Hockeyvåld

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Hockeyvåld

Inläggav Niles » tis jan 25, 2011 11:43 pm

majjen skrev:En ung hockeyspelare försöker sänka domaren med en rak höger = "Kul med lite tuppfäktning?" är hockeyfansens reaktion?

Det konstaterandet var väl ändå bara konstruerat, är det nån som har tyckt det om just den händelsen? Håll isär sakerna nu annars blir du ju inte speciellt trovärdig.

Han kommer säkert att få ett ganska hårt straff för våld eller försök till våld mot domare har alltid bedömts allvarliga.

Sen tycker jag linjemannen tar tag i situationen på helt fel sätt, övertygad om att han kunde löst det smidigare. Men det är en helt annan femma.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Hatapopcornssupportrar » ons jan 26, 2011 3:00 am

Helt ärligt måste man ju fråga dig vad f-n linjedomaren sysslar med...Ungen är inte nära någon alls och ändå fortsätter Linjemannen att hålla i och sedan göra nacksving på honom..Klart som f-n en hormonstinn unge får spel då..Det är inte smidigt gjort av ungen men frågan är ju om inte linjedomaren borde ha intelligens nog att sköta det på ett smidigare sätt...
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs

Inläggav majjen » ons jan 26, 2011 12:12 pm

Hej Niles! Kul att se dej i tråden igen! Att du orkade. :)
Jag hoppas du såg frågetecknet. Visst var det tillspetsat. Men jag tror att ATTITYDEN "kul med lite tuppfäktning" inom hockey påverkat den idiotiska tanken att det är ok att ge sej på en domare med nävarna.
Enligt mej så har hockeyn en allt för bejakande syn på "att göra upp som män". Det behöver inte vara så. Det är inte det som gör hockeyn till den stenhårda härliga kampsport det är.
Som jag sagt tidigare finns det andra sporter som är precis lika tuffa och som gör lika ont att utöva, ex handboll eller amerikansk fotboll. Men där finns inte traditionen, ATTITYDEN att det är ok att göra upp med nävarna.
Jag tycker det är att föredra.

Nog nu, jag har sagt vad jag tycker i denna fråga, för denna gång.
majjen
Forumproffs

Inläggav Niles » ons jan 26, 2011 12:21 pm

Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » ons jan 26, 2011 2:27 pm

Ja där ser vi den där helt andra femman, Niles. Jag reagerade också starkt på det där nacksvinget som domaren gjorde. Här verkar det ju som att vi fått svaret - en kille som ska vara allt annat än domare...
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Herr Oberst » ons jan 26, 2011 6:35 pm

Det har nog att göra med attityden som finns inom den svenska domarkåren. Det är helt enkelt tufft och häftigt bland domarna att strypa och puckla på riktiga hockeyspelare. Bakgrunden är nog en blandning mellan att domarna själva aldrig lyckades som spelare och därmed också besitter en stor avund jämte de välbetalda hockeystjärnorna, samt en övertro på sig själva som omnipotenta randiga gudar som aldrig får/kan ifrågasättas.

I andra sporter, t.ex. schack och bowling ser man då aldrig domare som ger sig på utövarna. Dags för förbundet att vakna och börja ta i med hårdhandskarna mot domarnas beteende, eller vad tror du majjen?
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav majjen » ons jan 26, 2011 11:19 pm

Hade ju lämnat denna tråd men en sån passning måste man bara sätta till en bredsida på!

Herr O vi är överens! Det finns en j-la massa märkliga linjedomare! Blev chockad när en i VLHs innersta kärna berättade om hur många linjemän uppträder på isen. Att de vill visa sin manlighet genom att in och brottas mycket mer än vad situationerna kräver är väl en sak. Men det som förvånade mej mest var att få höra vilket språket de använder. Milde Moses! Det är trashtalk, BIG TIME!

