Beckis skrev:vlk skrev:Nä, framförallt en yngre ledare borde tagga ner och inte agera som om han hade jordaxeln uppkörd i röven.
vad grundar du detta påståendet på? mig veterligen vann han DM första året som tränare med ett lag som aldrig tidigare kvalificerat sig till slutspel?!?... Så ngt rätt måste han gjort för att utveckla individerna till att bli bättre individer och lag?!?
£ak3rs skrev:Beckis skrev:vlk skrev:Nä, framförallt en yngre ledare borde tagga ner och inte agera som om han hade jordaxeln uppkörd i röven.
vad grundar du detta påståendet på? mig veterligen vann han DM första året som tränare med ett lag som aldrig tidigare kvalificerat sig till slutspel?!?... Så ngt rätt måste han gjort för att utveckla individerna till att bli bättre individer och lag?!?
Spel på två femmor, ja knappt det.
defence skrev:Off topic, men ändå...
Lite som ett sidospår i debatten om mobbing, pennalism mm inom Lakers ungdomssektion har det även pågått en debatt om toppning, elitsatsning samt fördelar för vissa spelare.
Eftersom jag är både hockey- och fotbollsförälder kan jag mycket väl intyga att den nu pågående klappjakten på Lakers av Smålandsposten samt P4 "skämmes ta mig fan" Kronoberg inte på något sätt är unikt för hockeyn, jag skulle säga att det inom fotbollen finns betydligt större problem.
Lakers har nu presenterat ett "styrdokument" om hur bedriva sin verksamhet, samma "styrdokument" finns i de flesta fotbollsföreningar. Den stora vinnaren med detta är den förening, oavsett idrott, som är tydligast i sin kommunikation mot aktiva, föräldrar samt andra inblandade. Den stora vinnaren kommer också vara den förening som bestämt sig för att följa upp samt tillse att verksamheten följer de uppsatta riktlinjerna. Samt än en gång, är tydligast i sin kommunikation.
Som sagt, här har nog fotbollen ett större problem än hockeyn.....
Misstänker att många ledare inom fotbollen just nu går lite nedhukade och småleende i skyttegravarna medans korselden far över deras huvuden i riktning mot Lakers.
Många ledarnamn förekommer i samma åldersgrupper i de bägge idrotterna. Det kanske finns ett samband?
Som någon skrev på twitter om den pågående Stanley Cup finalen:
"En odraftad spelare gör det avgörande målet på en odraftad målvakt. Föräldrar! Sluta tro era barn är elitspelare vid 13 års ålder. Ni måste se det i ett längre perspektiv."
Gäller ju även tränarbarn som blir intalade de är den nya "Messi", eller "Crosby". Min erfarenhet visar att det är just dessa barn som sedan, när det väl börjar "hetta till" faller ur ramen.
Låt barn vara barn.
Låt alla spela i yngre åldrar.
Ha kul.
Tre enkla grundregler...
Givetvis behövs en elitsatsning i en elitförening. Gäller bara att vara extra tydlig om denna satsning till alla involverade, samt inte tjuvstarta med den. Det ideala vore väl om föreningen sedan på något sätt kunde hjälpa till med alternativ till de som just då inte är mogna för satsningen.
Ser fram emot den dagen när våra skjutjärnsjournalister bestämmer sig för att genomlysa hur verksamheterna sköts inom andra idrotter och inte bara den idrott som just för tillfället ger störst rubriker.
Men det är väl att hoppas på för mycket.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster