av BJ-GSU » tis apr 03, 2007 12:58 pm
Visst är pengar viktigt, men det finns en sak som är viktigare än pengar: publiken. Ingen publik-inga pengar. Varje lag har sin egna supporterkultur och alla har sin gräns för vad man accepterar. I Karlstad finns inte den läktarkulturen som har kunnat sätta emot när gubbarna på kontoret förändrat klubben totalt. Jag tror att Färjestad är en av få klubbar i Sverige som skulle kunna komma undan med en sådan grej eftersom den läktarkultur jag förespråkar* inte funnits där. Försök få en Stockholmsklubb, eller vilken fotbollsklubb som helst att byta färger. Det som är synd är att ishockeyn sålt sin själ och medan fotbollen drar in pengar på andra sätt så säljer hockeyklubbarna hela klubben och allt den står för, för tillräckligt mycket pengar. Jag kanske är naiv och lever i en drömvärld, men i mina ögon är det inte okej att sälja sina klubbfärger, herregud jag tycker det är fruktansvärt illa att alla lag spelar i hallar med företagsnamn. Kanske är därför jag är supporter, jag behöver inte få budgeten att gå ihop. Men ibland önskar man att dom som satt på sina höga stolar på kontoren var lite mer supportrar och lite mindre ekonomer, för jag tror at det skulle löna sig i längden.
* Med min läktarkultur menar jag att det är supportrarna/medlemmarna som ÄR föreningen. Alla som plockar ut lön ur föreningen är supportrarnas/medlemmarnas anställda och allt denne gör mot klubben ska personen kunna stå för genetemot supportrarna/medlemmarna. Detta gäller kanslipersonal och spelare i föreningen. Personal och spelare byts ut, men själen i föreningen lever vidare i dess supportrar och medlemmar. Därför FÅR inte ett par personer äventyra denna själ genom att stirra sig blint på sedelbuntar för då är risken att man skjuter sig i foten och står där 10 år senare utan publik och utan pengar.
Småland- been there, done that.