Å här kommer det vi är överens om: Linjemännen är också offer för macho-myten inom hockey: Det är tufft att slåss!
majjen
Forumproffs

Inläggav Niles » ons jan 26, 2011 11:40 pm

Ja, lämna hockeyn innan det är för sent. Folk kan ju tro att det är ok att slascha folk över armarna eller slå undan benen för nån i verkliga livet också.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » ons jan 26, 2011 11:48 pm

Den här tråden blir ju ganska intressant med tanke på allt som skedde efter Gurras tackling idag. Vore intressant att höra vad Stubben anser om det. För plötsligt var det ju tydligen legitimt på allvar att puckla på till höger och vänster, för nån hade ju blivit tacklad...... 8O
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Herr Oberst » tor jan 27, 2011 9:32 am

Tacklad å tacklad. Det som Hjalmarsson gör var nog något av det fulaste och äckligaste jag sett. Här skulle lätt något av majjens citat om bristande respekt eller taskig attityd kunna klistras in, och jag skulle stödja det fullt ut.

Vet att man kan bli lite väl eldig när man står på ståplats. Men tror nog ändå att alla ni som skrek om domarskandal samt hyllade Hjalmarsson ni ändrat er något tills idag
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Niles » tor jan 27, 2011 10:31 am

Tacklingen är löjligt uppförstorad. Är det det fulaste och äckligaste du sett har du fan inte sett många tacklingar. Om tacklingen var stenhård mot huvudet som en del hävdar är det ju konstigt att det var armen/axeln som behövde mitella efter matchen.

Onödigt hård satsning med oturlig utgång är vad det handlar om. No more no less.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tor jan 27, 2011 10:52 am

Herr O,har du sett en eller två hockeymatcher?
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » tor jan 27, 2011 11:03 am

Kolla in stillbilden i Expressen Herr O, den som visar det absoluta tacklingsögonblicket! Båda händerna på klubban, axeln mot Norens axel! Tyvärr för Gurras skull är tacklingen i hårdaste laget, och träffar även käken med axeln! Så efter denna lilla studie har jag ändrat min uppfattning om tacklingen från det jag såg den första gången efteråt! Jag köper utvisningen för den är i hårdaste laget och den träffar olyckligt huvudet, med ful/ojuste NEJ! En klockrent satt tackling med axeln! Teorin styrks av Norens skada som ligger i just hans axel! Olyckligt däremot, JA!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Piggelin » tor jan 27, 2011 11:21 am

OBS!!!
Domaren blåser ju inte ens av spelet efter Gurras tackling, trots att att han ser den mycket väl, alltså bedömer han den som okej (vilket den kanske inte var). Utvisningen kommer ju inte förrän hela Fjolle-laget hoppat in på isen och jagat Gurra, vilket dom inte blir bestraffade för.
Att det sedan finns skribenter i diverse blaskor som den här är ju riktigt pinsamt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... 8470233.ab
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tor jan 27, 2011 11:26 am

nu väntar jag oxå på enestubbes reaktion.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Talismanen » tor jan 27, 2011 11:49 am

Herr Oberst skrev:Tacklad å tacklad. Det som Hjalmarsson gör var nog något av det fulaste och äckligaste jag sett. Här skulle lätt något av majjens citat om bristande respekt eller taskig attityd kunna klistras in, och jag skulle stödja det fullt ut.

Vet att man kan bli lite väl eldig när man står på ståplats. Men tror nog ändå att alla ni som skrek om domarskandal samt hyllade Hjalmarsson ni ändrat er något tills idag

Det skreks inte domarskandal för Hjalmarssons utvisning/mathstraff utan för att hela Leksands lag va ute på isen och pucklade på och stökade utan att domaren bestraffade ett jävla skit. Det va nog det som retade upp mest.
Den som inte sjunger är taifare!!!
Användarvisningsbild
Talismanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tor jan 27, 2011 12:12 pm

Herr Oberst skrev:Tacklad å tacklad. Det som Hjalmarsson gör var nog något av det fulaste och äckligaste jag sett. Här skulle lätt något av majjens citat om bristande respekt eller taskig attityd kunna klistras in, och jag skulle stödja det fullt ut.

Du är ju fan inte klok.
Senast redigerad av Fredrik R tor jan 27, 2011 12:25 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tor jan 27, 2011 12:23 pm

Herr Oberst: Det kan väl knappast vara det fulaste du sett i hockeysammanhang. Du måste väl varit med och sett så pass mycket hockey att det finns betydligt värre saker som hänt.

Det här platsar inte ens bland det 25 värsta saker jag sett. Så jag tror att du överreagerade lite när du skrev det tidigare idag.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Herr Oberst » tor jan 27, 2011 2:06 pm

Att det var den fulaste skrev jag aldrig.

