Var på infomöte för sponsorer om nya arenan igår och tänkte försöka ge mig på en liten sammanfattning av mötet.
Allt flyter på som planerat så här långt och arkitekten snickrar för fullt i sitt ritblock. Hemläxan han fått av Öman angående exteriören; "Gör hur du vill, men den ska inte se ut som någon annan arena!" Slutlig ritning skall vara klar 11 januari. Efter det kommer det att produceras 3D-ritningar så att man kan få en bra bild av hur arenan kommer att se ut.
Antalet loger har utökats något. Tror det var 14 stycken inritade nu, varav 3 ska användas för matchvärdskapen. Resten hyrs per säsong. Antalet loger kan enkelt utökas efter behov.
Anders poängterar hela tiden att de är väldigt lyhörda vad gäller planeringen av utrymmena. Han vill att alla funderingar och önskemål ska ventileras för att de ska kunna tillmötesgå sponsorerna så mycket som det bara går. Som han sa; "Man bygger bara en sån här arena en gång. Det går inte att säga att vi gör det bättre nästa gång."
Förhoppningen är fortfarande att den ska stå färdig till Lucia 2010. Anledningen till detta är att han vill göra invigningen så pampig det bara går med stora intäktsmöjligheter från ett flertal konserter/galamiddagar som kan säljas för en hygglig slant per kuvert och på så vis få en rejäl inkomst och startkapital för arenabolaget. Han tror att förutsättningarna för detta är som bäst innan julen infinner sig. Han säger också att han är fullt medveten om att det blir tufft att hinna, men ställer sin förhoppning till byggbolagens uppfinningsrikedom (och treskift...).
Nu till något som kommer glädja många; De har en klart uttalad och tydlig målsättning, och kommer att göra allt som står i deras makt, för att behålla biljettpriserna som vi har idag! I detta fortsätter arbetet med olika former av abonnemang.
Ståplats; Ni som sett ritningarna vet att ismaskinen kommer att ha sin port på motsatt sida jämfört med idag. Ståplats på ritningen som nu visades börjar vid ismaskinen och fortsätter t.o.m. rundeln i nordvästra hörnet. Placeringen är begärd av media som vill ha bra möjlighet att filma klacken! Totalt c:a 1500 ståplatser. Det blir ingen bortastå. Det är för ojämn beläggning av bortasupportrar för att de ska offra sittplatser för detta.
Nu till nåt nytt (för mig i alla fall); De planerar för fullt för att arrangera en årligen återkommande internationell sommarhockeycup á la Gotia Cup i Göteborg. Detta är en idé som de tror stenhårt på och som kan ge ett jättelyft för hela sommartomma Växjö. Något som kommer gagna inte bara Växjö Lakers, utan hela stan - butiker, hotell, restauranger etc. Detta tycker jag låter otroligt spännande! Hela stan kan dessutom hjälpas åt att dra lasset eftersom det gagnar många organisationer och företag i Växjö.
Jag har väl förmodligen glömt nåt av det som sades mer på mötet, men jag får väl då återkomma om minnet klarnar.
Vänligen eder,
Boxmark