Putte, tacklingar mot huvudet är långt ifrån tillåtet, oavsett om den sker med axeln eller armbågen. Och i den hastigheten och det läget så är det rätt osmakligt
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Niles » tor jan 27, 2011 2:18 pm

Det är ju ingen ren tackling mot huvudet i alla fall, då axeln är det som träffas först. Det är ingen armbågstackling heller. Våldsamt, ja. Onödigt, ja. Oturligt, ja. 300 matchers avstängning ala mediamuppen Wennerholm, nej inte direkt.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tor jan 27, 2011 3:21 pm

Herr Oberst: Du skrev att det var det fulaste och äckligaste du sett, det är ju hur lätt som helst att läsa, eller hur?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tor jan 27, 2011 3:27 pm

jo men han menade eftersom det var utdelat av en Lakersspelare blev det automatiskt 25 ggr värre.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » tor jan 27, 2011 3:37 pm

PutteA skrev:
"Den här tråden blir ju ganska intressant med tanke på allt som skedde efter Gurras tackling idag. Vore intressant att höra vad Stubben anser om det. För plötsligt var det ju tydligen legitimt på allvar att puckla på till höger och vänster, för nån hade ju blivit tacklad...... "

Förstår inte hur du menar. Det är väl precis detta Stubben skriver om. Det är i vart fall det jag skrivit om. Hockeyns tradition att det är legitimt att "ställa upp för en kompis eller laget" genom att ta till knytnävarna. Leksandsspelarnas reaktion där de ansåg att de själva hade rätt "att skipa rättvisa" med nävarna är speciellt för hockeyn. Jag vill mena att spelarna fostras att agera på det sättet.
Jag klarar mej utan den formen av "rättvisa"!

Niles skrev:
"Ja, lämna hockeyn innan det är för sent. Folk kan ju tro att det är ok att slascha folk över armarna eller slå undan benen för nån i verkliga livet också."

Fortsätt du att sova din rosa törnrosasömn. Du var ju trött skrev du ju tidigare i tråden. Sov du, försök unvik att se det som så många inser.
Tänk så naiva majjen och andra är som tror att vi blir påverkade av det vi ser och hör. Tänk så konstigt att reklamindustrin lägger ut miljarders miljarder på att förändra våra vanor. Tänk att de använder idoler till att föra ut budskapet. Tänk att de försöker förpacka budskapet i så känslomässig förpackning som möjligt.
Tänk så konstigt att tro att någon blir påverkad av vad deras idoler gör på hockeybanan.
majjen
Forumproffs

Inläggav Svartvadet » tor jan 27, 2011 3:43 pm

Herr Oberst skrev:Att det var den fulaste skrev jag aldrig.

Putte, tacklingar mot huvudet är långt ifrån tillåtet, oavsett om den sker med axeln eller armbågen. Och i den hastigheten och det läget så är det rätt osmakligt

Jag tycker du kastar lite sten i glashus nu!

Om jag inte missminner så var tacklingen som eran egen gullegris Tjärnqvist delade ut på Antti-Jussi Niemi minst 10 gånger fulare än Hjalmarssons! Där snackar vi tackling mot huvudet - i ryggen - och utgången blev hjärninflammation och flertalet krossade ben i nyllet.

Men vill man vara enögd så

Regards, Svartvadet
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » tor jan 27, 2011 3:46 pm

Vet inte vad du svamlar om majjen? Du har bara snöat in lite på att det gnabbas lite ibland på hockeybanan och har lite svårt med dom som inte tycker det är nåt att tjafsa om. Bit ihop :lol:
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » tor jan 27, 2011 3:53 pm

Tackling mot huvudet?
Gurra är inte en av dem som når så extremt högt över jordytan. Han är "bara" 182 cm. Han hoppade inte heller in tacklingen. Att den tar LIFare på hakan är "en olycklig omständighet". Det är definitivt inget försök att knocka honom.

Jag har titta igen och igen på tacklingen. Jag KAN inte se någon armbågstackling.
Det man kan lasta Gurra för är att han har för hög fart in i situationen. Han måste ta ansvar för hur det kan gå för motspelaren. Det gör man inte med den satsningen.
majjen
Forumproffs

Inläggav Niles » tor jan 27, 2011 4:34 pm

Våldsamt det där med handboll. Tjafs och hot om stryk.. :lol:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8470176.ab
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tor jan 27, 2011 4:48 pm

Läser man idioterna på tidningnarna så kan man fan tro att gurra mördat 10 små barn...
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tor jan 27, 2011 5:05 pm

lite kul o kolla in personerna på facebook som spyr galla över oss,95% är med i hata lakers-grupper.
vilken jäkla hype det är att vara anti-Lakers!

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tor jan 27, 2011 5:26 pm

Malul skrev:lite kul o kolla in personerna på facebook som spyr galla över oss,95% är med i hata lakers-grupper.
vilken jäkla hype det är att vara anti-Lakers!

Ja, du vet Malul besvikelsen över sina egna lags misslyckanden måste gå ut över något annat lag,ett stort bevis på att de lider.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav majjen » tor jan 27, 2011 5:36 pm

Niles!
Jag tror den där Omajör (förlåt min franska) sett för mycket på hockey. :D
Eller är det så att idioter finns det överallt. :(
majjen
Forumproffs

Inläggav BroderMask.nr3 » tor jan 27, 2011 6:01 pm

Hockeyn lär nog bestraffa honom som HOCKEYN ska göra och jag tror dom flesta som tycker att det är ok med slagsmål inom ishockeyn INTE tycker att det i ditt exempel är ok.
Jag trodde att du fattade att det handlar om slagsmål mellan spelarna och inte mellan spelare och domare!!!!!!
Röda,Gula,Blå är V.L.H
BroderMask.nr3
Forumamatör

Inläggav Herr Oberst » tor jan 27, 2011 7:15 pm

Räven skrev:Herr Oberst: Du skrev att det var det fulaste och äckligaste du sett, det är ju hur lätt som helst att läsa, eller hur?

Det borde vara lätt att läsa, åtminstone för någon som faktiskt ÄR läskunnig. Men jag vet å andra sidan inte hur många år i skolbänken du gjort.
Jag klistrar in det jag skrev tidigare och stressar samtidigt några ord lite extra

Det som Hjalmarsson gör var nog något av det fulaste och äckligaste jag sett.

majjen skrev:Tackling mot huvudet?
Gurra är inte en av dem som når så extremt högt över jordytan. Han är "bara" 182 cm. Han hoppade inte heller in tacklingen. Att den tar LIFare på hakan är "en olycklig omständighet". Det är definitivt inget försök att knocka honom.

Smart majjen. Så bara för att Gurra är 182 så kan han inte sätta en tackling mot motståndarens huvud? Er Tom Linder är nästan 2 meter lång, men det betyder inte att han har så lätt för att sätta Zdeno Chara i skallen.
18-årige pojken Patrik Norén som blev överfallen igår är 1cm kortare än Gurra. Dessutom så kommer han i åkställning, det vill säga lätt böja knän, överkroppen något fälld och huvudet en aning nedsänkt.
Om majjen som nick anspelar på ditt yrke som magister så tycker jag synd om dina elever.

Sen var din haka sitter vet jag inte, min däremot är en del av mitt huvud.

Svartvadet skrev:Om jag inte missminner så var tacklingen som eran egen gullegris Tjärnqvist delade ut på Antti-Jussi Niemi minst 10 gånger fulare än Hjalmarssons! Där snackar vi tackling mot huvudet - i ryggen - och utgången blev hjärninflammation och flertalet krossade ben i nyllet

Utgången i det fallet handlar ju rätt mycket om yttre omständigheter också. Då tänker jag främst på AJN som knäppt sin hjälm väldigt dåligt (renderar i en 2 minuters utvisning för felaktig utrustning), ett hårt plexi samt att han föll till isen på ett olyckligt sätt (som förvisso kunde varit mindre olyckligt om hjälmen varit knäppt)
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Lakersfan_03 » tor jan 27, 2011 7:21 pm

Herr Oberst den opartiske.
HAHA PAJAS!
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » tor jan 27, 2011 7:25 pm

majjen skrev:Niles!
Jag tror den där Omajör (förlåt min franska) sett för mycket på hockey. :D
Eller är det så att idioter finns det överallt. :(

Nej, vänta nu. Det var ju Jernemyr som hotade med stryk. Du får skylla på otur, schack däremot är helt fri från tacklingar, trippingar och skärmytslingar :)
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey